Afdak

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Nu heb ik al een paar prijzen binnen van shingles maar ik ben verschrokken van de prijs!
45 à 80€ per m2 !
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ik zit er een beetje verveeld mee, maar ze hebben mij de vraag gesteld om het te bekijken wat er moet veranderen als er rustieke paan op zouden komen.
Kan die tussen kader dan nog met hout gemaakt worden(scheelt toch aardig in gewicht natuurlijk).
 

tuoh

Oud hout
De klant is natuurlijk "koning", maar een strakke moderne rvs onderconstructie vraagt nu éénmaal om een "strak" (liefst zwart) dak. Daar horen volgens mij al zeker geen rustieke pannen op te komen liggen. Dat slaat als " een tang op een varken" zoals het weleens plastisch uitgedrukt word:p

Er is amper 4m2 dakbedekking nodig, dat kost nu ook niet direct een fortuin hé. Die rvs constructie zal een pak duurder geweest zijn.
Wat maakt dan die 200€ extra uit op het totaal ?????

Misschien toch nog maar eens gaan praten met de klant.

Ps: je kan het ding ook dekken met asfaltbanen of een stuk Epdm, daar en proper profiel omheen en klaar is kees.
Op de onderbouw een paar platen multiplex inplaats van hout en je hebt een mooi vlak onderdak.
 
Laatst bewerkt:

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
De klant is natuurlijk "koning", maar een strakke moderne rvs onderconstructie vraagt nu éénmaal om een "strak" (liefst zwart) dak. Daar horen volgens mij al zeker geen rustieke pannen op te komen liggen. Dat slaat als " een tang op een varken" zoals het weleens plastisch uitgedrukt word:p

Er is amper 4m2 dakbedekking nodig, dat kost nu ook niet direct een fortuin hé. Die rvs constructie zal een pak duurder geweest zijn.
Wat maakt dan die 200€ extra uit op het totaal ????


Misschien toch nog maar eens gaan praten met de klant.

Ps: je kan het ding ook dekken met asfaltbanen of een stuk Epdm, daar en proper profiel omheen en klaar is kees.
Op de onderbouw een paar platen multiplex inplaats van hout en je hebt een mooi vlak onderdak.

Ja dat denk ik er ook van als je dergelijk constructie 2m diep in de grond en gepoedercoat laat plaatsen dan zou je toch denken wat is dan nog 300€ !
Ik zou er het liefst shingles op leggen, ik zal er eens moeten langsgaan !!!!
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Nu heb ik gisteren vernomen dat het dak aan de zijkanten min 10cm moet oversteken, is dit een vast gegeven?

Gr,
Rudy
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Natuurleien of ... ?

Leien worden meestal geplaatsts met dubbele dekking, je hebt dan aardig wat leien nodig per m2.
Vergeet ook het bladlood niet bij te tellen, nodig voor de randafwerking.

Hallo André,
Ik heb vernomen dat de afwerking van de randafwerking met lood een speciale techniek is weet jij soms hoe dit moet?Ik vind er heel weinig over op het net!
 

tuoh

Oud hout
Er worden x aantal loodslabben op maat gesneden, lengte ervan = zichtzijde lei + minimaal 100mm overlap bij de slabben onderling. Breedte is lengte ontvouwing druiplat + minimaal 100mm overlap met lei.
De slabben komen telkens op de eerste lei en onder de volgende rij leien te zitten. Ze worden als het ware er mee tussen gevlochten tijdens het leggen van de leien.
Moet op een dusdanige manier gebeuren dat wanneer het dak gedekt is het lood aan de zijden niet meer zichtbaar is.
De slabben worden tegen de bovenrand van de randafwerking gespijkerd met koperen nagels, en hangen gewoon naar beneden. Dan komt er een halfronde grenen lat over. Maat lat ongeveer 25 x15mm.
Tijdens het leggen van de leien worden nu de slabben één voor één omgeplooid naar boven over de halfronde lat en uitgedreven op het dakvlak, hier komt dan de kantlei op te liggen.
En zo verder tot boven toe. In dit geval word de bovenzijde idem afgewerkt, maar met één verschil, de loodslabben komen hier OP de laatste rij leien te liggen, dienen hier als nok.
Deze techniek word meestal gebruikt in combinatie met natuurleien.

Om dit bewerkelijke proces te versimpelen zijn er de laatste jaren tal van van andere oplossingen op de markt. Zoals alu of kunststof profielen.
Of bij fabrieksmatig geproduceerde leien, bijvoorbeeld van SVK, zijn er L en R kantleien, deze hebben een hangende zijwang welke over de bebording valt.

Bij asfaltsingles worden meestal alu of kunststof profielen gebruikt.

Ps: plaatsingvoorschriften en voorbeelden vind je op de website van de desbetreffende fabrikant, die leveren tegenwoordig zelfs de nodige CAD tekeningen gewoon mee, of zijn op de site te bekijken.
Een dakvlak volleggen kan iedereen, de kunst is om ook alle details mooi en volgens de regels af te werken. Dat betekend meestal dat alle pijnpunten op voorhand moeten onderkend worden om nadien ene foutloos parcours te kunnen afleggen. Dit laatste betekend dat je je eerst grondig moet inwerken in de materie.
Elke klus is een leerproces, doe er je voordeel mee.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Kijk eens, als je nu meteen aangegeven had dat het om houten shingles ging had dat al heel wat nutteloze tekst gescheeld.

Houten shingles krijgen geen randafwerking, daar zijn de windveren alleen al voldoende. Er staan op het Youtube plenty voorbeelden.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Kijk eens, als je nu meteen aangegeven had dat het om houten shingles ging had dat al heel wat nutteloze tekst gescheeld.

Houten shingles krijgen geen randafwerking, daar zijn de windveren alleen al voldoende. Er staan op het Youtube plenty voorbeelden.

Sorry,maar ik dacht als je de prijs ziet dat het wel duidelijk zou zijn!
Nu heb ik al een paar prijzen binnen van shingles maar ik ben verschrokken van de prijs!
45 à 80€ per m2 !
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Sorry,maar ik dacht als je de prijs ziet dat het wel duidelijk zou zijn!
Nu heb ik al een paar prijzen binnen van shingles maar ik ben verschrokken van de prijs!
45 à 80€ per m2 !

36174783-A097-44D6-8381-DF04BD3BD97A.jpg

Eerste hit met Google, zou toch wel goedkoper moeten kunnen deze zijn nog geen 24 euro per gelegde m2
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Bekijk bijlage 90215

Eerste hit met Google, zou toch wel goedkoper moeten kunnen deze zijn nog geen 24 euro per gelegde m2
Hallo Marcel,klopt heb ik ook aangeschreven prijs 54,95/2,33m2 maar er komt nog een leveringsprijs bij van 109€ en dan kom je uit op 46,97/m2
Ik heb er gevonden op net geen 10km van mij vandaan vr 50€/m2(dadelijk leverbaar).
Bedank vr het meedenken!!!
Gr,
Rudy
 

tuoh

Oud hout
Daklengte minus de nokbreedte delen door 15 = x aantal rijen.
Aantal rijen afronden naar boven geeft Y, dezelfde daklengte delen door Y geeft de laltafstand.

Voorbeeld, daklengte is 2000mm, nokdekking is 100mm, zichtbare daklengte is 1900mm.

1900mm : 150mm = 12,67 aantal rijen. Afronden naar boven = 13 rijen

1900mm : 13 = latafstand 146mm.

Even uitleggen op de grond met een paar exemplaren om te zien of deze latafstand een dubbele dekking geeft bij de gebruikte shingles.
Is dit niet het geval? dan het aantal rijen vergroten = de latafstand verkleint.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Daklengte minus de nokbreedte delen door 15 = x aantal rijen.
Aantal rijen afronden naar boven geeft Y, dezelfde daklengte delen door Y geeft de laltafstand.

Voorbeeld, daklengte is 2000mm, nokdekking is 100mm, zichtbare daklengte is 1900mm.

1900mm : 150mm = 12,67 aantal rijen. Afronden naar boven = 13 rijen

1900mm : 13 = latafstand 146mm.

Even uitleggen op de grond met een paar exemplaren om te zien of deze latafstand een dubbele dekking geeft bij de gebruikte shingles.
Is dit niet het geval? dan het aantal rijen vergroten = de latafstand verkleint.

Ok André,nogmaals bedankt voor de informatie !!!!!
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Gaat een leuk schuilkeldertje worden met palen 2m de grond in. Ik kan me niet voorstellen waar get voor nodig zou zijn. Of hebben jullie veengrond? (zoals bv in gouda etc. Daar wil het nl nog wel zakken)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.