MDF GROEN versus Melamine?

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Dag iedereen,

In mijn berging heb ik 1 muur die vol staat met de cv installatie, boiler, elektrische kast,... Gezien dit niet zo proper oogt wil ik dit een beetje "omkasten" het idee is eigenlijk om een blok met 3 schuifdeuren te maken (voor de boiler, cv ketel, ventilatiesysteem) en dan een minder diepe blok met 2 schuifdeuren waar de elektrische kast, gasaansluiting en wateraansluiting zich bevinden te maken. De diepe blok = +- 3m lang, aan 1 kant tegen de muur, aan de andere kant moet het dan inspringen van +-40 cm voor de smallere blok, die vervolgens ook tegen een muur zit. Nu ben ik aan het twijfelen om dit uit te voeren in melamine of in groene mdf en te schilderen. Wat mij wat weerhoudt om melamine te nemen is dat ik aan de kant dat de "grote blok" tegen de muur aan komt nog een retour van +- 40 cm moet maken met daar ook nog een deur in, om eventueel nog bij de leidingen te kunnen. Met mdf kan ik die retour perfect uitwerken en schroeven, gaten opstoppen en verven, maar met melamine heb ik geen ervaring en moet ik onzichtbaar kunnen bevestigen...
Heeft iemand ervaring met dat soort werkjes? Als ik spreek over de blokken, de plafond is nog niet uitgewerkt dus zou ik een houten frame aan de gewelven bevestigen om de geleiding van de schuifdeuren te kunnen bevestigen, het zijn geen echte kasten, enkel 3 schuifdeuren die ik zou maken...
Zou het misschien ook een optie zijn om dat retourke uit te werken in mdf en mee te verven met de muren, terwijl de schuifdeuren dan toch in melamine zijn?
Help...
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Bedoel je dat je eigenlijk een onzichtbare hoek van 90 graden wilt maken in gemelamineerd spaanplaat?

Als dat zo is dan aan beide delen 45 graden zagen, tegen elkaar leggen, tape er op, houtlijm op een van de 45 graden vlakken en beide delen omzetten tot de 90 graden hoek verder vastzetten met een aantal stukken tape om de 90 graden te fixeren. Na een uurtje of zo tape verwijderen en voila, een puike 90 graden hoek.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Is die hoek dan niet vlijmscherp?

Wat zou je verkiezen, de mdf of de gemelamineerde spaanplaat? Ik weet niet wat te nemen... de mdf is goedkoper maar moet nog geschilderd (gelakt) worden, de melamine is duurder, maar wel "afgewerkt"?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
bij de melamine heb je ook nog het bijkomende probleem van vocht bij een lek... en je stoot er zo een hoek vanaf.

Is melamine zo gevoelig (hoek afstoten)? Ik dacht dat dit probleem zich eerder zou voordoen wij de mdf... Het is natuurlijk niet de bedoeling dat er een lek ontstaat maarja... Als ik het zo hoor maak ik het dan beter in mdf... ?

Bijkomende vraag: is het nodig om van die ijzers in te werken (weet niet hoe dit noemt) waarop je spanning kunt zetten om tegen te gaan dat het zou gaan kromtrekken? De 'deuren' zouden +- 230cm hoog worden...
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Bijkomende vraag: is het nodig om van die ijzers in te werken (weet niet hoe dit noemt) waarop je spanning kunt zetten om tegen te gaan dat het zou gaan kromtrekken? De 'deuren' zouden +- 230cm hoog worden...
Ik heb twee jaar geleden in onze badkamer 18mm groen MDF gebruikt voor deuren van ca. 180cm hoog, 50cm breed, twee keer gegrond, twee keer hoogglans afgelakt. Achter deze deuren bevindt zich de CV-ketel. Daar is het dus warm en droog, terwijl de luchtvochtigheid aan de badkamerzijde vaak veel hoger is, vanwege douchegebruik, maar ook omdat we daar regelmatig de was drogen. Nog nooit problemen gehad met kromtrekken.

- - - Updated - - -

... Wat mij wat weerhoudt om melamine te nemen is dat ik aan de kant dat de "grote blok" tegen de muur aan komt nog een retour van +- 40 cm moet maken met daar ook nog een deur in, om eventueel nog bij de leidingen te kunnen. Met mdf kan ik die retour perfect uitwerken en schroeven, gaten opstoppen en verven, maar met melamine heb ik geen ervaring en moet ik onzichtbaar kunnen bevestigen....
Ik begrijp niet helemaal wat je wil gaan maken en welke verbinding je onzichtbaar wil maken, maar er bestaan allerlei meubelverbinders, misschien zit daar wat voor je bij: http://www.lignoshop.de/verbindungsbeschlag/korpus-moebelverbinder/
Heb je geen schets zodat duidelijker wordt wat je precies wil maken?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Een schets... :rolleyes: ben niet zo'n sketchup ster... Ik zal wat op papier zetten en inscannen...

- - - Updated - - -

CCF16062014_00000.jpg
Dit is het schetsje

- - - Updated - - -

Mijn eerste gedachte was om met schijfdeuren te werken, maar de prijs van het railsysteem is me zwaar tegengevallen (ik hou de dingen graag een beetje budgetvriendelijk). Moest ik werken met deuren, -ik heb nog wat geremde potscharnieren liggen-, hoe breed zouden de deuren maximaal mogen zijn, rekening houdend dat ze +- 230cm hoog worden? Sorry, veel vragen en wijken wat af...

- - - Updated - - -

schuifdeuren, schuifdeuren !!! geen schijfdeuren!!!
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Bijgaand een paar foto's van hoe ik iets dergelijks gemaakt heb, met potscharnieren inderdaad. Het zijpaneel is van multiplex, de deuren van groen MDF.
Het aanzicht:

IMG_0342_mod.jpg

Binnenkant bij de vloer:

IMG_0340_mod.jpg

Binnenkant nabij plafond:

IMG_0341_mod.jpg

Ik heb het zijpaneel van buitenaf geschroefd, dat had ik beter van binnenuit kunnen doen, dan had ik geen gaatjes hoeven opstoppen, maar verder ben ik er tevreden over. Ik heb die balkenconstructie zo gemaakt omdat het zijpaneel niet tot aan de muur doorloopt, ook bij mij lopen er leidingen achter langs, en de omkasting loopt rechts verder door met nog een set deuren.

Als je MDF voor de deuren gaat gebruiken, heb je ook te maken met de afmetingen van beschikbaar plaatmateriaal, dat is meestal 122x244cm. Een deur van 122cm breed is wel erg groot, dus ik zou zeggen haal er twee van ca. 61cm uit.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@roald : bedankt voor de info Roald! Een foto zegt veel meer dan woorden. Ik denk dat ik ook voor de mdf zal gaan... Ik ben niet gierig, maar ik heb net de prijs binnengekregen en ook de gemelamineerde platen vallen tegen... 3 x zo duur als groene mdf... Ik denk dat het groene mdf zal worden en potscharnieren... Ik wou eigenlijk gewoon een schuifwand omdat het dan gemakkelijker was moest er ooit ergens aan gewerkt worden, of onderhoud van de cv, maar het prijsverschil vind ik te groot.
Mag ik nog even vragen... heb je dit resultaat kunnen bekomen met een rolletje, of heb je het geheel gespoten?
Is er een bepaalde reden dat de zijkanten in multiplex zijn?
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
...Mag ik nog even vragen... heb je dit resultaat kunnen bekomen met een rolletje, of heb je het geheel gespoten?
Is er een bepaalde reden dat de zijkanten in multiplex zijn?
Met een roller. Gedaan door mijn vrouw overigens, die is daar beter in dan ik :) Maar hoogglans is niet aan te raden, tenzij je een perfect stofvrije omgeving hebt, en dan nog: je ziet elk pluisje dat er in valt tijdens het drogen.
Ik heb multiplex gebruikt voor de zijkanten omdat ik de kastdelen van de scharnieren liever in multiplex schroefde dan in MDF, maar ik denk dat MDF ook wel had gekund.

- - - Updated - - -

Overigens, wat bedoel je met melamine? Niet met spaanplaat, maar met multiplex als basis denk ik? Want ik heb even bij Pontmeyer gekeken, en daar zie ik de volgende prijzen (prijzen hangen af van hoeveel je koopt, maar voor de onderlinge vergelijking kun je het wel gebruiken):
- spaanplaat 100gr gemelamineerd wit ce 70%pefc; dikte (mm): 18; afmeting (mm): 2500x1250: € 32,75 excl. BTW per plaat
- mdf v313 ce 70%pefc; dikte (mm): 18; afmeting (mm): 2440x1220: € 35,16 excl. BTW per plaat
Dat is dus vrijwel hetzelfde.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@ roald: Wow, lijkt me dat even het net op moet... Ik heb bij de houthandel hier in de buurt volgende prijzen gekregen: mdf hydro 5.75euro/m² en spaanplaat gemelamineerd 16.97 euro/m². Wel toegegeven, de spaanplaat is met een grijze melamine, waarschijnlijk wel een stuk duurder dan het standaard wit.

- - - Updated - - -

@ roald: complimenten aan de madam, prachtig schilderwerk!
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Tsja, lastige keuze. Als je de middelen hebt voor spaanplaat melamine (wel vochtwerend) melamine gaan. En met middelen bedoel ik een goede formaatzaag met ritser. Niet met invalzaag rommelen. Daarmee krijg je het sowieso nooit strak. Wel een ABS bandje opplakken niet van die strijkband rotzooi. Dan krijg je wel problemen. Je kan er voor kiezen om de deuren en eventueel een zijpaneel bij een interieurbouwer te laten maken, daar is het zo gepiept. Heb je die middelen niet of wil je het niet uitbesteden, dan gewoon MDF nemen, als het daar iets splintert zie je het niet terug omdat je de kanten toch moet breken (een radius 2 is ideaal). Deuren zal ik niet breder als 700 maken. Maar gezien jouw maten zal ik voor een breedte van 600 gaan (3x600 =1800 en 4x600 = 2400). Tussen de deuren een naad van 4 mm aanhouden. Kastencorpussen zal ik niet maken ivm al het leidingwerk. Gewoon hoe roald het gemaakt heeft met balken etc volstaat. Mooi lijmen, kan het geen kant meer op. En het is een CV kast he, geen klassiek Engels bureau...

Wat roald trouwens bedoeld met kromtrekken moet ik wel even opwijzen dat hij scharnieren heeft gebruikt, die houden de boel wel in het gareel. Als je een schuifdeur hebt (zeker die alleen boven eraan hangt) trekt sowieso op den duur krom. Dan moet je deurspanners infrezen en kan je het geheel weer recht dwingen.

Wit (w400 of w410) spaanplaat is inderdaad goedkoper, meer vraag vanuit de bevolking - goedkopere prijs.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Tsja, lastige keuze. Als je de middelen hebt voor spaanplaat melamine (wel vochtwerend) melamine gaan. En met middelen bedoel ik een goede formaatzaag met ritser. Niet met invalzaag rommelen. Daarmee krijg je het sowieso nooit strak. Wel een ABS bandje opplakken niet van die strijkband rotzooi. Dan krijg je wel problemen. Je kan er voor kiezen om de deuren en eventueel een zijpaneel bij een interieurbouwer te laten maken, daar is het zo gepiept. Heb je die middelen niet of wil je het niet uitbesteden, dan gewoon MDF nemen, als het daar iets splintert zie je het niet terug omdat je de kanten toch moet breken (een radius 2 is ideaal). Deuren zal ik niet breder als 700 maken. Maar gezien jouw maten zal ik voor een breedte van 600 gaan (3x600 =1800 en 4x600 = 2400). Tussen de deuren een naad van 4 mm aanhouden. Kastencorpussen zal ik niet maken ivm al het leidingwerk. Gewoon hoe roald het gemaakt heeft met balken etc volstaat. Mooi lijmen, kan het geen kant meer op. En het is een CV kast he, geen klassiek Engels bureau...

Dat is een hele mooie uitleg! Een formaatzaag heb ik niet, het is dus zoals je zegt 'rommelen met de invalcirkelzaag'. Uitbesteden ... mijn hart gaat ervan scheuren! Ik zal het dus bij mdf houden...
Hopelijk kan mijn madam dan even mooi schilderen als die

Wat roald trouwens bedoeld met kromtrekken moet ik wel even opwijzen dat hij scharnieren heeft gebruikt, die houden de boel wel in het gareel. Als je een schuifdeur hebt (zeker die alleen boven eraan hangt) trekt sowieso op den duur krom. Dan moet je deurspanners infrezen en kan je het geheel weer recht dwingen.

Wit (w400 of w410) spaanplaat is inderdaad goedkoper, meer vraag vanuit de bevolking - goedkopere prijs.


Dat is een hele mooie uitleg! Een formaatzaag heb ik niet, het is dus zoals je zegt "rommelen met de invalcirkelzaag". Uitbesteden ... dat kan mijn hart niet aan... . Ik zal het dus maar bij de mdf houden. Hopelijk kan mijn madam dan even goed schilderen als die van roald :eek:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.