Fineer vacuum zakken e.d.

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Ik heb wat plannen voor het maken van een humidor, nou heb ik al wat fineer ter plaatse (gevlamd ovangkol) en nou wilde ik gebruik gaan maken van een vacuüm pers, maar wie weet waar ik een vacuümzak kan kopen met sluitingen.

Ik zat al te kijken naar een DHZ oplossing pvc/abs buis als sluiting en een inschroef autoventiel als aanzuig kant.
Als vacuüm bron heb ik een oude koelkast compressor.

Nou ben ik wel van het DHZ maar de zak zou ik graag willen hebben, of is landbouwplastic ook een idee?
Je zit iig met het verlijmen van PA is nogal lastig of ik moet gewoon vinyl hebben.....

Dus wie heeft er nog ideeën?
De strijkbout methode heb ik al geprobeerd op wat proefstukjes qua afwerking maar dat bobbelt een klein beetje met dit fineer vandaar dat ik een koude pers wil doen.

En dan ook de vraag MOET ik perse een fineer lijm gebruiken b.v. tightbond cold press of kan dat ook keurig met d2 lijm v.d. action, een grote opentijd is niet nodig het zijn maar kleine panelen.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Je zou misschien bij een tent speciaalzaak kunnen vragen, dat "tentglas" is vrij stevig spul geloof ik
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Baptist heeft een kompleet setje van een zak met een handpompje en dat werkt prima. Ik heb het een paar jaar geleden gekocht toen we in Bangkok woonden. Daarvoor had ik thuis beschikking over een aantal vacuümpompen etc voor de productie van composiet bootjes en onderdelen. Voor het vacuumeren gebruikten we gewoon dik plastic en in het begin dichten we dat af met butyleenkit. Later gingen we over op de speciaal daarvoor gemaakt kitstrips, dat werkte wat handiger, maar dat was ook voor grote objecten, tot 12 m. Op de site van Joe Woodworker vind je ook veel handige info, maar voor het gewoon koud persen van fineer op plankjes etc zou ik serieus kijken naar de optie met handpompje. Gewone houtlijm gaat prima, maar wel goed verdelen.

jaap
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Mooie informatie van Jaap, wat een goed forum is dit toch!
Eén kleine aanvulling mbt het lijmen: pas op dat je niet te dik insmeert, want dan drukt de pers de lijm door je fineer heen en dat krijg je niet meer weggeschuurd.
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Baptist heeft een kompleet setje van een zak met een handpompje en dat werkt prima. Ik heb het een paar jaar geleden gekocht toen we in Bangkok woonden. Daarvoor had ik thuis beschikking over een aantal vacuümpompen etc voor de productie van composiet bootjes en onderdelen. Voor het vacuumeren gebruikten we gewoon dik plastic en in het begin dichten we dat af met butyleenkit. Later gingen we over op de speciaal daarvoor gemaakt kitstrips, dat werkte wat handiger, maar dat was ook voor grote objecten, tot 12 m. Op de site van Joe Woodworker vind je ook veel handige info, maar voor het gewoon koud persen van fineer op plankjes etc zou ik serieus kijken naar de optie met handpompje. Gewone houtlijm gaat prima, maar wel goed verdelen.

jaap
De vraag van de houtlijm kwam dan eigenlijk ook van Joe Woodworker gezien hij volgens mij aangeeft dat het niet hard op droogt en voor "seam creep" en "delaminatie" kan zorgen. Nou leek mij de coldpress lijm gewoon pva met langere open tijd....

En mijn gefineerde kratradio in de schuur delamineert ook niet.... dus tja....

ik heb een zak gevonden, al dan niet open aan 2 kanten op http://www.inconcrete.nl/longboards-zelfbouw-1/vacuumzak-voor-longboard-50x200cm.htm groot genoeg voor mijn doeleinden.
Eens kijken wat PE (Polyethyleen) kan lijmen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik heb ook nog een vacuumpomp + folie e.d. staan. Nooit bij stilgestaan dat die ook voor hout gebruikt kan worden :) Toch maar eens te koop zetten...

Ik heb de folie gehaald bij polyservice. Bij composieten moet er dan nog een bleeder en breather tussen...
 

Bruin

Actieve deelnemer
26 aug 2014
73
0
Leeuwarden
Zou je hier ook de vacuum opbergzakken voor kunnen gebruiken?
(Blokker, action etc) die worden normaal gesproken gebruikt voor het opbergen van kleding.
Zijn redelijk goedkoop, voorzien van een (stofzuiger)ventiel en kant en klare sluiting.
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Zou je hier ook de vacuum opbergzakken voor kunnen gebruiken?
(Blokker, action etc) die worden normaal gesproken gebruikt voor het opbergen van kleding.
Zijn redelijk goedkoop, voorzien van een (stofzuiger)ventiel en kant en klare sluiting.
Geprobeerd, houden geen vacuum (of ik heb er geen geluk mee)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.