Update draadsnijtoestel met foto

irtamos

Actieve deelnemer
20 okt 2012
56
0
Iemand enig idee waar deze machine METABO type GSG 20200 te vinden is?
METABO.jpg
 
Laatst bewerkt:

irtamos

Actieve deelnemer
20 okt 2012
56
0
Metabo2.jpg Metabo3.jpgMetabo4.jpg

Dit is de machine TORKA - TORKATOUR - met bovenfrees van Elu. Met deze machine kan je dus allerhande schroefdraad frezen. Is deze machine ergens te vinden?
 
Laatst bewerkt:

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Iemand enig idee waar deze machine te vinden is?
8AAAAASUVORK5CYII=

Uploaden van de foto is kennelijk niet goed gegaan. Er is niets te zien.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Iemand enig idee waar deze machine METABO type GSG 20200 te vinden is?
Bekijk bijlage 92739

Dat was volgens mij geen Metabo, maar een eigen merk van Willyvanhoutte. Kan zijn dat er toevallig een bovenfrees van Metabo aan zat, maar het apparaat zelf is zonder frees
Staat niet meer op hun site, maar ik heb ze vorig jaar nog in hun winkel zien staan. Misschien even bellen.
https://www.willyvanhoutte.com/
 

tuoh

Oud hout
Dat was inderdaad een eigen ontwerp van Willy Vanhoutte, mogelijkheden idem als hetgeen nu nog op hun site staat.
Alleen, het "oude" ontwerp was een aparte machine, dus geen draaibank nodig om te kunnen werken.
Alhoewel je wel een draaibank nodig had om je stukken voor te bereiden en af te werken.

Met geen van beide is een lange draadspindel te frezen, wat het Hager opzetstuk wel kan.
 

irtamos

Actieve deelnemer
20 okt 2012
56
0
Een paar jaar geleden was er op marktplaats een volledige kast te koop (museale kwaliteit) met antieke draadtrekkers en alle toebehoren, en deze t.e.m. een diameter van 4 inch. Het startbod begon echter op 5.000 euro. Voor een uniek project wil ik dergelijke grote en vooral perfecte schroefdraad kunnen maken. Vandaar mijn zoektocht naar een betaalbare oplossing voor het probleem.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Het grote toestel van Willy Vanhoutte zal nog moeilijk te vinden zijn, vrees ik.
Toevallig (of ook weer niet) ken ik iemand die er een in zijn bezit heeft, en volgens die man zijn er slechts 10 gemaakt.
 

irtamos

Actieve deelnemer
20 okt 2012
56
0
Deze machine stond in de jaren '80 voorgaande eeuw te koop op de hobbybeurs aan het Rogierplein in Brussel (dit beursgebouw is ondertussen reeds lang onder de sloophamer verdwenen). Moeilijk te vatten dat er dan slechts 10 machines zouden gebouwd zijn.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Deze machine stond in de jaren '80 voorgaande eeuw te koop op de hobbybeurs aan het Rogierplein in Brussel (dit beursgebouw is ondertussen reeds lang onder de sloophamer verdwenen). Moeilijk te vatten dat er dan slechts 10 machines zouden gebouwd zijn.
Ik zal proberen meer info te verkrijgen.
 

irtamos

Actieve deelnemer
20 okt 2012
56
0
Ik was een jaarlijkse bezoeker van deze hobbybeurs en ook de uitvindersbeurs aan het Rogierplein in Brussel. Er werd met deze machine een demonstratie gegeven van hetgeen er allemaal kon mee gemaakt worden. De toenmalige kostprijs was als ik mij het goed herinner 22.000 BEF (550 euro). Jammerlijk en dom genoeg heb ik deze machine destijds niet gekocht. Maar als toenmalige twintiger waren er destijds in mijn leven andere prioriteiten ...
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
232
71
Als het voor een eenmalig project is en je het apparaat niet kunt vinden: zoek iemand met een metaaldraaibank. Als voorbeeld: Mijn kleine draaibank snijdt tot een spoed van 7 mm. Verder alleen een adapter nodig voor een rechte slijper met een freesje in de vorm van de gewenste tophoek van de draad. Ik heb nooit hout gedraaid, maar kan geen reden verzinnen waarom het niet mogelijk zou zijn.
 

irtamos

Actieve deelnemer
20 okt 2012
56
0
Is inderdaad een toevoeging : wat mij opvalt is dat er ook een METABO freesmachine is gemonteerd, net zoals bij het apparaat gemaakt door VANHOUTTE. Is deze machine van METABO het type OFE738 dat men hierop kan monteren?
[h=1][/h]
 

tuoh

Oud hout
Elke freesmotor met een spanhals van 43mm past op deze toestellen.

Ps: kijk ook eens naar AMB freesmotoren, voorheen bekend als Kress, die steken voor deze toepassingen toch wel boven de rest uit.
 
Laatst bewerkt:

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Is inderdaad een toevoeging : wat mij opvalt is dat er ook een METABO freesmachine is gemonteerd, net zoals bij het apparaat gemaakt door VANHOUTTE. Is deze machine van METABO het type OFE738 dat men hierop kan monteren?

Alles met een kraag van 43 mm, dus bovenfrezen en boormachine's met zo'n kraag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.