Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Kun je ook wat meer detailfoto's maken. Van de bovenstuk beitel bijvoorbeeld en voor de hoorn aan de voorkant. Ik herken geen merk, maar sluit een Stanley beslist niet uit.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Zonder merkteken wordt het heel moeilijk om het merk te bepalen. Schaaf ziet er op het eerste gezicht nog goed gemaakt uit. Check de vlakheid van zool en kikker eens. Wellicht is daar nog wat werk aan, en na het slijpen van de beitel zal die prima werk leveren.
 

NoizeSuppressor

Nieuw lid
7 jul 2015
9
0
Via ebay.co.uk gekocht, twee stanley's nr4. Bedoeling was om minstens 1 goeie van te maken maar ik denk dat ze beiden wel in orde komen. Begin morgen om ze te vlakken en we zien wel. Nog even Paul Sellers zijn video herbekijken :)IMG_20160814_232249.jpg
 

MinivanDoom

Actieve deelnemer
8 mrt 2016
37
0
Paar zagen van een "Nalatenschap" veiling van proveiling gepakt voor 5 euro per stuk. De fotos waren niet super, en het was nogal ver weg, maar voor 5 euris neem ik die gok wel.

Zagen.jpg

Mwah. De onderste heeft een "Superior Quality" medaillon, met een voor mij onbekend logo.

IMG_20160818_103205.jpg


Een Davidster met kruis erin. Ik zou bijna zeggen "Dat lijkt op een ijzeren kruis", maar dat zou toch wel iets te belachelijk zijn. Het blad is onacceptabel krom helaas.

Kapzaag.jpg


Dit is leuk. Googlen naar "Juste Judicato" bracht mij naar dit topic op woodworking.nl (ja, hier): http://www.woodworking.nl/showthread.php?14258-Het-werd-eens-tijd. Iemand verteld daar hoe hij J & R Dodge gereedschap verzameld. En hijs nog actief. Ik stuur hem een berichtje of hij dees van me wil hebben.

En dan de laatste. Een E.C. Atkins No. 53.

IMG_20160818_102132.jpg

Met een handvat in volledig acceptabele staat.

IMG_20160818_102124.jpg

Medaillon is vervangen door iets WALGELIJKS. Daar moet iets aan gedaan worden.

Etch.jpg

Etch is aardig leesbaar, in ieder geval "No 53" en het Atkins logo. Helaas niet op een foto van mijn tragische tablet camera. Zal voorzichtig moeten schuren, of misschien kijken naar wat hem het minst aan zal tasten. Ben niet bepaald meester-restaureur, dus moet me even laten informeren. Kleine kromming in het blad, maar bij lange na niet onherstelbaar.

Niet slecht voor een paar 5jes?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
@NoizeSuppressor: dat zien er goede schaven uit. Laat maar eens weten hoe het restaureren vlot. We helpen je graag als er vragen zijn.
@ MinivanDoom: dat is zeker geen misse vangst voor dat geld. Die "superior quality" is een Duitse zaag. Ofwel is dit van een kleine fabrikant die zijn medaillons kocht (omdat het geld er niet was voor een eigen logo), ofwel is dit een wit product gemaakt door grotere producent, die er zijn merk niet wou op zetten omdat het ietsje mindere kwaliteit is dan de A-lijn.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Atkins zagen waren topkwaliteit. Volgens sommigen beter dan Disston, maar dat is zo'n BMW versus Mercedes discussie. Ik heb een Atkins en ik moet zeggen: zaagt bijzonder goed. Blijft lang scherp.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Vandaag is mijn Lie Nielsen 102 van Ebay aangekomen. Volgens mij die niet erg oud, maar hier misschien toch op zijn plek. Na wat poetsen en het slijpen van de beitel zie die er zo uit. Ook zijn de eerste krullen al gemaakt.

image_zpsdurw4sri.jpeg


image_zpsjzpkzovn.jpeg


image_zpsqs8v1pcl.jpeg


Volgens mij is de beitel niet origineel, omdat er nergens LN op staat.

image_zpsihrmfcir.jpeg


Samen met mijn Stanley Bailey 4C uit de jaren dertig van de vorige eeuw.

image_zpsewn2u1ix.jpeg
 
P

Pel

Guest
De beiteltjes zijn vaak niet meer origineel, omdat het zo al korte beiteltjes zijn, in met het slijpen ze steeds korter worden, mooi stel schaven.

Groet Pel
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ja, bij oude schaven is dat vaak (hoewel bij mij Stanley een originele oude beitel zit). Maar Lie Nielsen bestaat pas 30 jaar, dus de schaaf kan nooit heel oud zijn. Natuurlijk kan in de tijd wel een beitel opgebruikt zijn. ik kijk hoe deze beitel bevalt en als het tegenvalt koop ik een nieuwe LN beitel.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Mooi Lie Nielsen schaafje! Zou heel straf zijn mocht de beitel op die korte tijd opgebruikt zijn, maar dit lijkt me een originele beitel hoor. Bij hun oudere modellen was de beitel nog niet gemerkt. Die waren nog van O1 staal, nu zijn ze van A2 staal. Voordeel van A2 is dat het langer scherp blijft, maar O2 kun je net dat tikkeltje scherper krijgen en slijpt ook sneller. Het is maar wat je verkiest.
 

Remco1980

Actieve deelnemer
1 jan 2016
60
0
Afgelopen week een aantal zagen gekregen van een buurman.Welke ook lid van dit forum bleek te zijn!!Leuk zeg!

Waarvan 1 met een zegel.Kennen jullie deze?
 

Remco1980

Actieve deelnemer
1 jan 2016
60
0
Maar vandaag ook weer een paar dingetjes gered van een wisse dood.

Een afkortzaagje van spear and Jackson en een schulpzaag van een onbekend merk,superior quality.En een kleine Bessey klem.
 

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
hoi allemaal

vandaag een stoeltjesboor en een beitel van Nooitgedagt op de kop getikt
weet er iemand me iets meer te vertellen over de datering van deze stoeltjesboor? het is ook een 'verstelbaar' model

groetjes
janWP_20160821_006.jpgWP_20160821_005.jpgWP_20160821_002.jpgWP_20160821_003.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.