Modificatie Festool Basis 5A naar CMS-OF

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Naar aanleiding van het zoekertje van L.N. in het marktplein, waarin hij op zoek was naar een Festool 5A of CMS-OF voor z'n freestafel was ik wat gaan zoeken naar verschillen en mogelijkheden van beide modules. Een daarvan is dat je bij de CMS-OF de frees van boven kan verstellen en bij de 5A niet. Laat ik nu een beetje een obscuur Duits filmpje vinden waarin een modificatie wordt beschreven waarmee je bij de Basis 5A module de frees ook van boven kan verstellen! Ik dacht, dat wil ik ook!

Naast dat ik dit aan L.N. had gemeld als argument om voor een 5A module te gaan, omdat met de modificatie deze ook een meer dan prima alternatief zou zijn, heb ik ook toegezegd om een verslagje te maken van mijn eigen pogingen tot deze modificatie. Hierbij dat verslag. :)

Allereerst heb ik de strip en de stel as van de module losgemaakt en heb ik deze uitgenomen. Vervolgens heb ik de boutjes teruggedraaid in de strip en heb ik de buitenmaat opgenomen. Dit zodat ik later het hart tussen de boutjes kon uitrekenen.

IMG_1570.jpg

Hieronder meet ik de diameter van de bout, deze heb ik ook nodig voor de berekening:

IMG_1571.jpg

Voorzien van deze maten heb ik zoals een goed timmerman betaamd een restblokje gepakt en ben gaan rekenen. Eerst heb ik de buitenmaat genomen en heb daar de diameter van de bout vanaf getrokken. Vervolgens heb ik dit door 2 gedeeld om de afstand van het hart van de bout tot het hart van het nieuwe gat te bepalen. Ik heb dit geprobeerd af te tekenen, maar dit was niet zo'n succes omdat het toch lastig is om uit de vrije hand dit te doen boven een open gat. :cool:
Met deze ervaring ben ik verder gaan rekenen en heb ik de radius van de bout van de hart-hart afstand afgehaald zodat ik vanaf de rand van het gat met behulp van de schuifmaat het center kan aftekenen, met succes!

IMG_1572.jpg

Hieronder de foto's als bewijs ;) :

IMG_1573.jpg

IMG_1574.jpg

Hierna kon ik eenvoudig met een centerpons het gat slaan:

IMG_1575.jpg

Nee, gekheid, ik bedacht met later pas dat ik er een foto van wilde maken. :)

Hieronder het boren, gekoeld met kruipolie. Met een scherpe boor en een sterke machine, geen enkel probleem!

IMG_1576.jpg

Na het boren van het gat de strip weer teruggeplaatst en deze gecentreerd op de gaten voor de aanslag met M6 boutjes:

IMG_1577.jpg

Hieronder zie je een van de boutjes doorsteken:

IMG_1578.jpg

Boren met de frees onder de module ging niet zo lekker en ik heb deze er toch maar onderuit gehaald:

IMG_1579.jpg

Hieronder heb ik met een inbussleutel even gechecked of dat het gat goed zat:

IMG_1580.jpg

En hier is de stelas weer gemonteerd!

IMG_1581.jpg

Maar zoals sommigen van jullie al gezien hebben, zit het gat nu tussen de bevestigingsgaten van de aanslag.. Ik realiseerde me dit ook, maar pas nadat ik klaar was. :rolleyes: Wat ik dus nu gaan doen is de strip nog een keer bestellen en kijken of dat de frees ook 180 graden gedraaid kan worden. Als dit niet wil, dan plaats ik de strip aan de andere kant in de rails en boor ik deze door zodat de aanslag dan aan de andere kant bevestigd kan worden. Voor heel brede werkstukken moet ik dan even kijken wat werkt.

Dus: Het werkt, maar niet helemaal ideaal helaas. Als ik de extra strip (P/N 442214) binnen heb, zal ik de bevindingen ook delen.

Hopelijk hebben jullie er wat aan! :D

Nog even de benodigdheden:
- Basis 5A module
- 6mm boor (scherp, staalboor)
- Schuifmaat
- 2x M6 boutjes
- Centerpons
- Hamer
- Boormachine met kolom of kolomboor
- Kruip-, snij- of naaimachineolie (voor mijn part olijfolie, zolang je het maar gebruikt bij het boren ;))
- Inbussleutel 5mm
- Eventueel Festool P/N 442214 (het montageplaatje / de strip)
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Argh, waarom toon je dit nu al? Ik heb nog steeds geen Basis 5A! :p Ik ben een beetje jaloers.....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.