Is dit essen ?

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi,

deze drie gevonden langs de weg.
Volgens mij is het essen maar ik ben geen expert.
wie kan mij helpen ?

alvast bedankt
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    98,6 KB · Weergaven: 386

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
Ik denk eerder dat het Els is dan Es ,maar zo op de foto is het lastig determineren zonder bladeren.
 

WillemIII

Actieve deelnemer
30 jan 2009
35
0
Het zou ook nog esdoorn kunnen zijn. Kun je zien of het hout ringporig is? Zo ja, dan is de kans groot dat het essen is.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Ik heb even moeten google-len wat ringporig..... nu ik het weet kan ik het niet goed herkennen. Misschien moet ik een nieuwe zaagsnede maken... later meer.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik ben er vrij zeker van dat dit Beuk is, alhoewel de foto niet heel duidelijk is.

Ik zal twee foto’s hier bijvoegen, een is van Amerikaans Beuken, het hout is meer roze gekleurd met dikwijls een donker center, een reden waarom here veel Europees Beuken ingevoerd word, meestal gestoomd Beuken, het is lichter gekleurd en meer stabiel ook.

Beuk heeft een dunne en vrij gladde schors met een grijs-groene kleur en een licht gekleurd en dicht hout dat vry zwaar is, 750 KG per kubieke meter oven droog.
American Beech blanks.jpg Beukenhout stammen.jpg
 
Laatst bewerkt:

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Tja... nu na alle reakties begin ik ook te denken dat het wel eens beuk kan zijn
Dit komt meer door... de meeste stemmen gelden.... dan door mijn kennis van bomen :p

Hier nog een paar foto's voor de kenners.
De eerste kun je zien hoe de havle stammen er nu uit zien, een week na zagen. Daar waar het lichter van kleur is.. is waar ik houtlijm heb gesmeerd.

20150322_125914_resized.jpg


20150322_125950_resized.jpg


Bij de foto hieronder is goed te zien dat er een donker randje net onder de barst is.... Dus Beuk ?


20150322_130009_resized.jpg
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Slaap in hout krijgen is niet moeilijk, je gooit het hout in de schaduw op een vochtige plaats buiten.
Voor beuken is een haf jaar waarschijnlijk genoeg.

Op tijd tevoorschijn halen is het moeilijkste.
Te vroeg = weinig slaap
Te laat = gedeeltelijk verrot hout.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Tenzij je dat stuk kwartiers doorgezaagd hebt dan lijkt het niet op beuk want ik kan geen donkere langwerpige vlekjes terugvinden. Als je 2 cm2 kan afsteken met een bijtel dan hebben we zekerheid, zo met een kettingzaag doorgezaagd daar kan je de structuur niet op zien. Kan beuk zijn maar ik gok meer op es of esdoorn, de schors daarvan is ook glad bij jonge bomen. En tenzij je witte beuk hebt vind ik de kleur te geel-wit voor beuk.
 
slaap erin krijgen? stammetjes buiten leggen waar ze goed nat kunnen worden:)
heb nog ongeveer een halve kuub beuken liggen waar flink wat slaap in zit nu
stammen hebben een half jaar nat gelegen en nu heb ik ze droog liggen omdat ze anders te ver beschimmelen en te zacht worden
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Met deze laatste beter foto ben Ik er nu voor 100% zeker van dat het Beuk is, ik hoef geen gezaagd en geschaafd hout te hebben waar Ik dan de kleine spiegels kan zien om te weten dat het Beuk is.

Beech wood.jpg

Er zijn andere kenmerken die je vertellen wat voor hout het is, en zeker niet altijd goed te zien zijn op een minder goede of verkeerde foto.

Beuk komt in meer kleuren, er zijn verschillende soorten Beuk, en ook waar ze groeien brengt verschil, kleur van geelwit tot bijna rood komen voor.

Al deze stukken zijn Beuk, ook al kun je de spiegels wel of niet zien ;)
Beukenhout.jpg Beuken vaas.jpg Beechwood vase .jpg Beechwood.jpg Beech-wood.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.