Molenaarstrap zelf maken

A

Athanor

Guest
Momenteel ben ik bezig met het maken van een z.g. molenaarstrap. Dit betreft een steile trap die onder een hoek van 65 graden komt te staan. Om deze op een veiligere manier te belopen worden de treden om en om breder gemaakt. De trap is voor het atelier van mijn schoonzus. Momenteel wordt hun vrijstaande garage daartoe omgebouwd. Er zit een flinke zolder op die een goede opslagruimte biedt. Om echter zo veel mogelijk ruimte op de begane grond te houden is voor een steile trap gekozen. Samen met mijn broer zijn we onlangs aan de slag gegaan, hout gekocht en de machines in stelling gebracht. In dit verslag laat in aan de hand van foto's de manier van werken zien. Ik zal korte toelichting bij de foto's zetten en hoop dat het jullie een beeld van deze leuke klus geeft!

Fons

Het ingekochte hout
image.jpg

Verlijmen van de trapbomen
image.jpg


Het vandikte schaven van de trapbomen
image.jpg


Verlijmen van de traptreden
image.jpg


Op maat zagen van de treden
image.jpg

Een mal voor de vorm van de traptreden, waarvan de de helft in spiegelbeeld wordt gezaagd door de mal om te keren.
image.jpg


Aftekenen van de de traptreden
image.jpg


Ruwe vorm van de treden uitzagen op de lintzaag
image.jpg

image.jpg


image.jpg
 
A

Athanor

Guest
Molenaarstrap deel 2

Langs de mal de treden zuiver in vorm frezen met kopieerfrezen, zie ook het later te plaatsen filmpje....
image.jpg

Afronden van de kanten van de treden
image.jpg

De basis voor de mal waarmee de groeven in de trapbomen worden gefreesd met behulp van een kopieerhulpstuk op de freesmachine
image.jpg

Een passtuk om de juiste breedte in te stellen en de geleider voor de juiste hoek vastschroeven
image.jpg

De groeven frezen
image.jpg

image.jpg

image.jpg

Het resultaat van de groeven frezen in de trapbomen, in spiegelbeeld, met om en om een langere en korte groef
image.jpg

Het op proef monteren van de trap
image.jpg

image.jpg
 
A

Athanor

Guest
Molenaarstrap deel 3

Het voorlopig resultaat op proef overeind gezet
image.jpg

Hierbij een video met een compilatie van de werkzaamheden met de machines.



Tot zover het verslag, wordt vervolgd in de loop van de komende week.

Fons
 
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
Waarderingen: Boktor026

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Goed bezig broertjes!
Misschien kunnen jullie gelijk de garage van schoonzus als belt gebruiken en er een molen bovenop bouwen. Met jullie kennis, kunde en inzicht moet dat een fluitje van een cent zijn.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
idem,

wat heb je als basismateriaal gebruikt? SLS hout? ben benieuwd hoe dat loopt, als je met de verkeerde voet begint dan ben je heel snel onderaan :p
 
A

Athanor

Guest
Goed bezig broertjes!
Misschien kunnen jullie gelijk de garage van schoonzus als belt gebruiken en er een molen bovenop bouwen. Met jullie kennis, kunde en inzicht moet dat een fluitje van een cent zijn.

Jahaa Pieter, dat zou een geweldige tijdsbesteding zijn... Onlangs al in de molen van Burdaard geweest om wat ideën op te doen, dus wie weet???


Fons
 
A

Athanor

Guest
idem,

wat heb je als basismateriaal gebruikt? SLS hout? ben benieuwd hoe dat loopt, als je met de verkeerde voet begint dan ben je heel snel onderaan :p


De basis was inderdaad SLS. Van onder naar boven zal het lopen geen probleem zijn, de terugweg zal de ervaring moeten leren ;)

Fons
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ziet er goed uit! Ik weet uit ervaring dat deze trappen prima lopen, al je een paar keer op en neer gelopen bent voelt het als of je op een 'normale' trap loopt en je bespaart inderdaad veel ruimte. (wel met het goede been beginnen :p)

Groeten,
Patrick
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Ziet er goed uit! Ik weet uit ervaring dat deze trappen prima lopen, al je een paar keer op en neer gelopen bent voelt het als of je op een 'normale' trap loopt en je bespaart inderdaad veel ruimte. (wel met het goede been beginnen :p)

Groeten,
Patrick

Dan moet je 's morgens niet met het verkeerde been uit bed stappen.
 
A

Athanor

Guest
Waar dient de onderste groef die op de laatste foto zichtbaar is voor? Mist daar een trede?

Dat is de groef voor het uitproberen van de mal, als check dat de diepte en lengte goed op de trede is afgestemd. De bomen hebben een overlengte, er zal nog ongeveer 20 cm vanaf worden gezaagd.....

Fons
 
A

Athanor

Guest
Prachtig Fons !

Maken ze dergelijke trappen standaard uit naaldhout, of heb je dit voor de test zo gedaan en komt er nog een van een hardere houtsoort ?

Daar is geen standaard voor gegeven, maar net wat je als gebruiker graag wilt hebben. In dit geval is het ook een budgettaire afweging t.o.v. gebruikersnut, het is eigenlijk een werkplaatstrap.......


Fons
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik ben wel nieuwsgierig hoe die trap loopt, zeker als het ook nog eens gaat om naar een opslagruimte te lopen. Dat impliceert dat je er regelmatig op en af moet met spullen in de hand. Gaat dat gemakkelijk, de trap op/af 'met losse handen'?

Ik wil hier ook een nieuwe keldertrap maken, met hetzelfde doel...
 
A

Athanor

Guest
Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik ga er vanuit dat je vanwege de steile trap een hand aan de leuning moet houden voor je evenwicht. Voor het transporteren van spullen is dan een mand met hengsel aan te bevelen die je in de andere hand kunt houden. Overigens heeft mijn schoonzus voor de zware stukken een luik in de zoldervloer met een takel erboven zodat daarvoor al een goede oplossing is gevonden.

Ik zal verslag doen van de ervaringen met belopen als de trap is geïnstalleerd.

Fons
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Graag! Mijn vrouw gaat objecten van keramiek opslaan. Die moet je vaak met twee handen vasthouden. Misschien toch maar een soort goederenliftje fabriceren. De vloer tussen winkel en kelder is van hout. Binnenmaten van 60x60x100 cm (LxBxH) is genoeg, haar oven is toch niet groter ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.