Stellen tafel vandiktebank

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Ik heb een Dewalt DW1150 vlakvandiktebank. Nu doet het probleem zich voor dat de tafel van de vandiktebank niet meer parallel is aan de schaafas. Ik krijg dus planken die over breedte in dikte verlopen.
De vandiktetafel wordt in hoogte verplaatst door vierspindels met schroefdraad. In de behuizing van de machine zit aan elke spindel een tandwiel die met elkaar verbonden zijn door een ketting. Een vijfde tandwiel die verbonden is aan een handwiel beweegt de ketting voort.
Ik heb de ketting losgemaakt om de spindels individueel van elkaar te kunnen stellen zodat de tafel weer parallel is aan de schaafas. Zodra ik de ketting weer erop willen leggen moet ik de spindels weer een kleine hoeveelheid verdraaien om de tandjes van de tandwielen in de ketting te laten vallen; met als resultaat dat de tafel niet meer parallel is.
Is zie dus iets over het hoofd, weet iemand wat wel de goede manier is om dit probleem op te lossen.
Ik hoor het graag (of mocht mijn uitleg niet te begrijpen zijn dan hoor ik het ook graag)?

Vriendelijke groeten, Sam
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Bedankt "pme001" voor je reactie maar ik verwacht dat daar het probleem niet zit. Ik denk dat met het stellen van de tafel het probleem goed op te lossen is alleen zit ik dan met het probleem van de ketting.
Er zou een simpele oplossing voor moeten zijn want veel mensen hebben dit soort vandiktebanken.
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Opnieuw bedankt voor je antwoord, de messen zijn goed gesteld.
Het probleem zit hem zonder twijfel in de tafel. Deze is ook te stellen zoals ik beschreef door de spindels individueel van elkaar te verdraaien maar zo gauw ik de ketting er weer op wil leggen moet ik de spindels een kleine hoeveelheid verdraaien om de ketting in de tanden van de tandwielen te laten vallen.
Een systeem met vier spindels waarmee een tafel beweegt wordt in veel machines toegepast, bijvoorbeeld simpele 3d printers, ik ken alleen niet de manier waarop deze juist gesteld worden.
Dus als iemand iets weet hoor ik het graag.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Bij mij op de vandiktebank staan merktekens op de tandwielen en op het frame die allen gelijk moeten staan als de ketting erom gelegd wordt b.v. bij het vervangen van de ketting.
De vandikte tafel staat daarbij in zijn hoogste stand, waarschijnlijk moet dat na jou afstellen ook?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Er lijkt me maar 1 manier en dat is handmatig de spindels 1 voor 1 in de juiste stand zetten en dan de ketting er weer op leggen. Lijkt mij ook niet het probleem kunnen zijn dat je tafel schaaf wordt door je spindels klein beetje te verdraaien voor de ketting. Ik neem tenminste niet aan dat de spoed zo grof is dat er een grote verplaatsing van de tafels plaatsvind bij een geringe draaiing?

Voor de zekerheid, heb je de messen opnieuw gesteld nadat je de tafel goedgezet hebt? als je ze namelijk hebt gesteld in de oude situatie staan ze nu natuurlijk verkeerd.

En anders moet je denk ik toch eens wat foto's gaan plaatsen, misschien brengen die een nieuw inzicht.
 

WR1944

Oud hout
Ik ben geen ervaringsdeskundige op het gebied van vandiktebankjes. Ik hoop dat de tandwielen t.o.v. de schroefspindels niet bewogen zijn. Ik weet niet hoe de tandwielen aan de spindels vastzitten maar daar moet je niet aan rommelen.
Omdat er altijd een klein beetje speling tussen de schroefspindels en de moeren zit, hoe klein ook, moet je bij het op hoogte stellen de tandwielen altijd in dezelfde richting bewegen om de speling naar één kant te krijgen. Bij het terug draaien van een tandwiel heb je dan altijd een klein stukje loze slag.
Stel dat je een spoed hebt van 2 mm en 18 tanden op het wiel. Als je één tand verspringt dan is dat een hoogte verschil van 0,1 mm. Ik ben bang dat je dat niet terugziet in het hout. En als je moet kiezen of je een halve tand voor- of achteruit moet zit je op 0,05 mm. Dat merk je helemaal niet.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
106
Voor de zekerheid, heb je de messen opnieuw gesteld nadat je de tafel goedgezet hebt? als je ze namelijk hebt gesteld in de oude situatie staan ze nu natuurlijk verkeerd.
de messen stel je goed t.o.v de vlaktafels , we hebben het hier over de vandiktetafel die stel je met de spindels .
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Alle bedankt voor de antwoorden. Ik heb alles natuurlijk gemeten vanuit het messenblok, de messen worden hier dan weer parallel aan afgesteld.
Markeringen zijn mij nog niet opgevallen maar zouden zeker bruikbaar kunnen zijn dus dat ga ik na kijken.
Bedankt Scheppie en WR1944 voor het heldere meedenken. Ik ga een nieuwe poging wagen om de boel goed gesteld te krijgen. Ik ben bang dat het misschien dan ook meer in mijn gerommel zit als ik de ketting er weer probeer op te krijgen dan die paar tanden. Punt is ook dat de ketting, toen ik de machine voor het eerst opende, al zo strak was dat het ontspanningsmechanisme in de meest losse stand staat als de ketting gespannen is. Ik moet de ketting dus telkens ontspannen door de kettingschakel los te halen.
Het principe van spelling uit de draad halen ken ik dus daar heb ik rekening mee gehouden.
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Avos ook bedankt. Dat was de methode die ik zelf inderdaad ook had gevonden.
Ik probeer het eerst nog een keer met deze korte ketting en anders gaat er een nieuwe op die makkelijk te spannen is.
Ik houd jullie op de hoogte.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
de messen stel je goed t.o.v de vlaktafels , we hebben het hier over de vandiktetafel die stel je met de spindels .

Joop uiteraard, maar je weet maar nooi wat mensen doen , als men de messen corrigeert voor de vandiktetafel zonder de vlaktafel te gebruiken dan zou dit kunnen gebeuren.

Als we toch nog in die trant doordenken. Wat natuurlijk ook een probleem kan zijn is dat de vlaktafel en de vandiktetafel niet netjes parallel aan elkaar staan. Misschien is dat nog het onderzoeken waard.
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Dag Scheppie, Ik heb onlangs de machine voor een zeer vriendelijke bedrag kunnen kopen verkerend in een goede staat. Ik ga er vanuit dat ik de vlaktafels ook nog moet stellen maar eerst is dit aan de beurt (als ik binnenkort nog eens tijd vind). Het blok waarin de messen zitten is niet te stellen dus dat is een logisch punt om vanuit te meten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.