Stroomtoevoer - Groepen?

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Hallo allemaal,
Ik lees al een paar maanden met veel genot dit forum, vandaag de eerste keer dat ik daadwerkelijk een post start en meteen een vraag stel.

Op mijn terein staat een tuinhuisje van 5x4~ meter. Hier loopt op dit moment via de schuur->meterkast 1 stroomlijn van 16a. Dit tuinhuisje heb ik verbouwd tot "workshop".
Vandaag heb ik mijn Dewalt DW745 ontvangen, en klaarblijkelijk vraagt deze zaag incl. een stofzuiger iets te veel stroom en is tot nu toe twee keer de stop doorgeslagen. Let wel dit niet continue gebeurd. (uitgerekend ~3250 watt ~14A. Opzich zou dit geen probleem moeten zijn - toch?)

Op deze groep zitten verder een washmachine en een droger (beide stonden uit op het moment van doorslaan).

Heeft het nut op de groep die ik nu gebruik te vervangen naar een hogere ampere?
Hebben jullie advies hierin?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb voor de zaagtafel een aparte groep aangelegd op 220 en 16 ampère met een trage zekering, dat gaat goed.
Zaagtafel heeft dus een aparte groep en de afzuiger een andere groep.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Traveler.
Weet je hoe ver de schuur van de meterkast vandaan staat. En weet jij ook wat de diameter van de adders in de kabel is?? De verlichting van de schuur??? Ook op deze groep ??? Was het nat of droog weer??? Is er echt een STOP doorgeslagen?? is die ook heet/warm?? Of is het een automaat? zoja met welke waarde??

Je ziet . meer vragen in plaats van antwoorden.
hg Hugo
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Hallo Traveler.
Weet je hoe ver de schuur van de meterkast vandaan staat. En weet jij ook wat de diameter van de adders in de kabel is?? De verlichting van de schuur??? Ook op deze groep ??? Was het nat of droog weer??? Is er echt een STOP doorgeslagen?? is die ook heet/warm?? Of is het een automaat? zoja met welke waarde??

Je ziet . meer vragen in plaats van antwoorden.
hg Hugo

Hallo Hugo,

De schuur is ongeveer op 5 meter afstand van de meterkast. Diameters weet ik helaas niet, mijn vader heeft zelf de installatie/lijn gedaan. (In de betonnen muur heeft hij een gat geboord waar de kabel door heen gaat) Betreft een "buiten kabel" maar niet ondergronds welke vervolgens op een stopcontact in de schuur zit.

Voor de duidelijkheid: meterkast > betonnen schuur > stroomkabel naar blokhut.
Lengte van de stroomkabel zal iets van 10 meter zijn denk ik.

De gehele blokhut zit op deze kabel, dus incl. verlichting (3x spotjes).
Weer is/was "vochtig". De stop is is naar beneden geschakeld (uit) terwijl de rest van de stoppen nog aan stonden.
Ik heb niet gevoeld of de stop warm was.

EDIT:
Geen idee of dit een automatische stoppenkast is. Ik heb even snel een foto gemaakt:

meterkast.jpg
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Elektrische motoren hebben een typeplaatje hoeveel stroom ze vragen, maar ze hebben ook een inschakelstroom, die veel hoger is (een factor 3 ofzo). Dus als het bij het inschakelen uitvalt, ligt het daar aan.

Als het na een tijdje is, dan komt het mogelijk door kabels die voor de lengte aan de dunne kant zijn - daardoor wordt het voltage verlaagd, zodat de motoren meer ampère vragen. Verlichting speelt inderdaad ook mee, natuurlijk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Wat In De kast zit is een alamat een automaat en aardlekschakelaar ineen. Toen ik nog in de elektramaterialen zat waren deze alleen maar in de snelle uitvoering te krijgen.
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Elektrische motoren hebben een typeplaatje hoeveel stroom ze vragen, maar ze hebben ook een inschakelstroom, die veel hoger is (een factor 3 ofzo). Dus als het bij het inschakelen uitvalt, ligt het daar aan.

Als het na een tijdje is, dan komt het mogelijk door kabels die voor de lengte aan de dunne kant zijn - daardoor wordt het voltage verlaagd, zodat de motoren meer ampère vragen. Verlichting speelt inderdaad ook mee, natuurlijk.

Het is inderdaad bij het inschakelen van de zaag.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Aardlekautomaten bestaan tegenwoordig ook in C

https://www.elektroschakelmateriaal.nl/products/eaton-236645-aardlekautomaat-16a-30ma-1p-n-pkn6-16-1n-c-003-85376

Zoiets moet een elektricien voor je kunnen monteren, als je een beetje handig bent kun je dat zelf ook.

Wat je in ieder geval niet moet doen is stofzuiger en zaag tegelijk aan zetten, en wellicht gaat het beter als je de zaag aanzet terwijl het licht uit is (cq. na het monteren van spaarlampen, LED TL-balken of T5 TL-balken). Voor krachtstroommotoren heb je softstarters, maar die zijn voor 1 fase 240V niet te vinden volgens mij.
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Aardlekautomaten bestaan tegenwoordig ook in C

https://www.elektroschakelmateriaal...automaat-16a-30ma-1p-n-pkn6-16-1n-c-003-85376

Zoiets moet een elektricien voor je kunnen monteren, als je een beetje handig bent kun je dat zelf ook.

Wat je in ieder geval niet moet doen is stofzuiger en zaag tegelijk aan zetten, en wellicht gaat het beter als je de zaag aanzet terwijl het licht uit is (cq. na het monteren van spaarlampen, LED TL-balken of T5 TL-balken). Voor krachtstroommotoren heb je softstarters, maar die zijn voor 1 fase 240V niet te vinden volgens mij.

Doelstelling is uiteraard dat de zaag en stofzuiger gelijktijdig aan kunnen. Het is een kleine ruimte en stof is sowieso al een probleem.
Dank voor je advies omtrent de C schakelaar.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Wellicht hier een simpele oplossing.
Een inschakelstroom begrenzer voor 220v 3680watt
https://www.conrad.nl/nl/ce-612-44-inschakelstroombegrenzer-voor-grootverbruikers-wit-622412.html

Inderdaad.
je hebt er last van dat bij het inschakelen van de zaag de aanloopstroom veel hoger kan zijn dan dan de stroom vermeld op het type plaatje.
De aanloopstroom moet dus tijdelijk begrensd worden, dat is precies wat die kastjes doen. Na korte tijd, dus als de motor redelijk op toeren is, krijgt de motor de volle spanning, dus tijdens het zagen heb je geen last van dit soort kastjes, en heb je het volle vermogen van de motor.
Ik zou voor deze oplossing kiezen, dan hoef je bij de meterkast niets te veranderen.
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Inderdaad.
je hebt er last van dat bij het inschakelen van de zaag de aanloopstroom veel hoger kan zijn dan dan de stroom vermeld op het type plaatje.
De aanloopstroom moet dus tijdelijk begrensd worden, dat is precies wat die kastjes doen. Na korte tijd, dus als de motor redelijk op toeren is, krijgt de motor de volle spanning, dus tijdens het zagen heb je geen last van dit soort kastjes, en heb je het volle vermogen van de motor.
Ik zou voor deze oplossing kiezen, dan hoef je bij de meterkast niets te veranderen.

Ik heb ondertussen ook op werkspot een aanvraag gedaan voor advies.
Daar krijg ik een offerte van 165 euro om een groep te vervangen voor 20á.
Dan is 35 euro voor een begrenser toch beter denk ik.

Verwachten jullie dat ik zowel mijn stofzuiger als zaag op dit kastje kan aansluiten? Ik heb een Nilfisk stofzuiger welke zijn eigen contactpunt heeft om de zaag op aan te sluiten zodat beide aangaan als de zaag aangaat.

Groet
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Ik begrijp dat de zaagtafel gevoed wordt via het stopcontact op de stofzuiger, de totaal stroom wordt dus afgenomen via de stekker van de stofzuiger.
In principe moet de Conrad schakelaar dit kunnen verwerken. De aanloopstroom van de stofzuiger wordt op deze manier ook begrensd.
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Ik heb ondertussen ook op werkspot een aanvraag gedaan voor advies.
Daar krijg ik een offerte van 165 euro om een groep te vervangen voor 20á.
Dan is 35 euro voor een begrenser toch beter denk ik.

Dat is zeker beter! Een groep mag überhaupt maar maximaal 16A naar mijn weten. (behalve bij 3 fase aansluitingen en de stoppen die voor de meter zitten)
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Hoeveel een groep mag ligt aan de bedrading, volgens mij mag 2.5 mm2 ook 20A, afhankelijk van hoe het aangelegd is. Maar normale stopcontacten mogen niet meer dan 16A, dus aan een 20A groep horen wel andere stopcontacten - die blauwe die je ook op campings ziet bestaan ook in een 32A uitvoering. Dan lijkt me die softstarter van Conrad inderdaad handiger.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo traveler.
Ik zie dat je er al uit bent. Goede begrenzer is altijd een goed plan. De twee machines apart aan zetten is ook een optie.
hg Hugo. Die 29 Amp is als ik je verhaal goed begrijp GEEN optie.
hg hugo
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Hoeveel een groep mag ligt aan de bedrading, volgens mij mag 2.5 mm2 ook 20A, afhankelijk van hoe het aangelegd is. Maar normale stopcontacten mogen niet meer dan 16A, dus aan een 20A groep horen wel andere stopcontacten - die blauwe die je ook op campings ziet bestaan ook in een 32A uitvoering. Dan lijkt me die softstarter van Conrad inderdaad handiger.

Ik heb hier in huis (in België) nogthans echt 20A automaten zitten die naar gewone stopcontacten gaan hoor. En die zijn netjes goedgekeurd volgens de regels.
Ook heb ik 32A automaten zitten, maar enkel daar waar ze naar een andere zekeringkast gaan (heb 4 kasten: 1 binnenkomende in de hal, 1 boven, 1 in de kelder en eentje in de werkplaats)

Als je naar mijn elektromotoren in de werkplaats kijkt (die zitten wel op 380V) dan zitten die als ik me niet vergis :

straat => hoofdschakelaar => aardlekschakelaar => 32A automaat (kast in de hal) => 32A automaat (kelderkast) => 3F 20A automaat (werkplaatskast) => links/uit/rechts schakelaar => elektromotor

De gewone 220 zit na de kelderkast op een 2F 20A en is bekabeld met 2.5mm² zoals de rest van het huis.

In België legt men zover ik weet in principe:
16A - 1.5mm² => enkel voor verlichting, soms een enkel stopcontact hierbij
20A - 2.5mm² => gewone groepen
32A - 4mm² => voor 3fasen en zware apparaten zoals fornuis/oven
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Waarom zou je niet 20a kunnen afrekenen? Als je rekening houd met selectiviteit en dia van de kabel. Er worden wcd 230v 32a verkocht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.