Een tijdje geleden heb ik het prototype van de nieuwe socket beitel van MHG getest. De nek was eerst 2cm langer en het handvat had de bekende bolle MHG vorm. Ik gaf de suggestie om de nek korter en het handvat kleiner te maken om de balans te verbeteren. Bij deze beitel hebben ze die suggestie doorgevoerd. Het handvat was nog steeds te groot vond ik dus die heb ik nog verder ingekort met 3cm. Dat was een fluitje van een cent en de balans is nu perfect. Het is nu een hele fijne beitel. De rug was bijna volledig vlak wat een hoop werk scheelt om de eerste 3cm volledig vlak te krijgen. De zijkanten van het blad zijn mooi geslepen en komen bijna op niets uit waardoor je ook mooi in hoeken kleiner dan 90 graden kunt komen. Denk bv aan zwaluwstaarten. De kwaliteit van het staal is ook niet verkeerd. Het staal slijpt makkelijk en blijf voldoende lang scherp. Ze hebben dit model kort geleden in productie genomen dus het zal binnenkort wel op de site van MHG staan. Over de prijs kan ik echter niets zeggen.