deur bestellen maar kozijn niet recht

Alexhuber

Nieuw lid
30 apr 2013
21
0
Utrecht
Wij willen op korte termijn voor in ons hele huis nieuwe binnendeuren bestellen. De huidige deuren zijn erg lelijk, passen niet in de stijl van het huis en zijn behoorlijk mishandeld door de vorige eigenaar van het huis. Waarschijnlijk worden het massieve stompe deuren van Bruynzeel.

Onlangs heb ik alle kozijnen gemeten en nu wil het geval dat van de 5 kozijnen er 4 breedte verschillen tonen. In het ergste geval is het kozijn boven 8mm breder dan onder. De kozijnen eruit slopen en nieuwe er in zetten is geen optie. Deuren bestellen op basis van onderkant, dus het smalle gedeelte, lijkt me ook geen goed idee omdat we dan enorme spleten aan de bovenkant krijgen.

Dus ik zat zelf te denken om een deur te laten maken op basis van het breedste stuk en dan naar de onderkant toe er een stuk af te schaven/schuren/zagen(?).

Is dit een werkbaar idee? waar moet ik volgens jullie op letten?
Of beter nog is er misschien wel een beter idee?

Ik hoor het graag van jullie,

Cheers,
Alexander
 
Laatst bewerkt:

Ronaldw

Nieuw lid
21 sep 2013
9
0
Alkmaar
Hallo Alexander ;

Stompe deuren moet je erin "schaven"
Dat is tevens de reden dat de opdekdeur op de markt is gekomen, dat scheelt voor de aannemer arbeidsloon.
De ouderwetse timmerman zet de bestelde deur in het kozijn en tekent hem dan in grote lijnen af.
Daarna schaaft hij met een electrische schaaf op maat in de sponning, waarbij met passen en meten de meeste tijd word versleten.
Hierbij schaaft hij de zijkant ook iets arm, dwz vanaf de zichtzijde gezien richting sponning een graad of 5 schuin.
Dit om bij het draaien van de deur niet tegen het kozijn aan te stoten en dus draai ruimte te creeeren.

Er zal absoluut informatie op internet over te vinden zijn, rondom een naad van zo rond de 2 mm is ongeveer de maatstaf.
 

Alexhuber

Nieuw lid
30 apr 2013
21
0
Utrecht
Hoe lastig is het schaven? en is een elektrische schaaf aan te raden of kan het ook met een handschaaf? Ik heb geen elektrische schaaf en eerlijk gezegd ook geen degelijke handschaaf. Er zal dus hoe dan ook iets aangeschaft moeten worden :cool:
 

WR1944

Oud hout
Je kan ook een cirkelzaag met een geleider gebruiken. Dat hoeft geen (duur) Festool systeem te zijn (werkt wel lekker) maar een lange rechte lat of plank en wat lijmtangen voldoet ook. De meeste cirkelzagen kan je een paar graden uit het lood zetten om de zijkant iets schuin te zagen. Met een handschaaf kan je de zijkant netjes glad maken.
 

Alexhuber

Nieuw lid
30 apr 2013
21
0
Utrecht
Dat is ook een optie die ik ga overwegen. Ik heb hier een redelijk goede (makita) circelzaag liggen en voel me daar wat zekerder over dan het geheel te gaan schaven.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ik zaag de deuren ook meestal met de invalzaag, bij oude kozijnen moet je er wel op letten dat de stijlen rond kunnen zijn. Een 4 cm dikke deur maak je 2 mm arm, dat is 2 a 3 graden de zaag schuin zetten. Als ik schaaf haal ik met de electrische schaaf het meeste weg maar doe het laatste stukje met de handschaaf.

Ik maak de deur eerst altijd zo groot dat hij in het kozijn past, vervolgens plaats ik hem in het kozijn, tegen een stijl aan waar hij mooi tegen aan moet "sluiten",
en dan zet ik met behulp van een 5 mm dik latje/vulplaatje tegen de andere stijl een streep op de deur. De deur wordt dus 5 mm kleiner dan de sponningmaat. Scharnieren teken ik bij bestaande kozijnen ook altijd af door de deur op de plek waar hij komen moet in het kozijn te zetten, maak je ook geen meetfouten.
 

Alexhuber

Nieuw lid
30 apr 2013
21
0
Utrecht
Bedankt voor de input tot dus ver. Moet wel zeggen dat ik het spannend vind. De deuren die wij op het oog hebben lopen tegen de € 300,- per stuk aan en om daar dan nog in te gaan zagen.....:(

Één deur zal een ruit bevatten, nog speciale zaken waar ik dan op moet letten?

Cheers, Alexander
 

kiterraphael

Actieve deelnemer
28 feb 2011
134
0
46
boskoop
www.pmnewdesign.nl
Dat je wel uitkomt op de standaard maten van de leverancier.
Anders word het een duur grapje.
Wat zijnde maten van de sponningen in breedte en hoogte.?
Anders een iets grotere hangnaad.
En hoe zit het met haaks heid aan de bovenkant.
Had laatst een bestaand kozijn die was bijna 2 cm uit de haak aan de bovenkant:mad:
Succes
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Bijgaand de folder "Deur afhangen" van Praxis, daarmee is het mij gelukt, duidelijke beschrijving.
 

Bijlagen

  • Deur afhangen.pdf
    317,3 KB · Weergaven: 40

Alexhuber

Nieuw lid
30 apr 2013
21
0
Utrecht
@kiterraphael. Elk kozijn heeft een andere maat en helaas allemaal niet in de buurt van de standaard maten. Het wordt dus inderdaad een duur grapje. Haaksheid zal ik eens nagaan maar de hoogte is aan beide zijdes redelijk gelijk (verschil van hooguit 2 mm). Dus uit de haak zijn ligt dan niet echt voor de hand want dan zou mijn vloer ook uit de haak moeten zijn, toch? Hoe heb je dat eigenlijk opgelost?

@roald, thx voor de folder.

Cheers, Alexander
 

Ronaldw

Nieuw lid
21 sep 2013
9
0
Alkmaar
Dat blijft bijzonder en komt echt heel weinig voor.
Zoals je al zult hebben uitgevonden lopen de breedte maten met 5 cm op, bij de betere fabrikanten van 63/68/73/78/83/88/93 voor
ongeveer binnendeuren, 78 en 83 kwam het meest voor n ook breder.
De hoogtematen zijn 201.5 en 211.5 cm en sinds een paar jaar in de nieuwbouw 238.5cm
Uiteraard levert niet iedere fabrikant in iedere maat ieder model..
Bij afwijkende maten is het oplijmen van een lat een mogelijkheid als de deur te smal zou worden met schaven..
 

kiterraphael

Actieve deelnemer
28 feb 2011
134
0
46
boskoop
www.pmnewdesign.nl
Alexhuber het waren deuren met een hele brede stijlen en dorpels denk wel 20 cm (normaal iets van 12, 5)
Dus viel daardoor een stuk minder op.

Ps Ronald w bij ons is de nieuwe deurmaat al een een tijdje 2315 mm bij jou ook
 

Ronaldw

Nieuw lid
21 sep 2013
9
0
Alkmaar
Alexhuber het waren deuren met een hele brede stijlen en dorpels denk wel 20 cm (normaal iets van 12, 5)
Dus viel daardoor een stuk minder op.

Ps Ronald w bij ons is de nieuwe deurmaat al een een tijdje 2315 mm bij jou ook

Klopt ja, ik ben beter met de duimstok als met een toetsenbord hahaha, maar goed dat het gelukt is, weer een arvaring rijker !
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik heb al een paar keer deuren ingehangen. En iedere keer komen er andere benaderingen om de hoek kijken. De cirkelzaag met geleiding komt er bij als de deur aan de onder zijde of bovenzijde of zijkant een stukje ingekort moet worden over de volle lengte van die zijde met meer dan een halve cm. De rest schaaf ik gewoon elektrisch weg. Verder heb ik kozijnen ook wel eens dieper uitgefreesd en of geschaafd omwille van een goede pas (deur net iets te dik voor kozijn bijv.. Opdekdeuren kan je op zich ook prima op maat maken met een sponningschaaf of bovenfrees en geleiding.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.