Leuk hobbelpaardje voor je zoontje, dochtertje, neefje of nichtje

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
393
113
Zuidoost Brabant
Mooi en hip design Dennis! Ook een prima filmpje, lekker vlot.

Heb je de tekening voor de template misschien beschikbaar? Hoeft niet op schaal te zijn. Neem aan dat de balans tussen voor en achter wel goed moet zijn voor zo'n hobbelding dus zelf aan de slag gaat geheid eerst een paar keer mis...
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Mooi en hip design Dennis! Ook een prima filmpje, lekker vlot.

Heb je de tekening voor de template misschien beschikbaar? Hoeft niet op schaal te zijn. Neem aan dat de balans tussen voor en achter wel goed moet zijn voor zo'n hobbelding dus zelf aan de slag gaat geheid eerst een paar keer mis...

Dat mis gaan klopt, maar ik heb het wel op het gevoel gedaan. Als je met de template een beetje heen en weer wiebel krijg je wel een gevoel van de balans. Ik kan helaas dus geen verhoudingen weer geven.

Groeten

Dennis
 

Paul123

Nieuw lid
10 mrt 2018
21
3
Drenthe
Hoi Dennis, erg leuk en strak design! Wat voor hout heb je gebruikt? Als er een kindje op zit, is hij dan stabiel? Hij lijkt niet zo breed.
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Hoi Dennis, erg leuk en strak design! Wat voor hout heb je gebruikt? Als er een kindje op zit, is hij dan stabiel? Hij lijkt niet zo breed.

Hoi Paul,

Ik heb Radiata underlayment gebruikt 18mm. Ik gebruik 6 platen naast elkaar. Ik denk wel dat ze minimaal 12 maanden oud moeten zijn om er gebruik van te maken. Ik acht hem voldoende stabiel in de breedte. Ik heb hem gemaakt voor mijn neefje die is 10 maanden en daarvoor is hij zeker nog te groot. Het is voorlopig een leuk stoer ding in zijn kamer. Ik heb meer een zorg dat hij wellicht te ver naar voren gaat maar dat is eventueel op te lossen met een stukje hout aan de voorkant. Als hij wat ouder is moet ik nog even kijken hoe het echt gaat met schommelen en of een eventueel houtstukje voor of/en achter nodig is om het veilig te houden.

Groet

Dennis
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
Kei tof, denk eraan om dit ook te maken voor petekindje, 2 jaar dus mag wel wat groter zijn, heb je iets van info ivm verhoudingen? Of tekening waar het op gebaseerd is?
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Kei tof, denk eraan om dit ook te maken voor petekindje, 2 jaar dus mag wel wat groter zijn, heb je iets van info ivm verhoudingen? Of tekening waar het op gebaseerd is?

Je bent de tweede die het vraagt. Ik heb het nu niet voorhanden, maar ik ga volgende week even mijn template opmeten en dat hier kenbaar maken. Dan weet je mijn afmetingen en de verhoudingen.
Groet

Dennis
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Kei tof, denk eraan om dit ook te maken voor petekindje, 2 jaar dus mag wel wat groter zijn, heb je iets van info ivm verhoudingen? Of tekening waar het op gebaseerd is?

Belofte maakt schuld.

Ik zou nog steeds de afmetingen doorgeven van het hobbelpaard. Bij deze. Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is. De dikte van het hobbelpaard is 4 cm. Vervolgens moet je de scherpe kanten eraf halen en zorgen dat er een wat vloeiende lijn ontstaat.

Schermafbeelding 2019-09-19 om 18.30.22.jpg
Wat opmerkingen. Mijn hobbelpaard zoals hier op de foto weergegeven heeft links en rechts een hoogte van 10 cm onderin. Ik zou dit iets naar 8 of 9 cm doen. Hij kiepert mijn inziens iets te makkelijk voorover. Verder heb ik 6 18 mm radiata underlayment gebruikt.

Hij is stabiel genoeg om niet om te vallen. De afmetingen van het hobbelpaard dat ik gegeven heb is goed voor kinderen tot een jaar of 3/4.
Ik heb onlangs ook een grotere gemaakt. Die is 1.5 x zo groot. Ik ben daar een filmpje van aan het maken. Bijgevoegd een kleine preview. Aan het einde heb je goed zicht op beide paardjes. Erg leuk!


Die grotere variant is goed vanaf 5 tot 60;)

Veel succes ermee.
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2019-09-19 om 18.30.22.jpg
    Schermafbeelding 2019-09-19 om 18.30.22.jpg
    24,3 KB · Weergaven: 220
  • Schermafbeelding 2019-09-19 om 18.30.22.jpg
    Schermafbeelding 2019-09-19 om 18.30.22.jpg
    13,3 KB · Weergaven: 219

Paul123

Nieuw lid
10 mrt 2018
21
3
Drenthe
Hoi Dennis, bedankt voor de maten. Het filmpje van de 2 verschillende maten samen ziet er ook erg goed uit. Complimenten! Zou je misschien kunnen aangeven waarvan en hoe je de zitjes gemaakt hebt?
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Hoi Paul,

Het zitje is gemaakt van vol Gekleurd MDF. Daar had ik nog een stuk van liggen. Is een beetje duur om er een plaat voor aan te schaffen. Alternatief zou zijn om MDF te schilderen:(

Groeten

Dennis
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Ook van mij een dikke duim voor het delen. Kleinzoon is nu 2, dus het wordt de grote variant.
Bijzonder strak en modern ontwerp trouwens.

Groet,
Jan
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Bedankt voor de leuke reacties tot nu toe. Ik bedenk me ineens dat ik een opmerking maakte over het kleine paard dat deze de neiging heeft naar voren te kiepen. (dit is overigens niet heel groot, maar ik denk dat als je 8a 9 cm van onder i.p.v. 10 cm doet dit de oplossing is.

Bij de grote variant, (deze heeft alles X 1,5) is dit probleem niet, deze is perfect in balans en ik heb daar zelf ook heerlijk op zitten schommelen;) Helaas heb ik deze in opdracht gemaakt maar mss maak ik er nog een keer eentje voor mezelf;) (en de kinderen natuurlijk ook)
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Hartstikke leuk ontwerp en mooi gemaakt , Dennis . Weer eens wat anders dan het traditionele hobbelpaard . (waar overigens ook niets mis mee is hoor ;) )
Ik zou je als "doorgewinterde" opa wel graag willen adviseren om een paar beschermdopjes te maken aan de uiteinden van de pijpjes . Een paar kleine ronde dopjes van het zwarte mdf bijvoorbeeld ,met dezelfde diameter als het pijpje en aan de buitenzijde flink afgerond , dat zal niet misstaan mijn inziens en kinderleed besparen.
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Hartstikke leuk ontwerp en mooi gemaakt , Dennis . Weer eens wat anders dan het traditionele hobbelpaard . (waar overigens ook niets mis mee is hoor ;) )
Ik zou je als "doorgewinterde" opa wel graag willen adviseren om een paar beschermdopjes te maken aan de uiteinden van de pijpjes . Een paar kleine ronde dopjes van het zwarte mdf bijvoorbeeld ,met dezelfde diameter als het pijpje en aan de buitenzijde flink afgerond , dat zal niet misstaan mijn inziens en kinderleed besparen.

Hoi Jan, bedankt voor bericht. Destijds heb ik gezocht naar dopjes en kon ik ze niet vinden. Nu was ik gisteren in de bouwmarkt en liep ik er zo tegen aan. Ik ga ze alsnog opsturen naar de betreffende personen. Ik heb de de pijpjes overigens wel rond gemaakt aan de uiteinden. Dat is ook wel minimaal aan te raden. Maar beter is het idd om er gewoon dopjes op te doen.
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Heel erg gaaf Dennis! Maar wel weer een duur filmpje. Nu wil ik ook een frees in mn werktafel hebben. Bedankt he ;)

Groeten, Peter

;););)

He, dat is niet zo mooi. Ik denk volgende week een nieuw filmpje te kunnen uploaden, dan kan je meteen ook een afkortzaag op je verlanglijstje zetten!

Ohja, en wellicht heb je dit filmpje al gezien, maar anders is het mss leuk voor wat inspiratie voor je frees in werktafel project. :)


Groeten

Dennis
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.