Zelf inlays maken voor systainers of vergelijkbaar

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Jongelieden g'avond.

Zijn er hier toevallig broeders die ervaring hebben met het zelf maken van inlays voor koffers e.d.????
Mijn gedachte gaat dan uit naar werken met een kunststof die d.m.v. verhitting de vorm van uitsparingen (machine) aan neemt???

Ben benieuwd, op voorhand dank voor de vele reacties ;)
 

Barneveld

Actieve deelnemer
10 jan 2013
68
0
Hoi StarterXL,

ik weet niet van voorbeelden met een te verhitten kunststof....maar het idee is het zeker waard om eens verder te onderzoeken.

Misschien kun je met poly-ester doen? Kist insmeren met lossingsolie en dan kun je zo een insert maken die er precies inpast.


Verder weet ik dat er hier op het forum een aantal rondlopen die inserts van hout hebben gemaakt......ik meen me zelfs te herinneren dat er iemand is die ze seriematig maakt en verkoopt. Ik kan hem zo gauw niet vinden maar ga even me best doen of ik iets kan terugvinden voor je.
Allicht handig voor inspiratie.

En hier is nog een verzameltopic voor gereedsschapkisten, inserts en andere handige oplossing:
http://www.woodworking.nl/showthread.php?4246-Foto's-Gereedschapskisten-handige-opberggingen


44826=9172-DSC_0280.JPG


44826=9167-diversen%201%20007.JPG
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Je kan een inlay gieten met een 2k schuim. Of PUR voor luiaards ;) Apparaten eerst in plastic verpakken. Ben benieuwd wat dit voor resultaat oplevert. Of gietrubber, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Heb laatst siliconenklei (Sugru) gekocht, maar dat zijn te kleine hoeveelheden om een inlay van te maken.
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Zo specifiek zijn de machines niet hoor, maar heb graag alles in systainers (lekker uniform) en dan loop je wel eens tegen het feit aan dat er voor sommige machines geen inlays hiervoor leverbaar zijn.
Nu kun je natuurlijk met je multitool en een plaat piepschuim (of bloemenschuim) aan de gang, maar zag bij de aanschaf van een heteluchtpistool op een filmpje dat ze zo lekker met kunststof aan het freubelen waren....
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
En al gedacht aan dat blokken schuim (weet ff niet de juiste benaming) kan blokjes uit halen misschien dat en oplossing
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ik maak heel veel inlays zelf omdat Makita nog niet echt helemaal over is gestapt op systainers.
Ik koop schuimplastic bij een willekeurige flightcase boer (bax-shop bijvoorbeeld) en dan snijden maar
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Mijn ervaring met piepschuim is, dat het lastig mooi te snijden is.
Je zou dit met een hete draad kunnen doen, maar bij een test waarbij ik mn multitool heb losgelaten op een plaat piepschuim, kwam ik tot een verrassend fraai, mooi afgewerkt, resultaat.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Er is een soort kunstof, Polymorf, die wordt in het electronicawereldje wel gebruikt om dingen mee te vormen en/of vastzetten. Dat verhit je tot 60 a 80 graden, en dan kan je het vormen zoals je wilt. Als het afgekoeld is is het hard. Je kan het steeds opnieuw verwarmen. Ik zal vanavond eens kijken of ik een linkje kan vinden.
 
Laatst bewerkt:

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
heb zelf een aantal inlays gemaakt uit schuimrubber
gaat eigenlijk vrij goed,eenmaal klaar gebeurt er niet snel iets mee maar het is wel redelijk moeilijk uit te snijden als het te dik is(vanaf 35-40 mm dik)

Misschien ook eens met een multitool proberen??? Sluit niet uit dat ook schuimrubber hier goed mee te bewerken valt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.