Inzagen splinterbescherming

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik heb een vraagje over het inzagen van de splinterbescherming op een geleiderail.
Moet dat gebeuren met hout eronder of met vrije ruimte?
Alvast bedankt, mvg,:)
.
 
Laatst bewerkt:

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Zou er wat onder doen anders buigt de strip door.

Daar ben ik het ook mee eens met de boven staande antwoorden, maar hoe doen jullie het aan het begin van de liniaal.

Koppel je er een tweede liniaal aan om het eerste stukje van de te bewerken liniaal te kunnen inzagen.
 

WR1944

Oud hout
Dat inzagen van de anti-splinterstrip aan het begin en einde van de lineaal is nauwelijks interessant omdat je daar normaliter niet komt met je zaagblad. Alleen als je linealen gaat koppelen krijg je er mee te maken. Alleen de eerste keer heb ik bewust de strip ingezaagd. De volgende keren kwam dat vanzelf bij het eerste gebruik.
Mocht iemand het niet weten: de strip bij Festool is los te trekken en opnieuw aan te brengen. Als de strip wat rafelig wordt kun je hem zo weer strak maken door de strip een millimeter op te schuiven.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Nu het vervolg op deze vraag,
Na inzagen van de strip heb ik voor het eerst met een F... invalzaag met geleiderail gezaagd.
Wat een genot en precisie en een hele mooie zaagsnede (18mm multiplex).

Maar hoe lang gaat ongeveer zo'n splinterbeschermingstrip mee, b.v. hoeveel zaagsnede 's?
En blijft deze strip bij 45 graden zagen ook nog precies op maat als je daarna weer 90 graden zaagt?
Ik zou graag weer jullie antwoorden willen ontvangen bij voorbaat mijn dank.
Mvg,:).
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik zou zeggen.
Zet de zaag op de liniaal
Kantel hem naar 45° en kijk of het blad nog langs de strip valt.
Volgens mij is het bij de festool gelijk of je nou 90 of 45 graden zaagt.
Bij mijn makita cirkelzaag moet ik de geleider verstellen
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Bij gebruik van een Festool invalzaag onder 45° valt het zaagblad precies onder de beschermingsstrip.
Zodoende wordt de beschermingsstrip niet beschadigd.
Hoe dat bij andere merken is weet ik niet.
TS-55-Cut-Line.jpg
 

WR1944

Oud hout
De invalzagen van Festool (en naar mijn weten ook Mafell) maken gebruik van een virtueel draaipunt. Bij het verstellen van de hoek glijdt het losse deel in een cirkelvormige gleuf waarvan het denkbeeldige middelpunt net op het materiaaloppervlak, dus aan de onderzijde van de splinterstrip ligt. Daardoor beschadig je de spintertrip niet maar gaat het verstellen ook een ietsje stroever dan bij zagen met een gewoon scharnierpunt.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Ik heb eergister nog een nieuwe strip op een rail geplakt en ingezaagd. Gewoon over de rand van de tafel stekend, met niks eronder., vier mm zaagdiepte. Aan het eind voorzichtig doordrukken tot die ook schoon is; vervolgens even weer aan het begin zaag erop en langzaam achteruit tot de hele strip gedaan is. Het is namelijk wel handig als je de hele lengte ingezaagd hebt vanwege pasleggen aan streepjes.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Bedankt weer voor de antwoorden,
maar ik mis nog het antwoord op hoe lang doe je met zo'n splinterbeschermingsstrip?
Hoeveel zaagsnede 's kun je er ongeveer mee zagen of waar moet je opletten als je deze moet vervangen?
Mvg,:).
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Dat is zo niet in een aantal zaagsneden te vatten. De eerste strip heeft er bij mij een jaar of 5, 6 op gezeten, en daarin is de zaag veel gebruikt en uitgeleend. In principe 'slijt' de strip niet nadat je hem ingezaagd hebt, want dan loopt de zaag er precies langs.

En zoals eerder opgemerkt, je kan hem ook nog een keer losmaken en iets verschoven opnieuw vastplakken en inzagen. Dan kan-ie weer een mooi tijdje mee.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
In principe kun je er heel lang mee doen.
De zaag beschadigd de strip nl. niet bij het zagen.
Alleen als je ondanks de liniaal per ongeluk uitschiet met de zaag of er met een andere invalzaag gebruik van maakt.
Ook wil de lijm van de strip wel eens loslaten maar die kun je zelf gewoon weer vastlijmen.
Bij beschadigingen kun je de strip loshalen en bv. 1 mm opschuiven op maat afzagen en weer vastlijmen.
De strips zijn ook gewoon los verkrijgbaar in lengten 1,4 m en 5 m.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik wilde n.l. een strip in reserve aanschaffen maar als ik jullie antwoorden lees hoeft dat niet.
Zolang ik niet van de rails afschiet en geen ander maat zaagblad (dikte) gebruikt kan ik nog jaaaaren voort.
Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden.
Mvg,:).
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Ik heb op de MFT-rail een nieuwe strip geplakt omdat ik een nieuwe TS55R heb; mijn oude TS55 verblijft nu permanent in de zaagmodule van de VL. En omdat iedere zaag net iets anders kan zijn, heb ik die nieuwe strip genomen, plus dat ik een nieuw blad in de MFT heb gezet en die toen helemaal schoon had gemaakt en toch moest hercalibreren, enz.
De oude strip (vier jaar erop, denk ik) was nog niet versleten. Die ga ik trouwens hergebruiken als 'glijstrip' zodra ik daar nood aan heb…
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Nu we het toch over de invalzaag hebben... mijn TS55 zaagt niet helemaal haaks is mij opgevallen. Had eerst al een vermoeden, maar met 20mm dikte merk je het niet zo. Bij 50mm diep is het al beter zichtbaar, neigt een beetje naar -1. Ik neem aan dat dat niet aan de geleiderails ligt, dus vraag ik mij af of dit te kalibreren is en zo ja hoe?
 

WR1944

Oud hout
Zowel de 0 graden als de 45 graden positie is te calibreren. In de voetplaat zitten schroefjes voor de 0 graden en 45 graden correctie. Als je over een Wixley o.i.d. beschikt kun je de zaak calibreren. Zet de zaag op een vlakke ondergrond. Verwijder de zijplaat. Laat de zaag maximaal neer. Stel de Wixley op 0 graden op de ondergrond. Klik het tegen het zaagblad. Corrigeer indien nodig met de schroefjes tot je op 0 of 90 graden bent.
Er kan ook een andere orzaak in het spel zijn, het te hard aandrukken van de zaag. Dit kan een lichte afwijking veroorzaken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.