Eerste stappen in het maken van een "hybrid penblank" Foto verslag mét bloopers.

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Eerste stappen in het maken van een "hybrid penblank" Foto verslag mét bloopers.

Afgelopen weekend ben ik begonnen met het avontuur "Hybrid Penblanks" maken.
Hier volgt een verslag met foto's van mijn werkwijze welke ik zo goed mogelijk probeer te omschrijven.




Als eerste heb ik een stukje Robinia burl ,welke over is van mijn pennen eerder op dit forum, ingepakt met plakband.
Ik heb (nog) geen malletjes om het proces in uit te voeren.

20171007_105822.jpg

Dan begint het mengen en op kleur brengen van de Epoxi giethars.
Eerst de 2 componenten afwegen verhouding 1:0,6 ...... op de foto is te zien dat ik dit niet heel precies heb gedaan maar ik heb gemerkt dat als je het mengsel lang laat uitharden je niet op een tiende nauwkeurig hoeft te werken.

20171007_110234.jpg

20171007_110306.jpg

Dan heel goed mengen.... dit is wel belangrijk.

20171007_110703.jpg

Vervolgens giet ik de hars in 2 kleinere bekertjes. Dit om met 2 kleuren te kunnen werken.

20171007_110907.jpg

20171007_111351.jpg

20171007_111607.jpg

Dan volgt het gieten zodat de kleuren niet mengen maar in elkaar overlopen.

20171007_111728.jpg

BLOOPER 1:
Binnen 20 seconden begon de hars de lijm van het plakband op te lossen en heb ik snel de blank in een boterhamzakje gedaan en strak opgerold.

20171007_111908.jpg

Nu de hars nog vloeibaar is moet je deze "ontgassen".... dus alle lucht eruit halen.
Dit kun je doen met "overdruk" of "onderdruk" of een combinatie van beide.
Tot nu toe heb ik alleen maar de mogelijkheid om de hars in een vacuüm te zetten.

Hier onder zie je mijn zelfgemaakte opstelling.

20171007_112534.jpg

De handpomp is een dubbelwerkende waarmee ik tot -0.8 Bar kan gaan.
Dit is voldoende om 99% van de lucht uit de hars te halen en ervoor te zorgen dat de hars ook goed in alle kieren van de schors loopt.

Werkstukje in het glas en pompen maar.

20171007_112415.jpg

20171007_112716.jpg

Nadat de druk -0,8Bar was heb ik het kleine blauwe kraantje dicht gedraaid en het geheel 2 uur laten staan.
Na die 2 uur was de druk tot mijn grote verbazing nauwelijks veranderd.
Nadat ik de blank had uitgepakt zag hij er zo uit.

20171008_124949.jpg

Vervolgens de "normale" weg om een pen te maken.
Wat ik anders doe dan normaal. .... ik gebruik niet zo'n freesje om de uiteinde te trimmen.
Ik schuur de uiteinde vlak en haaks met een schuurschijf.

20171009_122513.jpg

20171009_122529.jpg

Blooper 2.
De epoxy heeft wel goed gehecht aan de schors maar deze niet verzadigt.
Voor dit probleem doe ik gewoon de CA-koffie truc. ;)

20171009_124503.jpg

Nu volgt het eindresultaat.

20171009_145123.jpg

20171009_145154.jpg

Conclusie. ......
Missie goed geslaagd en dit zal ik vaker gaan doen met andere houtsoorten en kleuren.
Verder heb je dus geen "dure" vacuüm pomp nodig.
Dit was eigenlijk de hoofdreden dat ik hiermee ben gaan experimenten.

En dan nog de laatste Blooper. .... de 2 kleuren zijn toch vermengt. Dit komt denk ik door de opstijgende luchtbellen en de lekkage die ik heb gehad.
Maar goed..... volgende keer beter.
 
Laatst bewerkt:

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Schuren kan natuurlijk, maar je kunt ze ook in de draaibank haaks afdraaien.

Zo doe ik het ook, is veel eenvoudiger.
Vooraf draai ik de blanks rond tussen de centers, zo is boren op de draaibank en nadien haaks afdraaien veel nauwkeuriger.

On topic: het resultaat mag er zijn!!
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ik wil graag gelijkaardige dingen gaan proberen, met een snelkookpan als pot hiervoor. Alleen twijfel ik nog tussen vacuum (dat zou ik ook met zo'n pomp doen) of onder druk, waarvoor ik een compressor ter beschikking heb... Het lijkt mij dat als je geen heel zwaar vacuum kan trekken, hetzelfde onder druk wel moet kunnen...

Maar eerst even wachten tot ik budget vrij heb om hars aan te schaffen, en dan kijken welk hars want voor mijn toepassingen - mondstukken voor pijpen - moet het wel de juiste soort hars zijn.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik wil graag gelijkaardige dingen gaan proberen, met een snelkookpan als pot hiervoor. Alleen twijfel ik nog tussen vacuum (dat zou ik ook met zo'n pomp doen) of onder druk, waarvoor ik een compressor ter beschikking heb... Het lijkt mij dat als je geen heel zwaar vacuum kan trekken, hetzelfde onder druk wel moet kunnen...

Maar eerst even wachten tot ik budget vrij heb om hars aan te schaffen, en dan kijken welk hars want voor mijn toepassingen - mondstukken voor pijpen - moet het wel de juiste soort hars zijn.

'Zwaar' vacuum is niet nodig - staar je niet blind op de verschillen tussen gewoon en hoogvacuum. Voor dit soort toepassingen is het drukverschil belangrijk. Het verschil tussen buitendruk (1 atm) en 80% vacuum (0.2 atm) en tussen buitendruk en 95% vacuum (0.05) atmosfeer is niet 4x (0.2 vs 0.05) maar het verschil tussen 80 en 95. Bij dit soort toepassingen wordt de winst van een hoger vacuum snel infinitesimaal klein. Hoogvacuum is er vooral voor als je de storende invloed van lucht in een ruimte wilt vermijden - bijvoorbeeld om reacties tussen lucht en iets anders tegen te gaan, zoals in een massaspectrometer.

Een normale (of liever goede) keuken-vacuummachine is feitelijk al voldoende. Een waterstraalpomp is beter, maar leidt wel tot een hele forse verspilling van (drink)water.

Het vacuum in impregneerprocessen is vooral bedoeld om lucht uit een poreus materiaal te halen voordat je de porien met iets anders (je 'impregneer') vult. Doe je dat niet, dan ga je, afhankelijk van de (gemiddelde) grootte van de poriën, al heel snel druk (van de nog aanwezige lucht) opbouwen, waardoor het 'impregneer' niet (verder) je materiaal in wil. Met alleen druk ga je dan ook meestal geen goede impregnatie krijgen, tenzij de poriën groot genoeg zijn om de nog aanwezige lucht 'langs' het naar binnen komende impregneermiddel te laten ontsnappen. Mocht je moeten kiezen tussen vacuum en druk, dan kun je beter voor alleen vacuum kiezen dan voor alleen druk. De combinatie is uiteraard het beste.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ja, eerst vacuum, dan druk. Afwisselend (dus na druk weer vacuum) is voor zover ik weet niet nodig; eerst druk dan vacuum is niet gewenst/niet zinvol.

Bedankt voor de uitleg. In principe moet dat wel kunnen denk ik, eerst vacuum trekken met een eenvoudige handpomp, en vervolgens met de compressor de container onder druk zetten.

Weet je toevallig ook over welke druk we spreken vooraleer het zinvol wordt? Als je tot 5 bar ofzo moet gaan vrees ik dat mijn snelkookpanoplossing (3x woordwaarde?) niet gaat volstaan :D
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Bedankt voor de uitleg. In principe moet dat wel kunnen denk ik, eerst vacuum trekken met een eenvoudige handpomp, en vervolgens met de compressor de container onder druk zetten.

Weet je toevallig ook over welke druk we spreken vooraleer het zinvol wordt? Als je tot 5 bar ofzo moet gaan vrees ik dat mijn snelkookpanoplossing (3x woordwaarde?) niet gaat volstaan :D

Wat ik op YouTube en op internet heb gelezen en wat volgens mij ook de meest logische manier is.
Als eerste idd Vacuüm en dan druk.

Wat er dan gebeurd is...... door eerst een vacuüm te creëren geeft je de aanwezige lucht de kans om omhoog te stijgen.

ALS er dan nog hier en daar een luchtbelletje achter blijft kun je met overdruk (6-8Bar) deze luchtbellen zo klein maken dat je ze met het blote oog niet meer ziet. Dan is het wel zaak dat het hele werkstuk onder gedompeld is én onder druk blijft totdat de hars helemaal is uitgehard.

Als laatste Nog een veiligheidstip voor het bepalen van de benodigde druk/vacuüm container ........... Mijn opa was een mijnwerker en hij hanteerde een heel eenvoudige formule.

D = S

D = Dik
S = Sterk

:cool:..... de boodschap is, neem geen risico, en heb je er een slecht gevoel bij..... DOE HET NIET.
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Een simpele en goedkope vacuümpomp is een oude koelkast- of diepvriespomp. Voor dit doel is hij heel geschikt.
Ik gebruikte die vroeger in de vliegtuigmodelbouw. we sneden vleugels uit Roofmate en bekleedden deze met balsa of abachi onder vacuüm en daarna nog eens met heel dun glasweefsel met epoxy, ook onder vacuüm. Werkt perfect met zo'n koelkastmotor.
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
Leuk om te lezen dat ik niet de enig ben die hiermee speelt :)

Ik heb wat potloden in een bakje met epoxy gezet en laten uitharden (geen vacuüm of druk) en daarvan wat gedraaid, dat is goed gelukt zonder bellen, maar je hebt dan ook maar weinig loze ruimtes, dat spul is waterdun
Ook een schaal met een uitsparing gedraaid en daarin schelpen (van onze huwelijksreis) in epoxy (ook zonder vacuüm), er moet nog een extra laag op, dus zodra die klaar is komt er een foto

Maar ik ben wel aan het kijken naar een vacuüm pot/pan/...
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
ALS er dan nog hier en daar een luchtbelletje achter blijft kun je met overdruk (6-8Bar) deze luchtbellen zo klein maken dat je ze met het blote oog niet meer ziet. Dan is het wel zaak dat het hele werkstuk onder gedompeld is én onder druk blijft totdat de hars helemaal is uitgehard.


Even een kleine wijziging..... ik heb me vergist, na verder onderzoek zie ik bijna overal dat er een druk van 4 Bar wordt gebruikt.
 

Capt.Corky

Nieuw lid
11 nov 2017
1
0
Zweeds Lapland
Tot nu altijd blanks gekocht, maar ben er wel aan toe om zelf te gaan experimenteren. Is er een bepaald type epoxy giethars aan te raden voor pen blanks en misschien ook handig om te weten welke je absoluut niet moet gebruiken.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Als mal kan je gewoon een stuk pvc pijp gebruiken. Makkelijk, is al rond, verschillende diameters en geen mold release nodig. Ik ben ook aan het experimenteren met giethars en het vacuum is normaal niet nodig als de hars traag genorg uithardt.
Bij mijn test waren er een paar kleine bellen, maar ik had wel een grotere uitdaging genomen.
IMG_20180415_085830_058.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.