Zeldzaam hout voor mij en al met scheuren

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Terwijl Ik met de vorige post bezig was kwam dit naar boven, een vriend van mij wist dat Ik al lang naar Osage Orange aan het zoeken was, het groeit op enkele plaatsen in het meest zuidelijke part van Ontario waar Ik eerst woonde, wel hij had een paal gevonden die al vele jaren eerder afgezaagd was, de boom groeide aan de kant van een veld langs/tussen ander bomen en leunde over het veld, zodoende was hij omgedaan, maar niet vlak bij de grond(gelukkig:D), mijn vriend heeft hem toen vlak bij de grond afgezaagd en bracht hem mee naar mijn plaats, zag er niet uit, maar dat is alleen de buitenkant, ergste was al de scheuren aan de buitenkant en in het hart.

Ik heb er schalen en ander dingen van gedraaid, maar Ik kwam er niet uit om er geen scheuren in te hebben, zo deze scheuren zaten er al jaren in, en Ik had er nog meer van weg kunnen zagen, maar besloot om dit er in te laten.

Wij houden dit schaaltje zelf en vinden de scheur en verkleuring niet verstorend, vooral sinds het zeldzaam hout is in Canada en het zelden aangeboden word, vooral vrij.

Dit hout kwam in Texas voort in het wild, en is gebruikt als afscheiding op de prairie voordat er prikkeldraad was, werd toen ook veel voor palen in de grond gezet toen er wel prikkeldraad was.

Het gaat heel lang mee in de grond, en hier werd dikwijls gezegt dat de paal twee keer zolang meeging dan het gat in de grond ;)

Osage orange ruw.jpg Osage Orange zaagkant.jpg Osage Orange inside.jpg Osage Orange profile.jpg Osage Orange bottom.jpg
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Het is inderdaad mooi hout Leo.
Mooie vorm en een warme kleur van het ongeveer 40 jaar oude Osaga Orange. (ik heb op de kopse kant van het rechtse stuk geteld).

Gr. Rien
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Zoals Rien het aangeeft, heel mooi houtmet een warme kleur en een mooie vorm. Die barst heeft zijn charmes.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 
P

Pel

Guest
Prachtig hout Leo, de kleur en de groei lijnen komen mooi tot uiting, o ja, ook mooi gemaakt;)

Groet Pel.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Erg leuk Leo en top dat je vriend zo'n stuk hout voor je regelt.

Mooie warme kleuren!

Thanks for your comment Wim :), Ron is een goede vriend en geven gaat in twee richtingen, hij leeft nu ook hier Noord Western Ontario, alle soorten hout groeit hier zolang het naalden heeft ;)

Nog wat Berk en Populier family bomen, Zwarte Es er ook nog wel, verder is er Esdoorn in struik vorm, kan dikker en groter worden, maar het duurt voor eeuwig, zo’n vijftig jaar en dan misschien 15cm doorsnee.

Ik wist dat wel en zo heb al mijn hout en voorgedraaide schalen etc mee hier naartoe gesjouwd
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Erg mooie tekening van het hout Leo
en complimenten het lijkt elke keer alsof je de vorm er perfect bij hebt gekozen
ik vind dat de vorm de tekening echt tot zijn recht laat komen
en dat is uiteindelijk toch de kunst
mvg tom

Dankjewel Tom :D, mooi hout ja, word mooier vind ik na langere tijd in het light te staan, krijgt een donkere honing kleur, en ja de vorm speelt een grote rol met draaiwerk
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.