Effe wat tussendoor klusjes.

WR1944

Oud hout
Dat zal je altijd zien. Ben je lekker op stoom om het bovendeel van de dossierkast af te ronden, komt er weer wat tussendoor. Als iemand op een gegeven moment begint te vertellen dat je zo handig bent met hout zit er meestal een klusje in de pijplijn. Dus in een oogwenk stonden er 4 eetkamerstoelen in huis van een vriendin van m'n vrouw. Die stoelen zijn wat ongebruikelijk want ze zien er uit als kantoorstoelen. Ze staan op 4 zwenkwieltjes en alleen de zitting met rugleuning kan wat bewegen dankzij een scharnier en een instelbare veer. En dat achterover leunen bleek nu juist de zwakte van de stoelen te zijn. Nu is men hier in het algemeen vrij stevig aan het gewicht om niet te zeggen overgewicht dus dat achterover leunen had alle spaanplaten zittingen gekraakt. Die plaat was 3/4" dik en ik had nog wel een restje geschikt multiplex staan, genoeg voor twee zittingen. Omdat ik midden in de kastenklus zat zou ik er eerst één doen om te zien of het tot een redelijk resultaat zou leiden.
Dus een stoel, de meest verrampeneerde van het kwartet, bij de lurven gepakt en ontmanteld. Op de spaanplaat na was de rest van goede kwaliteit dus een reparatie was wel verantwoord.
PA141565q.jpg
De gekraakte plaat. Er zaten inslagmoeren in van een wat afwijkend type.

Nadat de inslagmoeren waren verwijderd heb ik een tekening gemaakt. Daarmee heb ik een stuk multiplex bemaat, uitgezaagd, de ronde vormen aangebracht, gaten geboord en de inslagmoeren aangebracht.
PA141566q.jpg

Ondertussen had ik de bekleding voorzichtig op de hand gewassen in de hoop dat het kleurverschil met de rugleuning niet te groot zou zijn. De schuimrubber zitting werd geplaatst en de bekleding strak erover aangebracht. Met de electro-tacker de stof vast gezet en alles gemonteerd om het even uit te proberen.
PA141567q.jpg

Als laatste nog een stuk zwart karton als afwerking tegen de onderkant geniet, het ijzerwerk weer vastgezet en er stond weer een functionerende stoel.
PA141568q.jpg

Ik zat net in de verse stoel uit te rusten toen m'n vrouw het volgende klusje al aankondigde. Het zou wel handig zijn om een trapleuning te hebben in de tweede kelder. Daar had ze wel gelijk in en volgens code (het Amerikaanse bouwbesluit) was dit ook verplicht. Dus de regels er op nageslagen om te zien wat de installatie-eisen zijn. Er waren bepaalde minimum en maximum afmetingen van de doorsnede maar de trapleuningen van de bouwmarkten voldoen daar natuurlijk aan. De ruimte tussen de muur of andere obstakels diende minimaal 38 mm te zijn. De hoogte boven de neus van de treden moest tussen de 34" en 38" zijn dus 36" (ca. 915 mm) was een mooie maat. Omdat er pijpen langs de wand liepen moest de leuning wat verder dan 38 mm van de muur komen. Daar heb ik blokjes van 50 dik voor gemaakt van restjes Douglas van m'n werkbank. Omdat de fundatiemuur dikker was dan de scheidingsmuur (60 mm verspringing) moest ook de leuning verspringen. Volgens code moet er een overgangsstuk tussen waarbij geen scherpe overgangen voelbaar mogen zijn. Dus op naar het plaats delict om alles uit te zetten.
PA171569q.jpg

PA171570q.jpg
Hier is de verspringing en het pijpwerk goed te zien.

Eerst maar zien dat ik een overgang ontwerp. Ik had al stukken leuning gekocht en de muursteunen. Ik besloot een 30 graden S-bocht te maken, dat leek me wel een soepele overgang. Op m'n provisorische tekenbordje alles 1:1 uitgezet. Met een straal van 220 mm zag het er redelijk uit.
PA171571q.jpg

Ik had restjes van precies de goede dikte en die lijmde ik met z'n drieen tegen elkaar.

PA171572q.jpg

Na het vlakken werd zaak afgetekend. Rechtsboven is een plakje trapleuning te zien. Met strookjes karton met daar de drie stralen van geknipt kon ik eenvoudig de stralen op het hout aanbrengen.
PA181574q.jpg

Met m'n verse Festool decoupeerzaag werden de gebogen contouren gezaagd.
PA181575q.jpg

Met de beitel werd het leuningprofiel aangebracht. Ik had een kartonnen malletje gemaakt om het profiel te controleren. Na wat schuurwerk viel het me niet tegen.
Maar dat kan je in het tweede deel zien.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
PA181576q.jpg
Het overgangsstuk is gereed.

Nu werden beide stukken leuning op lengte gemaakt en elk van twee potgaten voorzien. Ondersteboven werden de delen met lijm ingesmeerd, in de juiste positie geklemd en aan elkaar geschroefd. Omdat ik onder een hoek van 30 graden in het overgangsstuk schroefde was de verbinding toch goed sterk.
PA191577q.jpg

De vier houten blokken werden tegen de muur geschroefd en de steunen aan de uiteinden werden geplaatst.
PA171573q.jpg

De leuning werd op de steunen gelegd en in de juiste positie vastgezet. De twee overige steunen werden nu aangebracht en eveneens vastgezet. Na een laatste schuurbeurt was de leuning klaar voor gebruik.
PA191578q.jpg

PA191579q.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Dat zier er allemaal weer goed uit.
En zo zie je dat je je ook met de huishoudelijke klusjes goed kan vermaken.

Groeten, Raymond
 

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Mooi strak werk wr1944. Je zou zo een leuk klussenprogramma voor de lokale tv kunnen verzorgen. Ik had gedacht een dominootje te zien voor de verbinding, maar de verdekte schroeven zijn ook een handige oplossing.

jaap
 

WR1944

Oud hout
Mooi strak werk wr1944. Je zou zo een leuk klussenprogramma voor de lokale tv kunnen verzorgen. Ik had gedacht een dominootje te zien voor de verbinding, maar de verdekte schroeven zijn ook een handige oplossing.

jaap

Ik ben bang dat er teveel beepjes in de uitzending komen. ;-) Maar de eerlijkheid gebied me te vertellen dat de ongepaste uitlatingen hoofdzakelijk in m'n hoofd ontstaan en zelden in de openbaarheid komen.

De drie delen van de leuning heb ik in een soort van corset gedwongen met het klemmen. Twee schroeven ietwat schuin door de nerven en wat lijm leek me voldoende. Ik heb niet voor domino's gekozen omdat het me moeilijker leek om correct te positioneren.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Inderdaad nog drie stoelen te gaan. Ik wacht op liefhebbers anders gaan de gebroken stoelen met de kraakwagen mee. Eén stoel kan ik zelf gebruiken maar als iemand behoefte heeft aan vier exemplaren maak ik het kwartet af en kan die persoon ze direct meenemen..

Rol ze maar over de oceaan. Ben bezig om kantoor hier opnieuw in te richten en kan er wel twee gebruiken. :rolleyes:
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@ WR1944,

Mooi gedaan die leuning, maar zag ik het goed dat de andere kant van de trap open (zonder leuning) blijft?
Zo ja, mag dat wel met die Amerikaanse code?
Mvg,
 

WR1944

Oud hout
@ WR1944,

Mooi gedaan die leuning, maar zag ik het goed dat de andere kant van de trap open (zonder leuning) blijft?
Zo ja, mag dat wel met die Amerikaanse code?
Mvg,

In normale woningen (dwelling units) is een trapleuning aan één zijde toegestaan. De meeste overige gebouwen hebben een leuning aan beide zijden van een trap. Dat zijn dan vaak gebouwen waar veel volk rondloopt en het erg aannemelijk is dat twee personen in tegengestelde richting van een trap gebruik maken. Maar dan heb je ook te maken met bredere trappen.
 

WR1944

Oud hout
Rol ze maar over de oceaan. Ben bezig om kantoor hier opnieuw in te richten en kan er wel twee gebruiken. :rolleyes:

De stoelen waren bedoeld voor gebruik aan een eettafel. Ze kunnen op de wieltjes rijden, de zitting kan ronddraaien en de leuning is iets verend naar achteren. De hoogte is niet verstelbaar en de leuningen zitten vast. Deze stoel zou door de ARBO afgekeurd worden voor kantoorgebruik. En buiten dat denk ik niet dat de wieltjes 5000 km overleven, zelfs onbelast. ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.