Advies gevraagd; scharnier vastzetten op kopse kant MDF

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Ik zit met een moeilijk dilemma,

heb een wandkast gemaakt in MDF in landelijke stijl, ik wou gewone scharnieren nemen, die aan de buitenkant zichtbaar zijn, maar kom er nu pas achter dat ik dan in de kopse kant van de deur en lijst moet schroeven.

De scharnieren die ik wil gebruiken zijn een standaard kast scharnier, zeg maar de kleine versie van een pianoscharnier, reden; de stijl vraagt gewoon om ze te zien aan buitenkant.

Mijn MDF is 19 mm dik (15+4 opgelijmd).

Als ik schroef in de kopse kant splijt het MDF, dus dacht ik om voor te boren met een boortje van 1 mm kleiner.

Deuren zijn 48 cm op 123 cm.

Oorspronkelijk wou ik 3 scharnieren per deur zetten.
Ander type scharnieren, zoals een paumelle of een keukenkast scharnier, dat aan de binnekant zit en niet zichtbaar is, vallen uit de boot.
De deur voorkant zit gelijk met de lijst.

Of ik ga vol hout laten doorzagen op 19 mm, of
bestaat er toch een manier om mijn voorzien MDF te gebruiken?
 
Laatst bewerkt:

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Ik weet niet of/waar je ze kan krijgen, maar omgebogen scharnieren, is dat niks?

scharnier.jpg
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
MDF in landelijke stijl? Met de uitstraling van 19e-eeuws boeren-MDF? :) Ahem, never mind. Wat je kan doen is op de plek waar de schroeven moeten komen een paar deuvels lijmen in geboorde gaten. En dan in de deuvels voorboren voor je schroeven. Als het scharnier erop zit zie je de deuvels niet meer omdat ze worden afgedekt door de bladen van het scharnier.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
MDF in landelijke stijl? Met de uitstraling van 19e-eeuws boeren-MDF? Ahem, never mind. Wat je kan doen is op de plek waar de schroeven moeten komen een paar deuvels lijmen in geboorde gaten. En dan in de deuvels voorboren voor je schroeven. Als het scharnier erop zit zie je de deuvels niet meer omdat ze worden afgedekt door de bladen van het scharnier.

Heb al vaak landelijke stijl nagebootst gezien in MDF hoor, cottage heet dat dan ;-).

Ik zou de deuvels niet in de kopskanten boren (want dan zit je weer in het kopshout van je deuvel te schroeven, plus dat als de lijm ooit faalt, de deuvel kan loskomen). 'k Zou eerder opteren voor de achterkant van de deur, waar je deuvels kunt inboren (uiteraard niet helemaal doorheen de deur) ter hoogte van de schroefpunten van de scharnier. Voor het schroeven natuurlijk ook voorboren, maar je zit dan wel in langshout te werken. Bovendien kan de deuvel niet uit het gat worden getrokken, en als hij splijt zet ie zich nog meer vast.

Succes ermee!
Steven
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Steven en ArtHarg,

hartelijk dank voor de nuttig tip,

ik ga zeker een duvel inboren, heb ook een lamello, zou dat lukken?

Ivm landelijk uit MDF, ja dat klopt, ik moet het resultaat nog afwachten natuurlijk, maar ik ben niet aan mijn proefstuk toe.

Een vd vereisten is dat je primert met Allgrund, die primer is zo stroperig, dat je de borsteltrekken er nog inziet.

En afwerken met kalkverf is de perfecte combi.

Heb het idee uit een tijdschirft Landelijk Wonen, in een van die boekjes stond een wandkast in MDF, perfect gelukt.

Hartellijk dank nogmaals, want jullie besparen me een serieuze rond extra werk, mijn 5 deuren en lijsten zijn eigenlijk al half klaar....

Bart
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Dag Roald,

als dat bestond, lijkt me perfect, maar dat ben ik nog nergens tegengekomen, plus de dikte van mijn deuren is niet standaard, ik heb 15mm gebruikt, en daarop 4 mm rand geplakt, zodat ik een dieper liggend vlak heb in het midden (rand is 4 cm breed)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik weet niet of/waar je ze kan krijgen, maar omgebogen scharnieren, is dat niks?

Na even googlen kom ik erachter dat dit een bochtscharnier of insteekscharnier heet. Is dus te koop.

In kopse kant MDF kan je ook prima schroeven, maar het voorboren op de juiste maat is erg belangrijk. Minimaal de kern van de schroef. En gebruik goede schroeven. Je kan ook naast de schroeven het scharnier vastlijmen.
 
Laatst bewerkt:

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Na even googlen kom ik erachter dat dit een bochtscharnier of insteekscharnier heet. Is dus te koop.
...
Met de term insteekscharnier kwam ik nog op deze: http://www.hoekstrasmeedwerk.nl/index.php?prod=show&cat=13&prodID=15
Moet je ze even 3mm inlaten. Is wel erg landelijk :) Oh, 75 EUR per stuk. Slik.
Knier heten ze ook, Weijntjes heeft ze.
Prijzige dingen! Hier bij ambach en gereedschap nog wat info. Een knier wordt dus niet op de achterkant geschroefd, maar in een sleuf ingelaten.
Als ik die prijzen zo zie, zou ik gaan voor het inlijmen van een deuvel...
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Geweldig, bestaat nog ook, dus 15 scharniertjes aan 75 euro is dus 4 keer de prijs van al mijn hout samen....

Toch maar een duvelstaafke van een meter kopen, 10 dik of zo, kost me ook al bijna anderhalve euro... :)

Bedankt allemaal, straks misschien al wat experimenteren met duveltjes, schroeven; SPAX natuurlijk.

Kast is 226 * 310 cm, moet nu nog een plankje van 290 cm halen, ik wou twee stukjes van 145 in verstek zagen, tegen mekaar lijmen en uitplamuren, maar ik ga de lijn altijd blijven zien, al is het maar in gedachten....

Trouwens; hoe behandelen jullie de kopse kant van MDF;

Ik neem de sneldrogende houtlijm (10 minuten), die leng ik aan met 50 % water (1 deel lijm, 1 deel water). Eerst de kant effe voorschuren met 120, dan met een borsteltje de lijmpap erop verven, drogen en terug naschuren met 120.

Tot nog toe is dat voro mij de snelste manier die me een perfect gladde zijkant geeft.


Mvg, Bart
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Fotos dus;

eerste reeks; dit is wat we willen en wat er gaat gebeuren; barstenschroef in kopse kant mdf003.jpgschroef in kopse kant mdf004.jpg

Dan maar een gat van 10 boren en een plug inzetten, ik merk dat de plug eigenlijk al zeer vast in het gat zit, zelfs zonder lijm, Toch wat houtlijm erbij gedaan.

Het gat heb ik door en door geboord, omdat ik straks met een pen op de plug ga kloppen, gewoon om te zien of ze goed vast zitgelijmd in mijn MDF plank.

schroef in kopse kant mdf005.jpgschroef in kopse kant mdf006.jpgschroef in kopse kant mdf009.jpg

na afzagen en bijschuren ziet dat er dan zo uit; ik heb ook eentje getest met een plugje van 4 cm op voorhand gezaagd en dat zag er eigenlijk identiek uit, dus je kan perfect op voorhand plugjes zagen.

schroef in kopse kant mdf010.jpg

Zo, stap 2; mijn SPAX zijn 4 x 40 en dus moet ik een gat van 3 boren, alleen merk ik dat mijn 3 weg is, dus boor ik een gat van 2.5 en eentje van 3.5, gewoon es zien of ik iets anders merk, misschien barst de duvel wel bij het gat van 2.5, en zit de schroef te los in de 3.5?

2.5;
schroef in kopse kant mdf015.jpg

3.5;
schroef in kopse kant mdf016.jpg

Dan nu maar schroeven zeker, in beide gevallen hetzelfde resultaat; de schroef gaat er goed in, zit niet los, geen barstende duvel noch MDF dat uitzet, ik heb zelfs met een schuifmaat gemeten , en voor en na was er gewoon geen verschil, dus besluit; de TRUUK met de DUVEL laat in elk geval de MDF niet meer splijten.

Ik zie wel dat de schroef in het gat van 3.5 wat dieper kan dan die in het gat van 2.5, waarschijnlijk omdat de conische kant vd schroef dieper kan in het gat.


schroef in kopse kant mdf022.jpg

Als ik dan mijn boormachinetje op een hoger koppel zet, draait de schoref zo diep dat toch alles barst, besluit; de schroef pakt ook zeer goed in de duvel en zit niet te los;

Vervolg in volgende bericht
 

Bijlagen

  • schroef in kopse kant mdf002.jpg
    schroef in kopse kant mdf002.jpg
    58,9 KB · Weergaven: 439
Laatst bewerkt:

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Als ik nu de schoref doordraai op hoger koopel, barst toch de duvel, dus op voorhand effe testen op welk koppel je mag mag gaan, resultaat kan er als volgt uitzien;
schroef in kopse kant mdf024.jpg

Mijn besluit is dat de truuk met de duvel inderdaad perfect werkt, ik heb 10 mm genomen, omdat ik dan nog wat vrijheid heb om mijn scharnier te postioneren.

Dan nog een laatste test; zit die plug nu wel goed vast;

jup.

Ik heb een pen genomen van 6mm, die heb ik in het gat gestoken vd plug en met een hamer erop gemept, geen beweging in de plug te krijgen, dat beestje zat moervast in de MDF.

Voila, dus besluit; waar is mijn boorke van 3?

Dus heren, hierbij, hartelijk dank want mijn probleem is compleet opgelost.



schroef in kopse kant mdf027.jpg
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Trouwens; hoe behandelen jullie de kopse kant van MDF;

Het te schilderen leg ik ergens plat op, schilder het incl. de zijkant. Als droog omdraaien en herhalen. De kopse kant wordt dus twee keer geschilderd en daardoor goed glad. Ik gebruik universele grondverf (via de locale schilder) die is vrij dik, dus ook erg geschikt voor MDF. Helaas is de pot wel snel op daardoor :(
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
eerste teaserke van de kast, heb met de smurtphune deze gemaakt, zit ondertussen wel al iets verder en hoop eind volgende week eindelijk klaar te zijn.



WP_20130828_020[1].jpg
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
volgende week klaar dacht ik toen nog, kast wordt stiefmoederlijk behandeld, komt om de een of andere reden altijd wel iets anders tussen.

Enfin, ben er bijna, pluggen inboren werkt perfect, heb nu 3 van de 5 deuren hangen, wat moeten zoeken hoe je een vast scharnier zonder enige instelmogelijkheid, altijd juist op voorhand kan opzetten. Sorry, geen houtopleiding gehad en dan weet ik nu eenmaal zo een dingen niet...

Om dat onder de knie te krijgen, heb ik in de tussentijd drie extra kasten gemaakt als proefmodel, de twee laatste van die drie zijn zelfs bruikbaar en hebben al een plek in de keuken, mijn eerste misbaksel is uitgedraaid op een rampje; scharnieren op de verkeerde manier ingezet en daardoor hing de deur scheef, scharnieren niet diep genoeg ingefreesd waardoor aan de een kant een te grote opening verscheen tov de andere kant, had dat kastje niet haaks in een gezet, soit, alles bij een , prachtig stukje afval MDF geworden.


Ingebouwd in de kast zitten

2 batterijopladers
Wii spelconsole
DVD speler
Telenet Digibox
TV
Ir versterker

Om dat allemaal netjes kwijt te krijgen, met al die adapters, heb ik 1 vd kasten 10 cm minder diep gemaakt, en zitten er 2 uitneembare wanden in, waarachter die hele bende zit.

Om dat gekoeld te krijgen, zit er een heus kanalensysteem in, waarbij koude lucht links onder wordt aangezogen, en rechtsboven wordt uitgeblazen.

WP_20131120_002[1].jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.