Blog : Mijn belevenissen in houtland

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Straks even richting werkplaats. Er komt iemand zijn bestelling ophalen. Dat was iets teveel om thuis eerst neer te zetten. Verder kijken we dan samen even de huidige voorraad door, vaak staat daar ook nog eaa tussen wat hij kan gebruiken. Deze klant bouwt beroepsmatig muziekinstrumenten. Zij hebben weer hele andere eisen aan hout dan de andere houtbewerkers.

Hieronder zie ik hoeveel mensen m'n blog al hebben gelezen...dat is een serieuze hoeveelheid ! Heb er gewoon veel plezier in om te vertellen over wat ik doe.

Afgelopen week was een mooie weerspiegeling van wat Masave allemaal kan leveren. Hout voor een meshandvat , gitaar , ukelele, kistje, schaal , tafel en wat fineer voor inlegwerk....en als kers op de taart een grote verlijmd eiken tafelblad. Vermoeiende week maar ik heb me goed vermaakt !!

2015-08-22 17.10.28.jpg
En zelfs brandhout !! Toen we aan het barbeque'en waren kwam er een toffe foto van een pizzaschep binnen die ik eens voor een houtkameraad had gemaakt....Zal ik morgen even posten.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
2015-08-23 10.54.53.jpg

Missie geslaagd....moerasessen....spaans cedar....red alder....lichtgewicht mahonie.....Nu waren we aan t denken over ziricote...... Erg mooie houtsoort maar toch besloten om dit even uit te stellen tot zijn volgende bezoek.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Zo....twee dagen niet in de werkplaats geweest...Ik begin ernstige afkickverschijnselen te vertonen.

Straks lekker op tijd die kant op. Om 7.30 doet de vroege ploeg altijd koffie...altijd leuk om daarbij te zijn. Dan wachten er een mooie reeks opdrachten: Van een stuk mahonie voor een bedieningspaneel van een bootje tot aan gestoomd beuken voor een traphek.

Gisteren kwamen er 2 mensen langs die een tafel zochten. Eigenlijk komen we altijd uit op eiken. De mensen keken een beetje vreemd toen ze hoorde dat ik standaard weinig eiken op voorraad had. Uiteraard heb ik wel voorbeelden aan de muur hangen van foutarm eiken tot aan rustiek eiken. Zo krijg ik al snel een beeld van wat iemand zoekt. Dan kan ik gericht op zoek. We schaven het hout allemaal op maat. De klant kan het dan zelf in elkaar zetten. Dat kan ook met hulp van ons eventueel.

Morgen komt er een houtkameraad een blok beuken met slaap verzagen tot dunne plakjes....wordt weer smullen dus !!

Momenteel ook weer druk bezig met het inkopen van hout....binnenkort komt er weer veel moois naar zwolle....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Wat was het heerlijk om weer even bezig te zijn..... Beetje schaven...stukje zagen... Verder kwam de eigenaar van www.binthout.nl kennis maken. We hadden al diverse keren contact gehad maar nog nooit live kennisgemaakt. Dat was erg leuk, t bleek dat we veel dingen gemeenschappelijk hadden... Hij heeft een mooie woodmizer staan die 900mm kan zagen...altijd tof !

Die middag kreeg ik een berichtje van een groot fineerbedrijf. Zij gingen "snijden" (hahaha) in hun voorraad. Alle slowmovers gaan eruit. Ik had al eens hun zolder bekeken. Daar ligt van alles....gevlamd esdoorn , plataan , wortelhout...allemaal rare dingen.... Of ik niet alles op wilde kopen.....
Tja....vooruit dan maar weer.. Toen hoorde ik exact hoeveel het was:eek: Wil iemand nog zijn caravan of huis fineren ? Of andere een voetbalveld ?

Binnenkort komt dit naar Zwolle, dit even te denken hoe ik dit aan ga pakken. Misschien is het leuk dat ik een middag organiseer om fineer te bekijken ????
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
En zelfs brandhout !! Toen we aan het barbeque'en waren kwam er een toffe foto van een pizzaschep binnen die ik eens voor een houtkameraad had gemaakt....Zal ik morgen even posten.

Hier nog even wat foto's van de pizzaschep die Rick voor mij gemaakt heeft.

2015-08-29 10.41.44.jpg

En met zelfgemaakte pizza van de bbq

2015-08-22 18.58.46.jpg

Het is een succes!!
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Wat was het heerlijk om weer even bezig te zijn..... Beetje schaven...stukje zagen... Verder kwam de eigenaar van www.binthout.nl kennis maken. We hadden al diverse keren contact gehad maar nog nooit live kennisgemaakt. Dat was erg leuk, t bleek dat we veel dingen gemeenschappelijk hadden... Hij heeft een mooie woodmizer staan die 900mm kan zagen...altijd tof !

Die middag kreeg ik een berichtje van een groot fineerbedrijf. Zij gingen "snijden" (hahaha) in hun voorraad. Alle slowmovers gaan eruit. Ik had al eens hun zolder bekeken. Daar ligt van alles....gevlamd esdoorn , plataan , wortelhout...allemaal rare dingen.... Of ik niet alles op wilde kopen.....
Tja....vooruit dan maar weer.. Toen hoorde ik exact hoeveel het was:eek: Wil iemand nog zijn caravan of huis fineren ? Of andere een voetbalveld ?

Binnenkort komt dit naar Zwolle, dit even te denken hoe ik dit aan ga pakken. Misschien is het leuk dat ik een middag organiseer om fineer te bekijken ????

Zitten er donkere houtsoorten in Rickie????

groeten mister kubiek
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@mr kubiek aka bert 1991 : Jazeker.. maar vandaag gaat de eerste pallet "open" ...dat wordt schatgraven dus....

Mocht iemand een bepaalde fineersoort zoeken stuur dan even een berichtje...leg ik dat gelijk apart. Het zijn grotendeels lange lengte 2-3 meter
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Gisteren even een dagje rust gehouden...straks weer richting werkplaats. Eerst even eaa klaarmaken voor de bestellingen die volgende week weg moeten. Vanmiddag verder met t fineer... Misschien ook straks het fineer wel eerst... Hahaha...geen idee nog....

Morgenochtend komen er een aantal mensen fineer bekijken, erg gezellig !!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
En toen was het alweer zaterdag.

Niets is mooiers dan uitzoeken van nieuwe aanvoer maar wanneer dit samenvalt in een drukke week met beroerd weer is dat wel andere koek:( Het was deze week echt even zoeken naar de momenten om het fineer door te stapelen. Ik ga zo richting werkplaats om alles een mooi plekje te geven voor het bezoek dat straks komt.

Tussen 9-11uur fineeropruiming !!!!
Esdoornstraat 3,Zwolle !!

Wil je toch nog komen ? ben me dan even op 0634955951
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Hoe was de fineer dag?

Ik wil je even bedanken voor een prachtig stuk kersenhout wat je me gestuurd hebt. Prachtige mid-donkere kleur en ik ga eens goed denken wat ik hiermee ga doen. In ieder geval dat pepermolentje maar dan blijft er nog wel iets over :). Wellicht wat kleine bol vazen.

Ook de pen blanks zijn prima, al moet ik eerst nog een nieuwe pen mandril kopen en ik ben er bijna uit uit welke.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@wimmel : De fineerochtend was gezellig. Toch weer een aantal mensen blij kunnen maken met fineer voor erg weinig geld.

Zulke partijen zijn aantrekkelijk maar kosten echt een boel extra werk en daar liep het even vast. Vandaag weer begonnen in de werkplaats na twee dagen rust. Morgen staan er weer een reeks bestellingen in het boek. Dit weekend ga ik het fineer wat is overgebleven in mijn houtstelling leggen. Dat wordt een beste uitdaging want rick en ladders zijn geen goede combinatie;)

Verder ga ik deze week het nieuwe lint op de lintzaag zetten. Alleen de naam is al tof "Ripper" !! :p
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ripper !!!! 1 tpi !!! Wat enig respect haalde ik het lint uit de doos. Tie-ripjes doorgeknipt en dan komt dat moment wanneer je het lint moet uitvouwen. Je hebt ook wel van die campeertentjes die opklapbaar zijn. Deze gooi je gewoon van je af en "hoppa" je tent staat. Deze methode leek me minder verstandig met dit brede, lange lint met allemaal scherpe punten.... Ik had wel eerder linten uitgevouwen maar dit is echt aanzienlijk dikker en groter dan de linten hiervoor. Het uitvouwen ging goed....nou ja.... mijn shirt zat vast vast in het lint :p Dat was weer een mooi moment voor mijn mede werkplaatsgenoten...Senor Koorman zit vast met zijn lint in zijn shirt....

Lint dus op de machine gezet, geleiding nieuw afgesteld en dan het eerste zaagmoment. Van 2 tpi ga ik naar 1 tpi...Dat is wat onrustig zagen moet ik zeggen. De machine wil echt het hout opvreten en slaagt daar bijzonder goed in. Eerst wat essenhout....toen mahonie....en padoek....en eiken.... Na een aantal planken leer je zagen met zo'n lint en dan is het bijzonder prettig. Volgende keer moet ik wel zorgen dat de schuiven bij de andere machines dicht staan want afzuigen van het stof was matig. Het fijne spul ging wel maar het echt zaagsel lag allemaal naast de machine.

Het is te kort dag om te zeggen hoe deze zagen presteren maar ik wilde dit toch even met jullie delen.

Vandaag een dagje thuis aan de slag. Administratie , nieuwe mailing , foto's uploaden van het fineer en een planning maken voor de komende dagen. Dat fineer is erg tof. Ik heb een 15-tal boeken geselecteerd en die goed gefotograveerd. Ik hoop deze vandaag online te hebben staan op diverse verkoopsite's en uiterlijk hier op het forum.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Zo...mailing is klaar en verzonden... Zit gaaf spul tussen. Het uitzoeken van hout voor de mailing vind ik erg leuk. Dat is het voordeel dat ik echt een houtverslaving heb. Heerlijke job heb ik !!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
2015-09-10 17.42.02-2.jpg

Dit wordt een schaal....net alles verlijmd...nu dagje drogen en dan volgende week draaien. Heerlijk wanneer een klant mij gewoon de vrijheid geeft voor een opdracht. "ik wil graag een schaal...maak maar iets moois...."

Gevlamd esdoorn , robinia en amerikaans noten....Licht,donker en dan het goudgeel/groene van robinia....In mijn hoofd is de schaal al klaar....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
2015-09-13 16.54.10-1.jpg

Zo ...die hangt alvast in de draaibank. Zulke schalen draai ik steeds een kwartier per sessie. Zo blijft het lichamelijk nog een beetje haalbaar en nog belangrijker : Op deze manier geniet ik meer van het proces.

Nu eerst de kinderen naar school, dan nog een bak koffie en dan richting werkplaats. Eerst wat hout klaarleggen aangezien dat vandaag gehaald wordt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.