Waarom een lintzaag of alaskan mill nodig?

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Ik kwam laatst deze video tegen op Facebook. Kon hem helaas zo snel niet op youtube vinden, vandaar de link ernaar.

Amazing skills

In het begin denk je, "wat doen ze met die boom", maar na een kleine 2 minuten zie je het resultaat.

Waarom je hout nog machinaal laten zagen?
 
Laatst bewerkt:

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Doe dit maar eens voor 50 bomen. De verspilling aan hout is ook nog eens groter. Ik denk dat freehand milling nog wel is efficienter en sneller is dan dit.... :)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Doe dit maar eens voor 50 bomen. De verspilling aan hout is ook nog eens groter. Ik denk dat freehand milling nog wel is efficienter en sneller is dan dit.... :)

Ja, volgens mij hadden die vikingen er beter aan gedaan hun tijd te besteden aan het uitvinden van de zaag, ipv die tijd te verspillen door koppig vol te houden die drakkars met bijl en wig te maken. Maar wellicht hadden ze al dat afvalhout wel gewoon nodig om akvavit te kunnen stoken...

;-)
 

tuoh

Oud hout
De sterkte en flexibiliteit van hun schepen kwam juist doordat ze geen zagen gebruikten:p Een gekliefde plank is ALTIJD superieur aan een gezaagde. Mede daarom ook de verbazingwekkende vaareigenschappen van hun overnaads gebouwde schepen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Klieven is iets dat ik in dit leven ook nog eens wil gaan leren. Ik begrijp dat het het beste werkt met vers hout. En dat opent weer een hele nieuwe manier van werken. Niks te meubeltjes maken met oven gedroogd hout. Als er geen water meer uitstroomt is het droog genoeg.

Maar goed, dat is weer een hele hobby op zich.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Weinig afval met kloof en bijl werk in vergelijking met zagen. Je kan meer doen met de resthout dan met zaagsel.
Sinds het moment de zaag werd uitgevonden zijn men aan het vergeten hoe je met hout bewerken.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De sterkte en flexibiliteit van hun schepen kwam juist doordat ze geen zagen gebruikten:p Een gekliefde plank is ALTIJD superieur aan een gezaagde. Mede daarom ook de verbazingwekkende vaareigenschappen van hun overnaads gebouwde schepen.

Maakt dat op zulke lange planken, en op die schaal nog veel uit? Ik weet wel dat het een groot verschil maakt bij strip-verlijmde bamboehengels (lees: splitcane), of de strips gespleten zijn uit een bamboe paal (zoals het hoort), of gezaagd.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Weinig afval met kloof en bijl werk in vergelijking met zagen. Je kan meer doen met de resthout dan met zaagsel.
Sinds het moment de zaag werd uitgevonden zijn men aan het vergeten hoe je met hout bewerken.


Dat zal best Ernest, maar in het filmpje kreeg ik het idee dat uit elke (uiteindelijke) wig maar 1 plank werd gemaakt. Dan heb je per plank wel heel veel afval...
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Vergeet niet dat die situatie in de film is nep en de bedoeling vrij specifiek en dus heel inefficient wat betreft het gebruikt grondstof, hout.
Als ik met kloven en met bijlen werken heb ik het gevoel dat ik uiteindelijk veel minder afval heb dan waneer ik veel aan het zagen ben. Resthout kan ik als er niks anders is de kachel in gooien om warmte van te krijgen en wat kan je niet met die warmte? drogen, koeken, ijzer smeden, dat lekker gevoel van krijgen.... Bovendien zoals André schrijft is de product van veel hoger kwaliteit dus heeft het een langer en meer productief levensduur en dus minder vernieuwing/onderhoud nodig en dus minder afval.
Een voorbeeld is een dakbedekking van houten dakleien. Gekloofd heb je heel weinig afval in vergelijking met gezaagd leien de leien gaat ook langer mee en dus gebruik je minder hout.
 

tuoh

Oud hout
Maakt dat op zulke lange planken, en op die schaal nog veel uit? Ik weet wel dat het een groot verschil maakt bij strip-verlijmde bamboehengels (lees: splitcane), of de strips gespleten zijn uit een bamboe paal (zoals het hoort), of gezaagd.

Ja zeker, die flexibiliteit krijg je nooit met een gezaagde plank. Het stelde wel hoge eisen aan het uitgangsmateriaal, geschikte bomen moesten soms ver gezocht worden. Quasi foutvrij hout en een mooie rechtdradige stam bij een lange stamlengte was ook toen geen sinecure om vinden. Er word wel aangenomen dat hun manier van houtgebruik, of houtverbruik, er voor gezorgd heeft dat hele streken gewoon ontbost werden. Daar waren maar een paar honderd jaar voor nodig. Niks nieuws onder de zon dus.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Wacht even, je bedoeld zeker niet dat een paar of zelf een heelebol houtbewerkers verantwoordelijk werd voor het ontbossen van heel gebieden zeker? Daar had je een koning die zijn marine wil uitbouwen of een systeem van winst maximalisatie voor nodig.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Een van de ergste ontbossings oorzaken vroeger was de productie van houtskool, vooral voor de het maken van ijzer en staal.
 

tuoh

Oud hout
Jawel hoor, het houtgebruik was niet alleen voor scheeps- en huizenbouw. Landbouw had akkers nodig, vee had weidegronden nodig, men had hout nodig voor verwarming, om te koken, om te smeden, om houtskool te branden, houtteer te maken, etc, etc,.... De summiere productie van koper, ijzer en staal was ook een slokop van (brand)hout.
Quasi alles wat men nodig had kwam uit het bos, als een hele "beschaving" bijna uitsluitend steunt op één bron voor verbruiksmaterialen allerhande gaat het snel hoor. Er zijn al voldoende studie's over het onderwerp verschenen die dit staven. We spreken hier over de periode rond 600-800jaar nC. Ondanks hun efficiënte gebruik van het hout was de behoefte zo groot dat er onvermijdelijk een tekort kwam na een paar honderd jaar, en zo kwam ook de klad in die hele manier van leven. Bijna letterlijk alles was vervaardigd uit hout, dat waren gouden tijden voor houtbewerkers, met een paar basic gereedschappen bereikte men een hoge graad van afwerking.

Zo was er verleden jaar een (tijdelijke) tentoonstelling over het leven, werken en strijden van de "vikingen" te zien in het Gallo-Romeins museum in Tongeren met een hele resem unieke stukken.

Wat er nog reste aan loofhoutbossen heeft men later inderdaad geplunderd voor de bouw van marine en koopvaardijschepen. Gelukkig heeft een Deense koning begin 1800 de opdracht gegeven om massaal Eiken aan te planten zodat het land na x aantal jaar zelfvoorzienend zou worden. De man had er alleen geen rekening mee gehouden dat men schepen ging bouwen uit ijzer, en later uit staal. Daar stonden die bossen vol eiken nu:D Maar het is dankzij deze aanplantingen dat we nu in heel Europa zo vlot replica's kunnen bouwen van oude schepen, kaprijp hout in overvloed nu:D
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Een hele maatschappij verslaafd en afhankelijk aan de producten van een enkele ruwe grondstof die nodig was voor hun verwarming, koken, huishoudelijk producten, transport, voedsel productie... die de negatief gevolgen van hun ongebreideld activiteiten wel kon vooruitzie maar geen veranderingen kon realiseren? Wow is dit een herhaling van een andere bekende programma want het klinkt zo herkenbaar?
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
dat boompje zal een kort leven beschoren zijn.

Volgens een kenner in dit http://nos.nl/artikel/2070717-knmi-code-oranje-voor-klimaat.html artikel moet de CO2 uitstoot nul worden.
citaat uit dat artikel:
Het is nog geen code rood. Code oranje wil zeggen dat er nog wel wat aan te doen is, aldus de KNMI-directeur. Het terugbrengen van de CO2-uitstoot is een eerste stap. "Maar daarna moeten we verder gaan om in een jaar of 20, 25 onze economie zo duurzaam te maken, dat er geen CO2-uitstoot meer zal zijn."
einde citaat

Tja geen CO2 uitstoot meer. Da's toch wel erg slecht voor onze boompjes.
En ik denk dat wij alleen nog maar mogen uitademen in een balonnetje ofzo?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een voorbeeld is een dakbedekking van houten dakleien. Gekloofd heb je heel weinig afval in vergelijking met gezaagd leien de leien gaat ook langer mee en dus gebruik je minder hout.
Klopt, maar red cedar, in kleine stukjes, splijt heel anders, en veel netter, dan een hele eik...

- - - Updated - - -

...Er word wel aangenomen dat hun manier van houtgebruik, of houtverbruik, er voor gezorgd heeft dat hele streken gewoon ontbost werden. Daar waren maar een paar honderd jaar voor nodig. Niks nieuws onder de zon dus.
Net als de ontbossing van Ierland - voor de Engelse vloot die tegen de Spaanse Armada streed...
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Red cedar hij splijt goedDSCF1265.jpgDSCF1247.jpgDSCF1387.jpg

Es ookDSCF2701.jpg

Tamme castanje DSCF0445.jpgP1010742.jpg

Eik Trimming Shingles.jpg hebben wij al gezien

PoplierDSCF1519.jpg

RobiniaP7170287.jpg

En dik iep stam van twee meter lang heb ik ook een keer heel mooi tot balken kunnen klieven.

Als je met dik hout zo wil werken heb je bijna geen control over hoe het gaat eens begonnen daarom het kritische zoeken voor de juist stuk hout zoals André het al heeft gezegd.
Na het kloven van duizenden dakleien heb ik dit stapel over gehad en een jaar lange mijn vuur kunnen aansteken en ik zie dat dus als geen afval maar ook hout die ik goed gebruik van kon maken.DSCF3160.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.