Afzuiging HBM 100

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Ik heb gisteren een 2dehands robland schaaf- en vandiktebank gekocht zonder afzuiging. Voor een ideale werking van de vandikte zal ik toch een afzuiging nodig hebben. Ik zoek een afzuiging op 220 mono en ben terechtgekomen op de HBM 100, 900M3/uur 1PK. Heeft iemand ervaring met deze machine. Zal ze volstaan? Als ik er later nog een 2e machine wil op aansluiten, zal die 1 pk dan voldoende zijn. We hebben maar een kleine werkplaats dus er zullen nooit 2 machines tegelijk op draaien.
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemorgen Bookwood,

De hbm 100 is niet geschikt voor spanen en krullen, ik heb deze zelf ook op een heel kleine vandiktebank/schaaf gezet ( oud hout met teer ( korte wagonplanken en barnwood ed) die ik niet op mijn eigen machines wou hebben. was een powerplus van 20 cm breed dacht ik. ondanks dat deze maar minimaal afneemt had ik bij bredere blanken ( min 10 breed) al snel dat de krullen in de slang op gingen hopen en steeds weer open moest halen.
voor het zelfde geld koop je denk ik ook een gebruikte afzuiger met minimaal 1,5 kw. Nu staat de afzuiger op de cillinderschuurmachine/vandikteschuurmachine en dat gaat wel prima!

Dit is mijn ervaring hiermee maar als je klein hout gaat schaven zal het wel gaan.

mvg wilco
 

PBT

Actieve deelnemer
Zoals gezegd beter kijken naar een iets zwaardere afzuiger. Ik heb een vergelijkbare afzuiger op mijn scheppach hm1 gehad met 1m slang tussen afzuigpunt en afzuiger. Zelfs met minimale liep dit alsnog vol.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Klopt wat hier gezegd wordt. Zelfs mijn Tendotools 3000S (2pk, 2500m³/hr) zit soms even verstopt als ik zowat de volle breedte van mijn VVD benut (260mm). De afname lichtjes verminderen lost dit wel gewoon telkens op.
 

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Bedankt voor de vele antwoorden.
Dus een HBM200 zou wel kunnen volstaan? Deze heeft 2pk en 2500M3/uur. De machine zal nooit heel intensief gebruikt worden want voorlopig is het nog een hobby (enkel op zaterdag en zondag dus).
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
kijk even op marktplaats.
staan ze geregeld te koop.
1500 watt of 2 pk.
op 220v of 380v net wat je wil.
Ik heb er 100 euro voor betaald
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Bedankt voor de vele antwoorden.
Dus een HBM200 zou wel kunnen volstaan? Deze heeft 2pk en 2500M3/uur. De machine zal nooit heel intensief gebruikt worden want voorlopig is het nog een hobby (enkel op zaterdag en zondag dus).
Deze kost momenteel 200€
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
vergeet niet om ook een fijnstof filter te kopen.
anders heeft het geen zin voor je gezondheid.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Om dat vollopen te voorkomen heb ik bij de inlaat van de ventilator de stangetjes weggeknipt die als bescherming dienen dat je je hand er niet in kan steken. Ik gebruik al 8 jaar een hbm100 (met fijn filter) en heb geen problemen met vollopen van de slang (5 meter) als ik planken van 15cm breed schaaft met mijn vandiktebank (hm1)

Groeten,
Patrick
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
dat rooster beschermd de fan tegen grote stukken.
als je een cycloon filter hebt kan het er uit.
of even opletten dat je geen grote blokken opzuigt
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Hee, hij is bedoeld voor spanen en zaagsel! Grote stukken gaan bij mij gewoon in de afvalton of de kachel. Ben toch benieuwd hoe dat dan bij jou gaat :p
 
Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Ik heb hier een HBM200 staan, en dat gaat prima met een vlakbank etc.
De 100 lijkt me idd wel aan de lichte kant, zeker als er ook enkele meters slang aan zit.

Groet, Rob
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Hier zou ik graag even op inhaken:)

Ik ben zelf ook aan het kijken voor een HBM afzuiginstallatie.
Wat ik me echter afvraag is of dat goed werkt als je van 110mm buis/leiding ineens naar bijvoorbeeld 35mm gaat voor aan een afkortzaag. Zuigt dat toch nog even goed als bijvoorbeeld een bouwzuiger die er "rechtstreeks" aan hangt?

Alvast bedankt, en sorry voor de enigszins topic-kaping.

Groet,

Atmoz
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Hee Atmoz,

Nee, dat gaat niet werken. De HBM is een hoog/groot volume lage druk (HVLP; vergeef me m'n anglicisme) zuiger en die werkt alleen bij hoge volumes en dus grote buizen/slangen. De stofafzuiging bij je kleinere machines (alles met stofzuigerslang) werkt volgens het lage volume hoge druk (LVHP) principe en die twee zijn niet te combineren.

Kaping ten einde?

Groeten,
Hans
 

Proeguru

Nieuw lid
14 aug 2015
20
1
Heb zelf al jaren een HBM100 afzuiger (Profi, met filter element) gekoppeld aan een HBM200 vlak- en vandiktebank (250mm breed). Toen ik deze 2 apparaten rechtstreeks aan elkaar had gekoppeld met ca. 1,5m slang (100mm diameter, ook van HBM) zat inderdaad de slang na elke plank vol met een kluwen spanen die voor het rooster van de afzuiging bleven haken.
De oplossing was een heel simpele zelfgemaakte cycloon er tussen te zetten, sindsdien werkt het super en nooit meer last van verstopte slangen. De cycloon is een kunststof ton van ca. 70cm hoog en 60cm doorsnede (te koop bij o.a. Welkoop, daar wordt 'ie met een los deksel verkocht voor de opslag van diervoeder). Hierop heb ik een deksel gemaakt van 18mm multiplex waar twee 100mm rioolbochten in steken; de invoer is een 45 graden bocht die tangentiaal door het deksel steekt aan de buitenzijde, de uitvoer is een 90 graden bocht die recht in het hart geplaatst is. Op de invoer zet je de schaafmachine, op de uitvoer de afzuiging. Alle spanen vallen nu mooi in de ton. Ik gebruik 'm zelfs voor de cirkelzaagmachine als ik hout schulp, dan krijg je ook vrij grove spanen die nogal eens de afzuigslang willen verstoppen.
O ja, aan de onderzijde van het houten deksel heb ik een sponning gemaakt waar ik een rubber tochtstrip in geplakt heb. Als je nu de afzuiging aanzet voel je hoe het deksel op de ton gezogen wordt, met de afdichting zit het dus wel snor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.