Aanhanger maken

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Om hout te vervoeren had ik een Peugeot 504 pick-up, maar door de gewijzigde belasting op oldtimers is deze inmiddels verkocht.
Ik betaalde eerst geen wegenbelasting en moest toen opeens €120 per maand betalen.
Was geen optie.
Ben nu een aanhanger aan het maken zodat ik weer van alles kan vervoeren.
Boomstammen 1-assiege trekkers in een auto is namelijk niet erg geslaagd.

Ik heb een nieuw frame over kunnen nemen voor 2 kratje bier, dus een goede basis.
Het plan was om een geremde 1350kg torsieas eronder te zetten, kon geen goede 2e hands vinden.
Nu komt er een 1000 kg as onder.
Aanhanger wordt een geremde uitvoering.

Eerst de remmen nagekeken.

IMGP1944.jpg

IMGP2258.jpg

IMGP2299.jpg
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
jberends, de remmerij is helemaal nagezien, roest verwijderd en even zwart gemaakt, waar het kan.

PBT, je mag inderdaad niet meer wegen dan 750kg.
Maar als ik nou eens meer weeg is het technisch wel verantwoord.
 
wat ga je gebruiken voor de zijkanten, achterkant en bodem? vaak zie je dat ze betonplex of iets dergelijks gebruiken. Mijn tip is: NOOIT hout op een aanhangwagen. Veel te veel onderhoud aan.

We hebben hier zelf ook vorig jaar een aanhanger gemaakt en als bodemplaat getraande aluminium gebruikt en als zijkanten 15mm trespa gebruikt. komt nooit meer iets aan:)
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Zijkanten van plaatmateriaal, de bodem van goedkoop hout wat in de carboleum gezet wordt (moderne variant)
Is het hout na verloop van tijd kapot, zoek ik goedkoop ander hout.
Hier kies ik voor.
Zijkanten trespa is wel een goed idee.
Het hout van de zijkanten hout het hout van de bodem vast.

HansB rijbewijs is voor mij geen probleem, ik heb bijna het hele alfabet behalve motor.
En ik heb ervaring met allerlei aanhangers/opleggers.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Geen trespa, veel te duur.

Hier wordt vooral betonplex gebruikt.

Ik heb pas in Arnhem voor een prikkie 12mm trespa bureabladen op de kip getokt.
Volgens mij staat dat nog steeds op MP, was een grote partij.

nieuw is het inderdaad erg duur. En trespa is best zwaar.
 

jovademe

Nieuw lid
17 apr 2013
13
0
Hendrik Ido Ambacht
Ik heb een tandemasser van ansem met gewoon goed betonplex bodem en wanden. Deze staat altijd buiten en word wekelijks afgemat. De aanhanger is zeker 25 jaar oud en is nog altijd in goede staat. Het enig waar we voor zorgen is dat er geen vuiligheid in blijft liggen zoals zaagsel en er zitten 4 gaten in om te zorgen dat de bodem goed op droogt. PS hij staat wel meestal in de zon en wind dus hij droogt goed op. Het nadeel van trespa lijkt mij dat het niet veel kan hebben aan mechanische belasting. Het breekt sneller dan betonplex bij hoge punt belasting.
Moet je een zelf gebouwde aanhanger niet laten keuren bij de RDW?
Succes met de bouw en vast vele veilig kilometers gewenst.
Joost
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Een zelfgebouwde aanhanger tot 750kg hoeft niet gekeurd te worden.
Hij moet wel deugdelijk in elkaar zitten.
Dit is officieel een aanhanger tot 750kg die overbemeten is.
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Een zelfgebouwde aanhanger tot 750kg hoeft niet gekeurd te worden.
Dit is zeker een degelijke aanhanger.
Maar toch vind ik het jammer dat aanhangers tot 750kg geen keuring hoeven te hebben.
Ga op een een zaterdag maar eens kijken bij de vuilstort van de gemeente, daar zie je tientallen auto,s met aanhanger die hun snoeiafval afleveren.
Vaak zie je daar de grootste misbaksels van aanhangers tussenzitten, met 10" vouwwagenwieltjes enzo.

@de Haan, wat doe je aan de conservering van het ijzerwerk ?
Het beste is galvaniseren zoals bij een nieuwe aanhanger.
Schilderen kan ook, maar goede metaalverf is ook duur, en voor een goede hechting moet het staal dan helemaal blank en met een bepaalde oppervlakteruwheid, dat lukt eigenlijk alleen met stralen.
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Als ik denk dat het laswerk klaar is, bouw ik hem op.
Dan merk ik vanzelf of ik nog iets vergeten ben, dat maak ik dan alsnog in orde.
Daarna wordt hij gegalvaniseerd.
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Ik heb nu ook een enkelasaanhanger (wel geremd en op kenteken)
Maar ik wil altijd nog een keer een andere kopen, en dan het liefst een plateauwagen.
Eentje met de bak boven de wielen dus, in plaats van er tussen in.
Dat is handiger met beladen van de zijkant, kleppen los en je schuift het er zo op.
Zoeen dus (opknappertje) http://www.marktplaats.nl/a/auto-di...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
Of deze http://www.marktplaats.nl/a/auto-di...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik moet er ook een machine op kunnen rijden of lieren, dan is zo laag mogelijk het handigst.
Ik heb nog een grote aanhanger, die is 80cm hoog, dat is nogal onhandig.

IMGP9613.jpg
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
Dan zou ik als je nu toch bezig bent en hij nu nog niet verzonken is de laadvloer kantelbaar maken.Zodat je er heel makkelijk en zonder die gevaarlijke oprijplanken er op kunt rijden met je Agria,
t'is even werk om te maken maar je wilt dan nooit meer anders als je dit gewend bent .
Voor voorbeeld zie foto.trailer.jpg
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Een vouwwagen is voor het gebruik waar ik hem voor heb gevaarlijk.
Machine op de foto weegt zonder karretje al 400kg aanbouwwerktuig (ploeg.freesbak) 100kg.
Oprijplankjes/gereedschap/brandstof 100kg, is dus 600kg, en dit is een middenklasse trekker wat gewicht betreft.
De grote kan je zo 200kg bij optellen, die weegt helemaal klaar om te ploegen 700kg
Zet ik niet op een vouwwagenonderstel.
Een kuub boomstammen wil ik ook niet op een vouwwagen

Daarom dit stevig onderstel met een 1000kg as met de mogelijkheid om er eventueel een 1350kg as onder te zetten, het onderstel kan dit ook hebben.
Ik wilde geen tandemasser

Op de as en het houtwerk na is het een hele nieuwe aanhanger.

Hed, is dat een Agria 1600 met vingerbalk en omgedraaid stuur?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.