Kwartier/Dosse , wat gebruiken?

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Beste Forumleden,

Ik wil een eiken tafel maken maar zonder enige houtopleiding zijn mij bepaalde termen onbekend. Bij het aankopen van hout in de houthandel vragen ze mij of ik kwartier of dosse of nog enkele benamingen moet hebben. Ik heb het al opgezocht en weet ondertussen dat het te maken heeft met het verzagen van de boomstam en dat die ook verschillend werken.
Maar wat gebruik ik dan best voor mijn tafelblad en poten?
Ik denk volgens ik heb kunnen afleiden dat kwartierhout beter zou zijn omdat het minder zal werken en de tekeningen van het hout zullen fijner zijn?
Kan iemand me raad geven, of zij er bepaalde regels voor het gebruik van kwartier-,... hout?

Alvast bedankt!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Veel hangt af van wat voor soort hout je kiest. Als je b.v. eiken neemt krijg je met dosse gezaagd hout vlammen in het hout. Terwijl je bij kwartiers gezaagd hout een fijne nerf krijgt. Voor een leek lijkt het een andere houtsoort. Dus zeg eerst een wat voor hout je wil.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Alleen kwartiers tafelblad is zoals Wim al aangeeft minder interessant qua tekening, maar zeer stabiel; het zal voornamelijk in de dikte werken en in de breedte praktisch niet. Dosse is qua tekening veel mooier voor een tafeblad, werkt voornamelijk in de breedte maar dit kan prima als je het goed bevestigd. Met klosjes in een groef bijv.

En je kan het natuurlijk ook combineren. Hangt er net vanaf waar jij zelf de voorkeur aan geeft.

P.s.
Voor een ding adviseer ik indien mogelijk altijd kwartiers te gebruiken en dat is voor deurframes.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
David80 ik deel je mening niet voor wat betreft de tekening. Ik geef wat tekening betreft vaak de voorkeur aan kwartiers. Het is een stuk rustiger. Maar nu hebben we het over smaak.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
David80 ik deel je mening niet voor wat betreft de tekening. Ik geef wat tekening betreft vaak de voorkeur aan kwartiers. Het is een stuk rustiger. Maar nu hebben we het over smaak.
en in kwartiers zie je spiegels bij eiken, mijn voorkeur.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Mag ik er dan van uit gaan dat met een correcte constructie (waarbij het tafelblad kan werken) ik eigenlijk mag gebruiken wat ik het liefst zie?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Ja. Let wel op dat je droog eiken krijgt. Ook bij kringloop winkels kan je vaak eiken bladen scoren. Is droog en spaart het milieu.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Worden voor de poten niet vaak vals kwartiers hout gebruikt? Alle zijde zouden dan min of meer dezelfde tekening hebben???
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Nog een bijkomende vraag,

Ik had gedacht ipv de planken 'naast' elkaar te verbinden, om in de midden van de tafel te starten met een vierkant van bvb 20 x 20cm en deze voortdurend te vergroten met stukken die in het verstek gezaagd zijn. (beeld u in: 4 driehoeken zonder punt naar het midden van de tafel toe zodat ik een tafelblad van 160 x 160cm bekom. Ik zou dan in het midden een 'vol' stuk hebben van 20 op 20 cm en dan elke keer vergroten met een plank van bvb 10cm breed, vanuit de hoeken van het vierkant van 20 x 20 zou je dan een versteknaad zien die naar de hoeken van het blad van 160 x 160 gaan.
Of zoals bij parket, niet in verstek zagen maar het vierkant laten vergroten met volle planken (eerste rij 4 planken van 30cm lengte, heb dan al een vierkant van 40 x 40, dan planken van 50cm, heb dan al een vierkant van 60 x 60cm... Als u begrijpt wat ik bedoel (zie het voor mij, maar om te verwoorden...)
Of zouden de planken dan onderling zodanig in verschillende richtingen gaan werken dat het blad zou kapot gaan?
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
het kan aan mij liggen maar je omschrijft het wat verwarrend. Als ik goed begrijp wat je bedoeld wil je starten met een vlak van 20x20, daar dan 3hoeken op zetten op elke zijde van het oorspronkelijke vierkant. Op die manier heb je een vierkant van 40x40. Uiteindelijk moet dit dan een vierkant van 160x160 worden doordat je in verstek steeds de boel met een plank van 10 cm verbreed. Op die manier komen er dan dus nog 7 plankjes van 10cm per kant bij.

Het lijkt me op zich een leuk ontwerp maar ik vrees dat dit geen ontwerp is dat je met massief hout naadloos gaat krijgen, laat staan houden.

Een dergelijk ontwerp is vermoed ik meer geschikt om in fineer uit te voeren waarbij het fineer op een stabiel basis blad is verlijmd.
Zou je dit van massief hout willen maken dan zul je iig met vol kwarties hout moeten gaan werken om de kans om naden zo klein mogelijk te houden. Vervolgens heb je ook dan te realiseren dat de plek waar jij het maakt ws een andere is dan waar de tafel komt te staan. Als daar verschil is van luchtvochtigheid dan ga je dat vlot merken. Is in de ruimte waar de tafel staat geen sprake van een zeer constantie vochtigeheid gaat het alsnog naden opleveren.

persoonlijk denk ik dat je ergens moet beginnen maar wellicht is dit toch net ff een brug te ver om mee te starten als eerste tafel.
 
Laatst bewerkt:

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ja, ik weet het, kan het moeilijk onder woorden brengen, maar je hebt mijn denklijn toch begrepen. Ik had al een vermoeden dat het niet goed zou komen, heb immers nog nooit zo'n tafel gezien. Het leek me wel een leuk motief (ik was beroepsmatig vloerder en in mijn huis ligt de vloer, op de plaats waar die tafel moet komen in hetzelfde motief (gestart in het midden met een tegel van 30 x 30cm en voortdurend blijven vergroten met tegels van 30 x 60 (beetje parketverband)), het zou wel prachtig geweest zijn. Aan fineer ben ik niet, zeker niet voor een tafel, dus zal ik het maar gewoontjes doen...
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
parket is een prima idee!. Dat zul je wel hebben liggen. Het hoeft geen fineer te zijn maar het hout moet dusdanig dun zijn dat je het gewoon kunt verlijmen in het ontwerp dat je wilt. Parketstroken kunnen niet meer werken. Te dun en vlledig verlijmd.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Da's ook nog eens een idee! Wat zouden jullie dan voorstellen als ondergrond? Een dikke multiplex, of een dikke mdf, zoiets? Zal dat geen minderwaardig werkje worden met die parket die verlijmd is?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Volgens mij heb je een lastige maat gekozen. Anders zou ik zeggen neem een donorblad uit de kringloop. Kan nog steeds met een beetje zagen en plakken. Denk niet dat dit veel duurder is dan kwaliteits multiplex.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.