Eikenhouten medicijnkastje

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Dochterlief en schoonzoon kregen een nieuw huis in Son en Breugel.
"Pap wil je een medicijnkastje maken voor ons?"
Omdat je je dochter nooit iets kunt weigeren maar de handschoen opgeraapt en op zoek gegaan naar iets interessants.

In het mei/junie nummer van Fine Woodworking kwam ik een heel interessant artikel tegen van Michael Pekovich.
Het object vormde een echte uitdaging met allerlei houtverbindingen die ik nog nooit gemaakt had.
Zwaluwstaarten, blinde zwaluwstaarten, groeven, sponningen, pen- en gatverbindingen, haunched tenon (NL naam?) en veel schaafwerk grijnsden me toe.

De bijbehorende werktekening heb ik niet gekocht maar ben uitgegaan van de plaatjes in het artikel. Je hebt wel te maken met de prehistorische duimsmaten.
Onze metrische ambassadeur en forumlid WR1944 in Allentown is er nog steeds niet in geslaagd ze daar op andere gedachten te brengen!

Ik zal hier een paar pagina's tonen. Het hele artikel mag wellicht niet, maar daar zijn andere mogelijkheden voor.

kastje1.jpg

kastje2.jpg

kastje3.jpg

kastje4.jpg

Het toeval wil dat ik bij Toxiq een paar eiken vloerdeeltjes kon scoren.
Deze vormden de basis voor het corpus.
Pekovich beschrijft hele mooie manieren om met 'spacers' pen/gat- en staart/pin-verbindingen af te tekenen.

kastje5.jpg

kastje6.jpg

kastje7.jpg

kastje8.jpg

Wordt vervolgd. Soon in this theatre.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
De ontwerpen van Pekovich kenmerken zich door de uitdrukkelijk aanwezige en uitstekende pins en pennen (1.5 mm).
Dat geeft het geheel een robuust uiterlijk en maakt het minder saai.

kastje9.jpg

kastje10.jpg

kastje11.jpg

kastje12.jpg

kastje13.jpg

De corpusdelen zijn aan de achterkant voorzien van een sponning voor het achterdeel.
De sponning moet echter zo diep zijn dat er ook een haaklat van 6 mm in past.
Het achterdeel is gemaakt van 2 plankjes die koud tegen elkaar verlijmd zijn.

Voor alle technieken heb heel veel geleerd door het kijken naar de filmpjes van de onvolprezen Paul Sellers, m.n. die uit de MasterClasses.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Zijn boek bevat ook erg fraaie ontwerpen.....

Mooi kastje, de verbindingen zien er ook mooi strak uit. Het enige wat ik hier een beetje jammer vind zijn die groeven aan de binnenkant. Waarom heb je dat gedaan?
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Het object vormde een echte uitdaging met allerlei houtverbindingen die ik nog nooit gemaakt had.
Zwaluwstaarten, blinde zwaluwstaarten, groeven, sponningen, pen- en gatverbindingen, haunched tenon (NL naam?) en veel schaafwerk grijnsden me toe.

Wat een uitdagend project heb je gekozen Pieter! Mooi om te zien dat je je grenzen in houtbewerking aan het verleggen bent. Kan ik ook nog eens gaan doen, maar dan omgekeerd, van meubelmaken naar houtdraaien:rolleyes: Complimenten voor je gedegen aanpak. De haunched tenon noemen we in het Nederlands een ‘spatpen’.


Succes met je mooie project!

Fons
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Zijn boek bevat ook erg fraaie ontwerpen.....

Mooi kastje, de verbindingen zien er ook mooi strak uit. Het enige wat ik hier een beetje jammer vind zijn die groeven aan de binnenkant. Waarom heb je dat gedaan?

Die groeven zijn afkomstig van de vloerdelen die ik van Toxiq had gehad. Die groeven zaten erin (achterkant) en kon ik mooi aan de binnenkant van het kassie laten.
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Een mooi project, Pieter! Het kastje ziet er op het plaatje al leuk uit, en op jouw foto's nog beter.
Doe je alles met stekkerloos handgereedschap?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Een mooi project, Pieter! Het kastje ziet er op het plaatje al leuk uit, en op jouw foto's nog beter.
Doe je alles met stekkerloos handgereedschap?

Bijna alles inderdaad stekkerloos. Alleen de zaagtafel voor langs- en afkortzagen en de vlak- en vandiktebank om de diverse plankjes op dikte te krijgen.

De diverse gereedschappen komen nog langs binnenkort.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Lekker bezig ! Heb je nu je draai ��gevonden .

Nou dat is wel wat veel gezegd. Het is wel iets om trots op te zijn en een project met veel voldoening en waardering.
Het is wel een 'moejelik kassie' gebleken met veel uitdagingen en ook wel de nodige foutjes hoor!
Lijkt me ook wel wat voor jouw skills, René.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Mooi project Pieter,
Had het ontwerp ook voorbij zien komen in FWW, staat op mijn(te lange) to do lijst.
Kan ik nu mooi de kunst bij jou afkijken����
Groet,
Hans
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Van het maakproces van het deurtje en laatje ben ik vergeten foto's te maken.
Het was een lange en moeilijke weg waarbij ik ook weer veel hulp heb gehad van Paul Sellers.

kastje14.jpg

De groeven voor het frontpaneel in de deur heb ik erin geschaafd met deze messing- en groefschaaf die ik een paar jaar geleden van forumlid jjjlll gekregen heb (Joep nog heel erg bedankt hiervoor).
Ook de spatpennen waren een leuke uitdaging.

kastje26.jpg

kastje27.jpg

kastje22.jpg

De 3 latjes op het frontpaneel zijn ingelegd in groeven die ik met het kleine grondschaafje gemaakt heb.

kastje33.jpg

De 2 plankjes voor het interieur.

kastje16.jpg

Alles is geschuurd met Abranet 120-180-320-400-500-600-800.

Tussen elke schuurbeurt een laag Sanding Sealer met puimsteenpoeder van Meubel Uniek uit Meppel.
Uiteindelijk 3 lagen Briwax van dezelfde leverancier. Richard, bedankt voor de adviezen.

kastje17.jpg

kastje18.jpg

De ophanging gebeurt met haaklatten oftewel french cleats. Pekovich gebruikt koperen schroefjes vanuit de binnenkant van het kastje. Ik heb 3 mm houten pennen gebruikt vanaf de achterkant.

kastje19.jpg

Dan komt het hang- en sluitwerk.
Het was nog een hele kunst om de in het artikel getoonde scharnieren en hengseltjes te vinden.

kastje20.jpg

Uiteindelijke gevonden bij Weijntjes in Amstelveen. Niet bepaald goedkoop maar wel ruim gesorteerd.

kastje21.jpg

kastje24.jpg

De scharnieren uitbeitelen en de deur afhangen was ook weer een Paul Sellers project met een hele steile leercurve.

kastje25.jpg

Het slotje (Bullet Catch in goed Nederlands) monteren was een werkje op de vierkante mm, maar wel goed gelukt. Kogeltje bovenin en het kogelvangertje in de deur.

kastje28.jpg

kastje29.jpg

En dan het eindresultaat.

kastje30.jpg

kastje31.jpg

Hier hangt het kast bij dochterlief aan de muur.

kastje34.jpg

Het was een hele klus maar ik heb zo ontzettend veel van dit project geleerd.
Ik kan het iedereen aanbevelen zo'n uitdaging eens aan te gaan.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Pieter, ik vind het een prachtig kastje, een exacte kopie van het origineel, een vakman meubelmaker had het niet kunnen verbeteren.

Groet Pel.
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Heel mooi geworden. Leuk dat je er een mooi verslag van hebt gemaakt. Zo iets staat bij mij ook op de to do list voor volgend jaar. Ik ben benieuwd of het ook zo mooi wordt als deze :confused:

Grt. Rene
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.