frees enkel aan bovenzijde freestafel wisselen?

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Hallo,

Ik ben in de voorbereidende fase van het bouwen van een nieuwe freestafel. Ik maak gebruik van een elektrische krik die ik met nette knoppen (pijl omhoog en pijl omlaag) goed kan bedienen. (ik heb deze in het verleden ook gebruikt en beviel me prima). verder zit ik nu op het spoor van een Incra freesplaat (en daarbij het LS systeem).



ik twijfel alleen over de frees die ik zal gaan gebruiken. over het bouwen van freestafels is veel te vinden (bijvoorbeeld op dit forum en op YouTube) maar ik vind weinig informatie over het wisselen van frezen. mijn ervaring is dat je vaak in een rare houding moet kronkelen om met één hand de vergrendelknop op de frees te vinden en met de andere hand met de steeksleutel te "bedienen".

wellicht zijn er frezen waarbij dat anders kan? mijn voorkeur gaat uit naar een 1400w freesmachine. Ik hoop dat jullie wat tips voor me hebben?
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Zoek eens op triton frees, deze is vanaf boven te wisselen en ontwikkeld voor in een freestafel.
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Ik heb de Triton gezien maar ben niet heel enthousiast over de kwaliteit. Ik wist trouwens niet dat deze van bovenaf te wisselen is... ik zal hem nog eens gaan bekijken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb onlangs een Triton MOF001 gekocht voor te gebruiken onder een freestafel. Louter kwalitatief denk ik niet dat het een slechte machine is, maar in vergelijking met mijn Festool OF1010 is het een lomp ding. De Festool is veel fijner en handzamer voor gebruik uit de hand. Bovendien is de afwerking veel beter. Maar de Triton voldoet prima onder de freestafel. Daar maken de mindere afwerking en de grotere afmetingen niet uit. Als de frees in de hoogste (diepste) stand gezet wordt, vergrendeld de as automatisch. Dus geen gepriegel onder de freestafel om van freesje te wisselen.
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Jabjab

Mag ik vragen waar je de elektrische krik vandaan hebt ?
Heb je een foto of link ?
Alvast dank

Menno
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik heb een oude Elu frees met een M12 aansluiting. Daarin zit weer een 8 mm spantang. De frees heeft een heel behoorlijk verticaal bereik, dus in zijn hoogste stand, komen beide aansluitingen voorbij de zool. Ik moet de frees nog wel onder een tafel gaan bouwen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik ben al jaren tevreden over mijn triton tra001. Je moet alleen niet vergeten de boel te ontgrendelen bij het verwisselen van de frees.
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Ik heb de AEG 1400 eronder hangen is eenvoudig omhoog te draaien met de Jessem routerplate om bovenblad de frees te wisselen.
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Hoi,

Mss heb je mijn video al gezien, maar vanaf 07:20 heb ik het over de Triton Frees. Ik laat helaas niet zien hoe het verwisselen werkt, maar dat is heel erg makkelijk te doen. En van boven af. Je moet idd wel de frees uit zetten. (de aan uit knop moet je vergrendelen als je hem aanzet en deze vergrendeling moet eraf om het freesje te wisselen)
Je draait dan vanaf de bovenkant het freesje omhoog en deze klemt dan automatisch. Je hoeft vervolgens maar met 1 steeksleutel het freesje los te draaien. Dit is echt een heel fijn systeem. Succes

 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Hoi,

Mss heb je mijn video al gezien, maar vanaf 07:20 heb ik het over de Triton Frees. Ik laat helaas niet zien hoe het verwisselen werkt, maar dat is heel erg makkelijk te doen. En van boven af. Je moet idd wel de frees uit zetten. (de aan uit knop moet je vergrendelen als je hem aanzet en deze vergrendeling moet eraf om het freesje te wisselen)
Je draait dan vanaf de bovenkant het freesje omhoog en deze klemt dan automatisch. Je hoeft vervolgens maar met 1 steeksleutel het freesje los te draaien. Dit is echt een heel fijn systeem. Succes

ja, ik had je video gezien maar inderdaad zat hier het verwisselen niet in.

Ik ben nog wel benieuwd naar dat zwarte MDF, hoe glad is dat? ik twijfel aan een houten blad voor de freestafel of hout met een laagje HPL maar dat zwarte MDF ziet er ook wel mooi uit. Is het niet te stroef?
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Hoi,

Je moet idd wel de frees uit zetten. (de aan uit knop moet je vergrendelen als je hem aanzet en deze vergrendeling moet eraf om het freesje te wisselen)
]

dit kan niet door de frees spanningsloos te maken? Of moet je alsnog onder de tafel reiken voor deze vergrendeling?

heb je in de hoogste stand eventueel ruimte genoeg om de frees te wisselen met twee steeksleutels? (dus zonder de vergrendeling?)
 
Laatst bewerkt:

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
dit kan niet door de frees spanningsloos te maken? Of moet je alsnog onder de tafel reiken voor deze vergrendeling?

heb je in de hoogste stand eventueel ruimte genoeg om de frees te wisselen met twee steeksleutels? (dus zonder de vergrendeling?)

Nee, dit kan niet door spanningsloos te maken. Het is een mechanische vergrendeling en die moet je eraf halen. Dit klinkt mss ingewikkeld, maar dat is het niet. je moet echter wel onder de tafel reiken. Ik beschouw dat niet als een probleem.
Met twee steeksleutels is de frees niet te wisselen. Maar het verwisselen met twee sleutels zou absoluut omslachtiger zijn dan die vergrendeling eraf halen.

Wat betreft het zwarte MDF. Het is zeker niet zo glad als HPL. Maar stroef is het ook weer niet. Voor montage tafel heeft het een mooi oppervlak. Dat moet mijn inziens ook niet te glad zijn want anders glijd alles te makkelijk weg. Als freestafel ondervind ik geen hinder dat het iets stroever is dan HPL.
Wat ik mooi vind is dat als je de zijkanten schuur met 220 je geen verschil meer ziet tussen zij en bovenkant. Het is dus veel dichter dan normaal MDF. Het is heel goed te bewerken en mocht hij erg vies zijn, dan kan je lijm etc. eventueel vrij makkelijk weg schuren.

Groet

Dennis
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Er zit ook nog een handel waarmee je de hoogte instelling vergrendeld. Deze moet je ook los draaien. Op een gegeven moment wet je het blind te zitten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.