Van kleine garage naar klein maar fijne werkplaats

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Nou ik heb eens "eventjes" een bosje 12 mm van eikenhout gemaakt en ben wel tevreden...de zijkanten kan ik nog wel eventueel fine-tunen maar de dikte is tot op de 0.1 mm gelijk aan het origineel (de rode) dus een goede "tight fit" zoals ze op youtube zeggen..lol

Ben het er wel mee eens dat je zeg bv. Minimaal 25 stokjes van 1 meter moet maken anders moet je te vaak je Afkort/lintzaag/vandiktebank/frees instellen.

ik heb nu een probeersel gedaan voor de duurste versie stokkies...weet nog niet of ik het voor de 6 mm beuken dominos ga doen....

20190311_163322.jpg

20190311_163407.jpg
 

tuoh

Oud hout
Die "blanco's" worden beter aan alle zijden gezaagd inplaats van nog eens door de schaafmachine te laten lopen. Hier geeft een gezaagd oppervlak een betere lijmhechting, en het is nog een stuk sneller klaar ook:p

Tegenwoordig maak ik domino's voor binnengebruik uit populier, een taaie houtsoort die zich toch makkelijk laat samendrukken. Zaag die dingen dan ook een paar tienden te breed en te dik. Met een likje lijm eraan zitten die muurvast.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Die "blanco's" worden beter aan alle zijden gezaagd inplaats van nog eens door de schaafmachine te laten lopen. Hier geeft een gezaagd oppervlak een betere lijmhechting, en het is nog een stuk sneller klaar ook:p

Tegenwoordig maak ik domino's voor binnengebruik uit populier, een taaie houtsoort die zich toch makkelijk laat samendrukken. Zaag die dingen dan ook een paar tienden te breed en te dik. Met een likje lijm eraan zitten die muurvast.


Yep ben ik met je eens ga ik morgen doen dwz de linker en rechterkant door de zaag...boven en onder zijn perfect.
De nieuwe batch ga ik eens rondom proberen te zagen inderdaad.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Nieuwe batch eiken dominos gemaakt en in twee maten (zoals Festool) gezaagd. 12 dia en 10 en 14 cm lang

20190313_105743.jpg

Festool bakjes puilen al uit...

20190313_115405.jpg

In ieder geval voorlopig meer dan genoeg...ook voor het eiken BBQ meubeltje.

20190313_123142.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Gelijk een vraagje...is er iemand op het forum met werkervaring met een 8 diameter domino in 18 mm mdf of is dat niet mogelijk ivm bv. opbollen van het mdf oid. Ik vind een xl 6 mm bit een beetje (te) duur....194 dollar....trouwens wel raar geprijsd dat is bijna een halve 500 machine met zo een bit...lol.
ik zou natuurlijk 22mm mdf kunnen nemen maar dat wordt vaak te lomp/zwaar.
ik heb nu nog alleen 12 diameter dus kan nog even niet experimenteren.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Mezelf maar even antwoord gegeven en in ieder geval de 8mm frees voor de XL besteld...deze knal ik in 18 en 22 mm MDF (inderdaad MDF maar ik beloof je eenmalige actie...brrr) en doe ik wat testjes.
Enfin het eiken is klaar en was leuk werk.

20190315_102023.jpg

20190324_174325.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Even mijn werkbank na 2 jaar schoongemaakt en is weer als bijna nieuw....de rechter werkbank ga ik veranderen ik maak een DIY Festool MFT bank...maar goed dat is op mijn to-do-list.

20190327_132534.jpg
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Blijft een heel leuk topic om te volgen, dit! Eens het nieuwe forum er is, misschien een idee als subcategorie. "De werkplaats van..." met daarin dan topics van leden waarin ze foto's posten van aanpassingen in de werkplaats of af en toe wat random foto's van werkstukken of... Je merkt toch dat dergelijke topics telkens graag bekeken worden hier!
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Omdat mijn houtopslag is verhuisd naar een andere kamer kan ik nu planken op die schappen maken.
Dus dikke stevige beuken rest-latten genomen en "gedominoed" tot planken
Alles in de eerste laag oliegezet en hup nat op de foto.

20190328_174310.jpg
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
En waar is dan zijn (hout)opslag...tja kamertje voor opgeofferd want een kleine werkplaats is wel snel gevaarlijk werken als er dingen in de weg staan of liggen...

20190404_130347.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Omdat ik voor een vitrinekast 6 mm dominos kan/moet gebruiken heb ik de adapter voor de DF700 XL en de 6 mm frees van de DF500 besteld. Deze op elkaar geschroefd en voila ik heb nu ook eventueel een 4 en 5 mm freesbit mogelijkheid van die DF500 maar dat overlapt wel een beetje mijn lamello. Ik denk dat ik nu met 14-12-10-8 en 6 mm freesbitjes plus lamellos de meeste verbindingen wel de baas kan..lol.

20190411_101812.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
O ja even een tip..

Koop deze snelklemmen voor dogholes NIET...ik weet veel mensen zijn VERITAS gxxl maar ze klemmen voor geen meter en schieten los tijdens het vastdraaien dus klemmen ook niet/zeer moeilijk op het grove schroefdraad (wat het ontwerp ervan is)...bah duur spul wat ik eigenlijk zo langzamerhand in een hoek flikker...tijd voor een MFT tafel bouwen met accesoires..definitief nu op mijn to-do-list gezet

20190411_174927.jpg
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Zonde, leken mij thans leuke/compacte klemmen voor kleinere onderdelen. Maar inderdaad, vastklemmen op een schuin lopende schroefdraad... Je zou denken dat ze dit in de ontwerpfase al constateren.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Misschien ook eens een positieve tip.

Ik zag op "Manor Wood" youtube een Festoolachtige freesmal voorbij komen...maar dit keer van Bangood.
Uiteindelijk heb ik hem zelf aangeschaft via Ooznest in de UK en voor 100 euro ipv de Festool plm. 400 euro kwam hij op mijn deurmat.
Voor die prijs heb ik 6 railstukken om twee verschillende maten freesmallen te maken...belangrijke tip is dat je wel de "hoek-koppelstukjes" platter moet vijlen (frezen) gelijk met de staande wand van de rail want die steken 1 mm uit (het is nl. niet voor freesdoeleinden vervaardigd..lol).

Ook heb ik een paar van die "driehoeken met T-track" erbij besteld deze hebben een schroefgat zodat ik lekker makkelijk de rail overal aan kan vastschroeven als ik de freesmaten heb bepaald.
Met een inbussleuteltje zet je de "hoek-koppelstukjes" vast.
Gister voor het eerst geprobeerd voor een spotje in de vitrinekast en het valt mij niet tegen.

20190415_095439.jpg
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Die driehoekjes heb ik gebruikt voor het alu frame van een 3D-printer. Door je foto heb je me een goed idee aan de hand gedaan. Met die driehoekjes en bijvoorbeeld 20x40 alu profielen kun je voor bijna geen geld die freesmallen zelf maken. En een stuk langer dan die originele versies. Je moet alleen een haakse kop maken aan elk profiel.
Als je één driehoekje gebruikt om twee profielen te koppelen zal dat niet erg stevig vast zitten. Met vier driehoekjes wordt het een heel ander verhaal.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
In Nederland kun je dit profiel (20 x 80?) voor 20,51 per meter vinden plus 1,5 euro voor het zagen, dus bv 2 x 65 en 2 x 85 is samen 3 meter met 4 keer zagen komt op 67,50 en 8 keer een hoekverbinder van 3,57 is 28,56 dan de buitenhoekjes die ,80 per stuk zijn plus 40 cent voor boutje en moer M5.
Met 4 van die hoekjes alles bij elkaar 104 euro plus 7 euro verzendkosten.

Al met al helemaal geen verkeerde prijs die 100 euro.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.