Review Hammer N3800 lintzaag

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Vind het vreemd dat je bij de hoogte verstelling ook de zij- en achtergeleiding bij moet stellen
Heb hier bij de BS400 gelukkig geen last van:)
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Bij de N4400 (en naar ik aanneem ook de N3800) doet het verschijnsel zich niet voor als je de keramische geleiding hebt (X-Life).

Op mijn N3800 zit ook de keramische geleiding, maar moet nog eens goed uitzoeken wat hier juist de voordelen zijn en hoe je die best afstelt.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Het is niet afhankelijk van de gebruikte geleider, mijn N4400 heeft er ook een beetje last van.
komt volgens mij gewoon omdat hij niet heel netjes in elkaar gezet is waardoor de tandheugelstang waar de geleider aan zit iets scheef loopt ten opzichte van het zaaglint.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ik ben bang dat John gelijk heeft en dat het niet samenhangt met het soort geleider.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
In de inlay zou ik toch wat gaten boren om het zaagsel beter af te voeren.

Ik geloof niet dat er door de gaatjes van de originele veel zaagsel valt. Daar zijn ze te klein voor. In principe zal ook al het zaagsel door de gleuf afgevoerd worden want het hout ligt immers vlak op de tafel (en dus ook de gaatjes). Maar ik zal eens experimenteren. Ik ga de inlay dan wel maken uit een stevig multiplex. Of zelf verschillende lagen lagen hout met de nerf dwars verlijmen.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
95% van de tijd wordt je inlay afgedekt door het hout wat je zaagt.
ik heb wel es een aangepaste stofafzuig gezien die direct bij de zaag onder het blad afzuigt.
dat werkte echt heel erg goed, praktisch geen stof in de behuizing.
Als ik het terug kan vinden zal ik het wel posten.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Missen jullie niet een snelheidsregeling op de lintzaag?
Ik ben zelf een fervent gebruiker van mijn lintzaag (kity 613) voor houtprojecten, maar als hobbyist wil ik ook zo nu en dan ander materiaal zagen. De laatste tijd vooral metaal (kleine koker & strip). Ik heb nu zo'n bi-metaal blad gekocht, maar voor (inox)koker draait de machine te rap. Het lijkt erop dat alleen van die horizontale lintzagen een toerental regeling hebben.

Hoewel ik liever 1 zaag zou bezitten zit ik er daarom aan te denken er een tweede lintzaag bij te kopen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Missen jullie niet een snelheidsregeling op de lintzaag?
Ik ben zelf een fervent gebruiker van mijn lintzaag (kity 613) voor houtprojecten, maar als hobbyist wil ik ook zo nu en dan ander materiaal zagen. De laatste tijd vooral metaal (kleine koker & strip). Ik heb nu zo'n bi-metaal blad gekocht, maar voor (inox)koker draait de machine te rap. Het lijkt erop dat alleen van die horizontale lintzagen een toerental regeling hebben.

Hoewel ik liever 1 zaag zou bezitten zit ik er daarom aan te denken er een tweede lintzaag bij te kopen.

De Scheppach HBS 32 vario heeft een regelbaar toerental en ook Axminster heeft een paar modellen met een regelbaar toerental. Ik denk dat er zo weinig modellen zijn omdat je bij een lintzaag voor metaal eigenlijk het zaaglint moet koelen met koelvloeistof. En dat werkt natuurlijk niet handig als je ook met hout wil werken. De koelvloeistof trekt in het hout en geeft daardoor problemen bij de afwerking. En de combinatie van zaagsel en koelvloeistof geeft een bende.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
De Scheppach HBS 32 vario heeft een regelbaar toerental en ook Axminster heeft een paar modellen met een regelbaar toerental. Ik denk dat er zo weinig modellen zijn omdat je bij een lintzaag voor metaal eigenlijk het zaaglint moet koelen met koelvloeistof. En dat werkt natuurlijk niet handig als je ook met hout wil werken. De koelvloeistof trekt in het hout en geeft daardoor problemen bij de afwerking. En de combinatie van zaagsel en koelvloeistof geeft een bende.


De grotere (meer industriële) lintzagen hebben een vloeistofpomp + opvangbak. De kleinere hobby modellen echter niet.

Ook gaat het me niet alleen om metaal, maar bijvoorbeeld ook kunststoffen. Een lintzaag is een prachtige veelzijdige machine, maar door de snelheid van zagen is het inzetgebied m.i. onnodig beperkt.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Tussenlager en een paar getrapte poelies. Op de 14"delta rockwell af fabriek leverbaar. Maar eenvoudig op een kity te kopieren.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
De lintzagen die in de industrie voor metaal gebruikt worden heb ik nog nooit iemand op zien hout zagen. Wel het lint breken , door gat steken en weer lassen/slijpen etc zodat je een inwendige vorm kan zagen. Heb ik geleerd op een stempelmakerij toen ik nog wat in de metaal deed.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Dankjewel! De wielenset is een Bora/Portomate PM-2500. Die staat nu in het zwart op de website van GereedschapPro, maar ik heb dus de grijs/oranje versie. Volgens mij wordt deze ook onder andere namen verkocht. In de VS verkoopt Grizzly dezelfde.

Ik heb nog even een vraag over de Portomate. Ik zie dat die slechts 2 sturende wielen heeft, is het dan makkelijk manouvreren met de zaag in een kleine ruimte? Ik heb nu de standaard Hammer stuurinrichting, maar die stuurt ook enkel aan één kant wat het niet echt handig maakt.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ik heb nog even een vraag over de Portomate. Ik zie dat die slechts 2 sturende wielen heeft, is het dan makkelijk manouvreren met de zaag in een kleine ruimte? Ik heb nu de standaard Hammer stuurinrichting, maar die stuurt ook enkel aan één kant wat het niet echt handig maakt.

Ja, het sturen gaat goed. Als je 4 zwenkwielen gebruikt, draait de lintzaag een zijdelings stukje als je 180 graden van richting verandert. Hierdoor kun je de zaag niet strak tegen de muur zetten. Om het wat te verduidelijken: je parkeert de zaag vooruit tegen de muur waardoor de zwenkwielen naar achteren zijn gericht. Als je nu de zaag achteruit van de muur af haalt, dan draaien de zwenkwielen naar voren en om naar voren te draaien beweegt de zaag een stukje naar links of naar rechts en wat naar voren. Zolang je ruimte hebt is dat geen probleem, maar bij strak tegen de muur parkeren wel. Daarnaast wil je een lintzaag eigenlijk maar 1 richting bewegen (dwars op de zaagrijchting), want het is een smal en hoog apparaat dat sneller omvalt. Met 4 zwenkwielen kun je de zaag ook in de verkeerde richting verplaatsen. Bovendien staat de zaag steviger met 2 bokwielen en 2 zwenkwielen, omdat de zaagrichting (en daarmee de duwkracht) haaks op de bokwielen staat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.