Label voor Ambacht in België!

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Sinds vandaag is er in België een label te verkrijgen voor ondernemingen die minstens voor 50% ambachtelijk werk leveren: HIB (handmade in belgium)

http://www.unizo.be/viewobj.jsp?id=4884040

res4884040_3.jpg


“Zeker vandaag weet je als consument niet altijd meer zeker wat je koopt. Consumenten zijn meer dan ooit op zoek naar originele producten en willen daarvoor een authenciteitsgarantie. En die vinden ze bij ambachtelijke ondernemers via het HIB-label”, zegt UNIZO-topman Karel Van Eetvelt. Het is voor consumenten vaak niet gemakkelijk om de ambachtelijke ondernemers en hun producten te onderscheiden van de industriële. Anderzijds is het voor ambachtelijke ondernemers niet makkelijk op te boksen tegen de concurrentie van onder meer industriële producten. En de term ‘ambachtelijk’ is, in tegenstelling tot Frankrijk, in België niet beschermd. Iedereen kan zichzelf ‘ambachtelijk’ noemen. Daarom lanceert UNIZO het label Handmade In Belgium (kortweg HIB). Enkel wie aan de strikte criteria van het label voldoet, komt in aanmerking. Daarnaast vraagt UNIZO aan de federale regering om werk te maken van een specifieke definiëring van het ambachtelijk ondernemerschap.


Ik ga me denk ik eens verdiepen in het verkrijgen van dit label :)
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Interessant! Hou me op de hoogte ;-)

Update: Heb net zelf eens zitten kijken, en één van de voorwaarden is dat het je hoofdberoep moet zijn. Voorlopig pech dus ;-)

Steven
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Interessant! Hou me op de hoogte ;-)

Update: Heb net zelf eens zitten kijken, en één van de voorwaarden is dat het je hoofdberoep moet zijn. Voorlopig pech dus ;-)

Steven

Dat hangt er van af hoe je hoofdberoep definieert. Is dat alleen omzet/inkomen gerelateerd, of spelen daar ook andere zaken een rol. Het verkrijgen van het label zou je ook kunnen helpen en stimuleren. Dat lijkt me eerder de bedoeling dan dat het als een barrière gaat werken.
Veel succes, ik ben heel benieuwd, want het is een goed initiatief. Is er ook iets beschreven als kwaliteit, opleiding etc??

jaap
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Jaap, ik snap wat je bedoeld maar juridisch ligt het net iets anders in België. Wanneer je in loondienst werkt kan je op zelfstandige basis een bijberoep uitoefenen. Dit heeft als voordeel dat je minder rompslomp met belastingen en sociale bijdragen hebt en je nog steeds via je beroep in loondienst pensioen en andere sociale rechten opbouwt. Wanneer je van je bijberoep je hoofdberoep maakt word je volledig zelfstandig met alle nadelen van dien. Je sociale bescherming is véél kleiner en naar pensioen toe is het ook minder interessant.
Het zelfstandig bijberoep is ideaal om een beetje geld te verdienen met een hobby, waarbij je volledig in orde bent op fiscaal vlak en dergelijke. Wanneer je de overstap wil maken naar hoofdberoep moet je dus zeker zijn dat je voldoende werk hebt om hier volledig van te kunnen leven. Het is voor veel mensen dan ook een hele grote stap.
Er zijn ook een aantal beperkingen aan het bijberoep om oneerlijke concurrentie met de "volledig" zelfstandigen tegen te gaan.
Dit zijn zowat de grote lijnen, gewoon om je een beetje een beeld te geven.

Ik vind het best wel jammer dat het label er enkel is voor mensen die in hoofdberoep werken. Tenslotte zijn er heel wat mensen die handgemaakte producten maken in bijberoep omdat het vaak moeilijk is om het in hoofdberoep van te kunnen leven. Maar het blijft een mooi label natuurlijk.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Jaap, ik snap wat je bedoeld maar juridisch ligt het net iets anders in België. Wanneer je in loondienst werkt kan je op zelfstandige basis een bijberoep uitoefenen. Dit heeft als voordeel dat je minder rompslomp met belastingen en sociale bijdragen hebt en je nog steeds via je beroep in loondienst pensioen en andere sociale rechten opbouwt. Wanneer je van je bijberoep je hoofdberoep maakt word je volledig zelfstandig met alle nadelen van dien. Je sociale bescherming is véél kleiner en naar pensioen toe is het ook minder interessant.
Het zelfstandig bijberoep is ideaal om een beetje geld te verdienen met een hobby, waarbij je volledig in orde bent op fiscaal vlak en dergelijke. Wanneer je de overstap wil maken naar hoofdberoep moet je dus zeker zijn dat je voldoende werk hebt om hier volledig van te kunnen leven. Het is voor veel mensen dan ook een hele grote stap.
Er zijn ook een aantal beperkingen aan het bijberoep om oneerlijke concurrentie met de "volledig" zelfstandigen tegen te gaan.
Dit zijn zowat de grote lijnen, gewoon om je een beetje een beeld te geven.

Ik vind het best wel jammer dat het label er enkel is voor mensen die in hoofdberoep werken. Tenslotte zijn er heel wat mensen die handgemaakte producten maken in bijberoep omdat het vaak moeilijk is om het in hoofdberoep van te kunnen leven. Maar het blijft een mooi label natuurlijk.

Kon het niet beter geformuleerd hebben, bedankt Reinoud! ;-)

Groeten,
Steven
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
'handmade' wat verstaan ze daarbij? Ik denk aan de recente heftige Codswallop post op popularwoodworking over de definitie van 'woodcraft'. Persoonlijk denk ik dat er geen duidelijke grens kan zijn, oftewel veel mensen zullen altijd op de grens staan.

David Barron is juist overgestapt van zelfgemaakte zwaluwstaart-hulpstuk reeksen naar cnc modellen, uit angst voor zijn tafelzaag legt hij uit. Wel handen maar geen handmade meer voor hem.
DavidBarronDovetailGuide.JPG
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Ik vind het best wel jammer dat het label er enkel is voor mensen die in hoofdberoep werken. Tenslotte zijn er heel wat mensen die handgemaakte producten maken in bijberoep omdat het vaak moeilijk is om het in hoofdberoep van te kunnen leven. Maar het blijft een mooi label natuurlijk.
misschien is dit een eerste stap en wordt het later wat uitgebreid?
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
misschien is dit een eerste stap en wordt het later wat uitgebreid?

Ik hoop het. Ik denk dat de mooiste dingen gemaakt worden in bijberoep, net omdat er daar minder financiële druk is. Minder druk = meer creativiteit en vakmanschap.
Als ik bijvoorbeeld denk aan Bungdacue met zijn fantastische snooker keu's dan zou het toch maar een beetje belachelijk zijn dat hij geen label kon krijgen omdat hij dit in bijberoep doet.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik hoop het. Ik denk dat de mooiste dingen gemaakt worden in bijberoep, net omdat er daar minder financiële druk is. Minder druk = meer creativiteit en vakmanschap.
Als ik bijvoorbeeld denk aan Bungdacue met zijn fantastische snooker keu's dan zou het toch maar een beetje belachelijk zijn dat hij geen label kon krijgen omdat hij dit in bijberoep doet.

Ik denk dat dat soort vakmannen geen label nodig hebben om te verkopen.
Graag zou ik meer willen weten over de criteria en ik zie het wel zitten om te proberen het label te verkrijgen.
Maar is het een nationale actie, of enkel voor Vlamingen, en dan ook nog enkel voor UNIZO leden of niet?
Voor slechts € 191 excl. BTW (€ 231,11 incl. BTW) per jaar...
want dan kan/hoeft het voor mij niet. Dan zou het niet HIB zijn, maar AHHBUMIF (at least halfway handmade by unizo members in flanders) :p
Zo moet de ambachtelijke ondernemer zijn beroep in hoofdberoep uitoefenen, mag hij maximum 20 werknemers in dienst hebben, moet zijn product minstens voor 50 % 'handemade' zijn, heeft zijn product een zekere nutsfunctie en is het uniek in zijn soort.

Wat is nu precies 50% handmade? Gaat dit over het werk, over het materiaal of beide?
En het product moet uniek in zijn soort zijn, wat betekend dit?
betekend dit dat er maar 1 horlogemaker het label mag hebben? 1 fietsenmaker... enz?
 
Laatst bewerkt:

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Wat zijn de criteria om het HIB-label te krijgen?

Voldoe je aan deze limitatieve criteria, dan kom je in aanmerking voor het HIB-label:

  • Je bent zelfstandig in hoofdberoep
  • Je hebt een onderneming met maximaal 20 werknemers.
  • Minstens 50% van het ‘maakproces’ van jouw product gebeurt met de hand. (Daar ligt meteen het onderscheid met zuiver industriële productie).
  • Je creëert een product/levert een dienst met een zekere nutsfunctie, wat je meteen onderscheidt van de kunstenaar.
  • Je maakt een uniek product dat ‘de handtekening’ van de maker’ draagt.
hier kan je je kandidaat stellen: http://www.unizo.be/handmadeinbelgium/viewobj.jsp?&id=4884406

ze vragen wel naar een unizo lidnummer in dat formulier.. maak ik kan niet zien of het een verplicht veld is.
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ze vragen toch je UNIZO lidnummer op het formulier, het is niet verplicht maar je kan denken dat het "helpt"

Hier is het houtbewerkingsbedrijf dat het label heeft:


Maar hier is de ambachtelijk productie hal waar de fietsen met de hand gemaakt worden,
daar vind ik het ambachtelijk aspect minder evident. Al verdienen ze toch een pluim omdat ze de productie hier doen.
 
Laatst bewerkt:

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ja de familie Schrauwen zit eigenlijk vol met houtbewerkers.. ik heb nog op school gezeten met de man achter Houtambacht trappen, Kristof

Bij Achielle is idd niet alles handwerk, maar dat hoeft ook niet he. 50% is genoeg. Maar op de foto's lijkt het wel dat ze het lassen enzo wel met de hand doen..
 

tuoh

Oud hout
Dat word weer een "uitgehold" label zo te zien. Was ook al te verwachten natuurlijk, als de organisatie (Unizo) zelf met zo iets op de proppen komt moet je er niet te veel van verwachten, zeker al geen objectief oordeel.

Als het plaatsen van een in multiplex uitgefreesd voorzetstuk (cnc) al onder de noemer "ambacht" valt beloofd de rest niet veel goeds.
Er zou toch minstens een gedegen doorlichting (door terzake kundige personen) van het desbetreffende bedrijf moeten komen alvorens in aanmerking te kunnen komen voor zo een label. Nu is het blijkbaar gewoon een zoveelste marketing ding en geen kwalitatieve (h)erkenning.
Het zou al een heel verschil maken als deze firma de voorzetpanelen op de klassieke manier zou opbouwen, dus in massief hout, met verbindingen, valse verstekken, etc. Het is dan nog maar half ambachtelijk afgewerkt, maar toch al 50% meer dan nu. De scherpe randen even breken met een stukje schuurpapier kan je moeilijk ambachtelijk werken noemen hé.

Ongetwijfeld moeten er wel zuiver ambachtelijke bedrijven bestaan in Vlaanderen, getuige de vele restauratieprojecten onder toezicht van Monumentenzorg. Denk dan alleen al aan de steenkappers - beeldhouwers in natuursteen, sommige houtbedrijven actief bij de restauratie van molens, kerktorens, etc.

De firma in het filmpje komt mijn inziens zeker niet in aanmerking hiervoor. Het is een zeer kompleet ingericht schrijnwerk atelier (qua machinepark) maar het ambachtelijke is een lachertje, jammer maar helaas zou ik zeggen.

Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
ambachtelijk is niet beter je kan beter een stempel verzinnen voor local+kwaliteit oid.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
quote; "De basis frames komen uit de machine."

Vanwege het schuren met de hand is het een ambacht, pff.
Schuur maar met een machine met stofafzuiging dan, veel beter voor de longen.

En plaatsen met de hand? Dat gebeurt op bijna elke bouwplaats toch?

Over een halfjaar bij de supermarkt: ambacht labels sparen. Omdat je de boodschappen met de hand in het karretje legt.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
hmm die kerel zegt toch ook dat de moluren etc met de hand worden gedaan? Nu zal dit idd wel zwaar op't randje zijn en zullen er anderen zijn die meer in de aanmerking komen. Maar je moet ook wel ergens beginnen he.

Wat ik goed vind aan het initiatief is dat het een stap in de mogelijk goede richting is. Ja, het is (misschien) nog lang niet wat het "zou moeten zijn", maar om er nu meteen zo zuur op te reageren is mijns inziens ook weer het andere uiterste, niet? Dit is slechts 1 voorbeeld, zegt dat dan alles over het volledige label? Ik mag toch hopen van niet. Dat unizo er niet in slaagt om bij de eerste vijf enkel "echte ambachtsmensen" bij elkaar te zoeken, is jammer, maar je moet ook het ook wel van de andere kant kunnen bekijken.

Hier hangt het natuurlijk af van de definitie van "ambachtelijk". Het is niet omdat wij hier op het forum een bepaald beeld hebben van de ambachtsman, dat het brede publiek dat ook zo ziet.
In een maatschappij, gedomineerd door computers en een behoeftecultuur waarbij elke gril NU moet bevredigd worden, is de definitie van ambachtelijk werk verwaterd tot het gelijkgesteld is aan handwerk (letterlijk dan: met de hand bewerkt/gemaakt, of toch voor een stuk). "Iets dat je toch nu niet meer doet, want er zijn machines die veel beter werk leveren??"
Mensen zijn gewoonweg niet meer gewoon dat een product niet van de lopende band komt gerold (en dat is uiteraard betreurenswaardig). Hoe ga je dan te werk om het echte ambacht in de kijker te brengen om zo ondernemers extra zuurstof te geven? (ik ga nu even heel kort door de bocht) Toch niet door een paar mannen met grijze haren te filmen terwijl ze in hun werkplaats dingen zitten te maken met gereedschap dat de sommige mensen enkel kennen van een roestige stapel op de rommelmarkt?

Dan ga je toch liever een paar jonge ondernemers zoeken met een fris/hip product, om te laten zien dat er ook vandaag de dag nog steeds plaats is voor "ambachtelijk" werk. Stimuleer je zo niet sneller jonge scholieren die nog een carrierekeuze moeten maken? Is het zo ook niet makkelijker om ambacht te verkopen aan het grote publiek? En dat die verkoopbaardere mensen wat veel machines gebruiken naar onze zin... tja, ligt dat ook niet aan bvb de opleiding die ze krijgen op school? Of aan de alomverspreide (verkeerde) gedachte dat machines sneller werken? En je moet ergens beginnen he... de weg is nog lang.

Daarnaast moet je ook nog wel bedenken dat de journalistiek vaak vrij ver tot mijlenver van de realiteit staat. Ofte: wat je in de persberichten leest en in die superkorte filmpjes ziet... zegt eigenlijk bijna niks over hoe het bedrijf echt werkt.

Het is hooguit een momentopname.

Enfin, ik wacht nog even af hoe dit label gaat uitdraaien en ik ga denk ik wel proberen om het te pakken te krijgen. Ik interpreteer het nl. ook niet als een label voor ambachtelijk werk, maar als de letterlijke vertaling : handgemaakt in belgie. Een kwaliteitsproduct dat hier gemaakt is en niet gemaakt is om met de volgende rage terug de deur uit te gooien. Een duurzaam en verantwoord product dus: lokaal gemaakt, met behulp van technieken die een goed product garanderen en met materialen die kwalitatief en duurzaam zijn.

Dus niet in een grote chinese/taiwanese/... fabriek waar er honderden, duizenden, per minuut van de band rollen aan een kwaliteit om van te huilen en gemaakt op een manier die de planeet om zeep helpt.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Of de uitvoerder al dan niet grijze haren heeft doet niet ter zake. Het is ook geen oproep om maar terug naar de aloude gereedschappen te grijpen om dit label te verkrijgen.

Ambachtelijk is moeilijk te definieren, maar in beide filmpjes van Caspar komt het overduidelijk naar voor. De machine (welke dan ook) is hier zeer duidelijk ondergeschikt aan de vakman, die bepaald het uiteindelijke resultaat van één welbepaald object. Ambacht kan dus zeker een mix zijn van machine en man, zolang het de inbreng van de vakman is die een meerwaarde geeft aan het eindresultaat. Het zal altijd een zeer lastig iets zijn om te bepalen wat ambacht is en wat niet, dat kan je onmogelijk bereiken door een paar algemene vragenlijsten in te vullen. Deze erkenning moet op een deugdelijke manier gebeuren, door een "examencommissie" of iets in die aard, zodat je een objectieve en consequente uitslag krijgt die wel iets kan betekenen.

Ik ken een paar bedrijven die weliswaar modern ingericht zijn qua machines, maar waar de vakman wel degelijk het hele project zijn meerwaarde geeft, de machines zijn dan gewoon de tools om daar te komen. Andersom ken ik er ook verschillende waar zoveel mogelijk door de machines gedaan word, tot het laden van de machines toe, en waar de inbreng van de (vak)man zich beperkt tot louter assembleren.

Zoals de opzet nu is hebben ze een verkeerde vlag (ambacht) gezocht om achter te lopen. Dit opzet zou veel beter een label krijgen zoals "Made in Flanders" of iets dergelijks, dan is het technische ondergeschikt aan de productieplaats. De hoeveelheid ambacht tegenover de machine is dan ook niet kritisch, dat is dan gewoon niet ter zake doend.

Als men een kwaliteitslabel wil invoeren moet je toch minstens kunnen aanduiden waarom die en die firma wel, en een paar andere dan weer niet het label krijgen. Dan moeten er duidelijke eisen gesteld worden, en moet de consument die ook kennen, zodat ie weet welke meerwaarde dat label geeft, en waar de eventuele meerprijs vandaan komt.

Nu is het mijns inziens gewoon een slag in het water, het label is al ondergraven terwijl men nog moet starten, dit is geen kwestie van zuur reageren, het is gewoon gezond verstand.


Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.