Festool rotex d 125 hoe te gebruiken ???

kiterraphael

Actieve deelnemer
28 feb 2011
134
0
46
boskoop
www.pmnewdesign.nl
tips gevraagd

kan iemand mij kort en krachtig uitleggen wat de 2 verschillende standen van de rotex inhouden.

ik merk dat ik hem te weinig(gebruik hem wel) gebruik om er handig in te worden.
als je b v een gelamineerde plaat massief hout op wil schuren(voor een tafel) welke stand gebruik je dan.
en binnenkort moet ik een parketvloer opschuren icm een band schuurmachine welke stand gebruik ik dan.
hoor graag tips alvast bedankt
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
tips gevraagd

kan iemand mij kort en krachtig uitleggen wat de 2 verschillende standen van de rotex inhouden.

ik merk dat ik hem te weinig(gebruik hem wel) gebruik om er handig in te worden.
als je b v een gelamineerde plaat massief hout op wil schuren(voor een tafel) welke stand gebruik je dan.
en binnenkort moet ik een parketvloer opschuren icm een band schuurmachine welke stand gebruik ik dan.
hoor graag tips alvast bedankt

Je versteld volgens mij de uitzwaaiing naar de zijkant. Dus bij de ene minder zijdelingse beweging of juist meer. Dit staat gelijk aan meer of minder grof schuren. Wil je fijn schuren dan juist op minder zetten.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
De ene stand is voor fijn schuren en de andere is voor grof schuren. Als hij op grof schuren staat reageert hij feller dat ervaarde ik bij de rotex 150
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Inderdaad de eerste stand is voor fijn schuren de tweede stand is de werkstand voor grof schuren, bij deze stand neemt de machine grof materiaal af vergelijkbaar met een bandschuurmachine. In de eerste stand is het een excenter in de tweede stand komt er een schuurbeweging bij en gaat hij 8tje's draaien, deze stand is alleen geschikt voor massief hout bij multiplex zit je zo door het dekfineer.
Om een vloer op te schuren eerst de werkstand en dan de excenterstand(wel vermoeiend zo op[ je knieën :) )

gr Roeland
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Zet er trouwens wel een goede steunschijf/schuurzool op. Als je bijvoorbeeld je vloer wilt schuren dan moet je er een harde zool op zetten. Voor rondingen ed dan zet je er een zachte op, eventueel met een schuimtussenstuk. Ga er van uit dat je dat al wist, maar ten overvloede....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.