Houtworm gaatjes

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo ,

Vraagje:
Plank(eik) onbewerkt +-400*45*4,5cm, bewerk 350*30*3cm +-80jaar oud(en droog) en wil die gaan gebruiken.
Maar de plank heeft wat te lijden onder houtworm en ik denk boktor, ik heb er al een verdelgingsmiddel op aangebracht maar wat kan ik het beste gebruiken om de boorgaten te dichten?

Mvg,
Rudy
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik hoop dat er mensen het tegendeel gaan beweren, maar ik zou die plank ver weg van mijn overige hout houden.
Hoe zeker ben je dat de houtworm dood is?
De houtworm zit nogal beschud voor verdelgingsmiddelen die je er op aanbrengt.
Ik heb ooit een harmonium proffesioneel laten behandelen met blauwgas, maar ik heb nooit het gevoel gehad dat alles dood was, en het harmonium maar afgevoerd.
Gaatjes dichten is optisch leuk, maar het dood de wormen verder niet, die hebben genoeg zuurstof in de kanaaltjes om weer een nieuw gat naar buiten te knagen.
Dat zou wel een goede test zijn of er nog leven is.

Maar goed, mijn kennis hierin is gebasseerd op 20 -30 jaar geleden, misschien zijn er nu betere producten op de markt, ik duim voor je en hou dit draadje in de gaten, in de hoop wat te gaan leren!
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Een paar topics onder jou vraag staat eenzelfde vraag http://www.woodworking.nl/showthread.php?10990-Wegwerken-houtworm-gaatjes
De notenhouten planken waar ook houtworm in zat heb ik toen elk gaatje ingespoten met houtworm middel. Weet zo niet welk middel, maar er is genoeg te koop.
Ik zou eerst alle gaten proberen vol te spuiten (spuiten kun je bij de apotheek kopen..) en daarna de hele plank nog helemaal insmeren.
Dan moet het toch gek gaan of je krijgt die beesten wel dood.
succes ermee
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Van een docent op het HMC kreeg een medeleerling het advies om het aangetaste stuk hout in een plastic zak te doen, deze achter de uitlaat van je auto te houden, de zak goed dicht te knopen en dan zo'n 24 uur te laten liggen. Uit zijn stuk hout komt in ieder geval geen zaagsel meer vallen.

Succes ermee.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Van een docent op het HMC kreeg een medeleerling het advies om het aangetaste stuk hout in een plastic zak te doen, deze achter de uitlaat van je auto te houden, de zak goed dicht te knopen en dan zo'n 24 uur te laten liggen. Uit zijn stuk hout komt in ieder geval geen zaagsel meer vallen.

Succes ermee.

Beste,

Het stuk hout is wel 3,5m lang,gaat toch een beetje moeilijk zijn.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Uitlaatgas lijkt me niet het gezelligste. Zit nogal wat andere narigheid in dan alleen gassen waar de houtworm dood van gaat. Diverse vettigheden, die je niet in je antieke plankje wil hebben.
Vreemde leraar. Maar ja gelukkig weer geen overdreven milieufanaat.

Je zou wel de plank in een pvc buis kunnen verpakken en die volspuiten met een gifgas. Maar die optie had ik al niet genoemd in mijn eerste post, want je bent 450mm breed, dus dat wordt nogal een rioolpijp en mimimaal 20 spuitbusen om dat weer vol te krijgen.
Je kan ook de plank opsturen naar mij na de kerst. leg ik 'm de rest van de winter in de schuur voor je. Na 14 dagen -20 zijn de wormen ook dood.
( als je plastic zakjes al te klein zijn voor dat plankie, neem in aan dat je vriezer ook te krap is )

Ik denk dat de roeliepoelie nog de meest logische optie heeft. Ietwat bewerkelijk, maar ja dat is houtbewerken ook.

- - - Updated - - -

Overigens: je zou ook eens kunnen kijken wat het kost de plank te laten uitgassen zoals ik met dat harmonium gedaan heb.
Er zijn bedrijven die doen dat bv een bepaalde dag van de week. Dan gaan er spullen van diverse klanten in de gaskamer. Heb geen idee van prijzen, maar misschien valt het mee en scheelt het een hoop werk.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Bedenk overigens: die gaatjes zijn gemaakt door volwassen houtwormen (de kevers dus) die zich een weg naar buiten hebben geknaagd. Daar zit dus niks meer in. Gaatjes vertellen dus alleen dat er ooit houtworm in gezeten heeft. Dat kan best 70 jaar geleden zijn. En gaatjes vullen met 'gif' (houtwormbestrijdingsmiddel) heeft dus ook weinig zin. Heb je het idee dat er nog houtworm in zit, of weet je het zeker (zie je vers boormeel), dan moet je het gehele stuk hout impregneren met een geschikt middel. En vaak werkt dat beter voor het voorkomen van nieuwe 'besmettingen' dan het afdoden van reeds aanwezige, bijna volgroeide larven. Daarom zul je vaak na behandeling van aangetast hout nog enige tijd nieuwe gaatjes/nieuw vers boormeel vinden.

Dat uitlaatgas is dan ook niet een heel slimme bestrijding, tenzij je het zo lang in de 'zak' laat zitten dat de aanwezige larven van zuurstofgebrek dood gaan. Maar dat zou je dan ook met CO2 behandeling of vacuumtrekken kunnen bereiken.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Rudy,
Ik heb heel veel oude radio's hersteld voor mijn schoonvader die verzamelaar is.
Ik smeerde ze in met XYLAMON. Dit deed ik na uitdroging tot een 3-tal keer na elkaar.
Het heeft wel een sterke geur, maar het resultaat was zeer goed.
Dit heb ik ook veel gebruikt voor antieke meubelen.
Succes met uw plank.
xylamon.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.