Metabo BAS 261 lintzaag - ja of nee?

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Ik denk er over om een lintzaag te kopen. Klein model, voor kleiner werk. Dus niet om een eikeboom in planken te zagen, maar van brede planken smallere planken te maken. En nog van alles wat men met een lintzaag kan doen, maar dus voornamelijk kleiner spul.

De kleine modellen Scheppach en Einhell lintzagen vallen af, die vind ik qua constructie te armetierig uitgevoerd, en omdat ze niet erg stevig zijn lijken ze me ook gevaarlijk.

Nu heb ik al vaker naar de Metabo BAS 261 gekeken op YouTube, en vandaag bij de bouwmarkt even gekeken naar het ding in werkelijkheid. Het is géén machine voor zwaar professioneel gebruik, da's me duidelijk, maar.... is het wat? Gebruikerservaringen? Aan- of afrader?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Heb ik al eerder gezien, maar daarin wordt niks over de Metabo gezegd, is meer een advies om een gebruikte Inca te kopen.

Uit het betreffende draadje.............

"Je zou Atmoz ook nog kunnen contacteren. Volgens mij heeft hij een een Metabo Bas 260 over, nu hij een Hammer lintzaag heeft. Die staat in Zuid Limburg.

Mijn vader heeft een Metabo Bas 260 en is daar niet zo heel tevreden over. Met name het vermogen (350W) is wat laag. De BAS 261 is dan al wat beter (420W), maar hij heeft stiekem op mijn Inca gezaagd en vond die veel beter. De geleiding van het lint, de wielen en het hogere vermogen (550W) zorgen dat deze beter en soepeler loopt. Kijk ook naar de zaaghoogte. De zaaghoogte van 103 mm van de Metabo BAS is weinig, de Inca haalt 155 mm."
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Uit het betreffende draadje.............

"Je zou Atmoz ook nog kunnen contacteren. Volgens mij heeft hij een een Metabo Bas 260 over, nu hij een Hammer lintzaag heeft. Die staat in Zuid Limburg.

Mijn vader heeft een Metabo Bas 260 en is daar niet zo heel tevreden over. Met name het vermogen (350W) is wat laag. De BAS 261 is dan al wat beter (420W), maar hij heeft stiekem op mijn Inca gezaagd en vond die veel beter. De geleiding van het lint, de wielen en het hogere vermogen (550W) zorgen dat deze beter en soepeler loopt. Kijk ook naar de zaaghoogte. De zaaghoogte van 103 mm van de Metabo BAS is weinig, de Inca haalt 155 mm."

Hier idem. Ook mijn vader had een BAS 260 en was er niet tevreden over, omdat deze te weinig vermogen had en te weinig spanning op het lint kon zetten. Hij vond mijn Inca veel fijner en ik heb hem als dank voor al zijn klushulp dan ook een Inca cadeau gedaan. Mijn Inca is vervangen door een Hammer, vanwege het veel grotere vermogen en hogere zaaghoogte.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Dit soort lagere vermogens voor lintzagen maken er een soort veredelde figuurzaag van. Ook ik ben de trotse bezitter van een Inca 260, maar dan met losse motor. Deze is 750w en daarmee kom ik echt overal doorheen. Lekker compact en toch krachtig. Enige nadeel is dat ik 'm niet afgesteld krijg voor herzagen. Maar goed, dat is dan jammer, maar helaas. Als je er de ruimte voor hebt, zou ik voor en HBM300 profi gaan en dan tuffsaws linten gebruiken. Meer dan prima machine, vriend heeft 'm en is er heel tevreden over.

Maar goed, alles naar wens natuurlijk. Als het echt klein spul is, waarom niet? Waar ik overigens mee begonnen ben is een Emcostar Super. Een combi zaagtafel/lintzaag. Fantastisch apparaat en echt heel handig in de kleine ruimte. Er zijn meer varianten van. Sporadisch komen ze voorbij op Marktplaats. Ze zijn over het algemeen het geld meer dan waard!

87524-037229268470826c79f9af762654b215.jpg
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Even zitten twijfelen. Gisteren nog even naar de Record BS250 zitten kijken, lijkt me ongeveer op hetzelfde uit de komen als die Metabo BAS 261.

Bij Bauhaus hebben ze een laagste-prijs-garantie: ergens anders goedkopen? Dan nemen ze die prijs over + er overheen nog 12% korting. De Metabo kostte me op deze manier € 286. Heb er vanmiddag toch maar eentje opgehaald, een slag groter/sterker is beter maar ik heb daar de ruimte gewoonweg niet voor. Bauhaus geeft overigens ook nog vijf jaar garantie.

En ja, het is een machientje met beperkingen, maar het biedt ook wel wat. Na in elkaar zetten en afstellen draait het ding goed, al is het niet geheel en al trillingsvrij. Ik denk dat het door de console komt, die is niet echt stijf te noemen. Maar het blijft binnen de perken.

Van alles en nog wat gezaagd, en als het niet al te dik wordt gaat het prima. Ook heb ik een plankje eiken van 75 mm breed / 20 mm dik in twee stukken van 10 mm gezaagd, en als je het een beetje kalm aan doet gaat het wel. Voor de hobby geen probleem, voor de pro natuurlijk een heel ander verhaal. Net wel een bestelling voor wat linten van TuffSaws de deur uit gedaan, zien hoe het daar mee gaat.

Al met al, niet ontevreden.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Fijn dat je tevreden bent!

Record Power heeft een eigen kwaliteitscontrole en stelt hogere eisen aan de fabricage. Ze zijn daarom beter dan de meeste andere Chinese lintzagen.
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Even zitten twijfelen. Gisteren nog even naar de Record BS250 zitten kijken, lijkt me ongeveer op hetzelfde uit de komen als die Metabo BAS 261.
Net wel een bestelling voor wat linten van TuffSaws de deur uit gedaan, zien hoe het daar mee gaat.

Hier die andere BAS eigenaar; welke types zaaglint heb je daar besteld en welk zaagwerk heb je daarbij in gedachten? Ik ben een beginner die veel wil leren. De keuze bij TuffSaws is enorm...
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Hier die andere BAS eigenaar; welke types zaaglint heb je daar besteld en welk zaagwerk heb je daarbij in gedachten? Ik ben een beginner die veel wil leren. De keuze bij TuffSaws is enorm...

Ik heb onderstaande besteld. Twee 3/8" en één 1/2" SuperTuff Premium met 6 TPI, dit leken mij voor mijn toepassingen de beste. Als ze goed bevallen wil ik tzt ook nog een 1/4" (6 mm) lint bestellen voor curves zagen. Let wel op dat je de juiste lengte besteld, vorlgen het boekje van Metabo is dat 1712 mm (maar kijk dat zelf nog even na).


De SuperTuff Premium linten zijn extra dun, waardoor je met minder kracht dezelfde voorspanning krijgt. Omdat het bij de BAS 261 maar om een kleine wieldiameter en een vrij slap gestel gaat, leek me dat beter. Wordt ook zo op die website van TuffSaws vermeld.


3/8" - SuperTuff Premium 1576mm - 1777mm
- Blade Length: 1712mm
- TPI: 6
- Bandsaw Model No. (optional): Metabo BAS 261
1/2" - SuperTuff Premium 1576mm - 1777mm
- Blade Length: 1712mm
- TPI: 6
- Bandsaw Model No. (optional): Metabo BAS 261



[h=1]SUPERTUFF PREMIUM BANDSAW BLADES[/h]Made from thinner material than Carbon blades which can make them easier to tension. Hard toothed blades suitable for cutting a wide variety of material depending on the tooth pitch and cutting speed used.
Generally most bandsaws will struggle to tension the widest blades that they are supposed to be able to use. By using a SuperTuff blade then you will be able to use a wider blade which will help with the stability of the cut. SuperTuff Premium blades are also great for small two wheel machines where the blades for small two wheeled machines (56” up to 72”) are usually supplied in a thin gauge material which can cause problems when setting up and cutting. SuperTuff Premium blades will last longer and cut straighter than thin gauge ones (and give less problems with breaking on the welds etc). If you are not sure what the best blade for your machine is, just contact us and we will gladly recommend the correct blade for you.
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
HKUIT, nog iets: omdat het om een kleine machine gaat voor kleiner spul, wilde ik de zaagtafel op flinke hoogte hebben. Zo kan ik gewoon rechtop blijven staan bij het zagen. Vandaag een stevige onderkast gemaakt, op wielen, met een hoogte van 78 cm. Dat is dezelfde hoogte als de Workmate waar ik het ding op had staan, en dat was voor mij precies goed.

Ik heb overigens nog wat vragen bij Metabo neergelegd, onder meer over het onder spanning laten staan van het lint bij geen gebruik. De grotere modellen hebben vaak een hendel waarmee je het lint ontspant na gebruik.

En ook een vraag gesteld over de trillingen die er tijdens bedrijf zijn. Toen ik de machine op mijn (zeer stevige) werkbank vast-klemde, schudde de zaagtafel een beetje. Op de workmate, die natuurlijk slapper is, was dat weg. Slapper is soms beter, omdat dat meer demping geeft. Bij montage op de onderkast staat de machine ook gewoon rustig te zoemen en trilt de zaagtafel niet of nauwelijks.

Laat wel weten wat voor antwoorden ik krijg.
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Nog geen antwoord van Metabo, maar dat hoeft ook niet meer. Heb vanmorgen de machine omgeruild voor een ander exemplaar, ik kreeg het eerste ding niet lekker lopend. Veel te veel variatie op de lintspanning. Bovendien, één of twee keer het wiel andersom draaien en het lint schoot er af..



Door dit gedoe trilde het geheel als een juffershondje tijdens een natte sneeuw-bui.

Lint zelf is volgens mij ook niet echt goed, mogelijk een niet zo rechte las. ik hoop dat die TuffSaws beter zijn:


Het exemplaar dat ik nu heb werkt veel beter. Heb een eiken plankje van 10 cm breed / 2 cm dik in twee helften kunnen zagen (over die 10 cm), welliswaar met een beetje beleid.

Hoop dat de TuffSaws linten over een paar dagen binnen zijn, benieuwd hoe een en ander dan werkt.
 
Laatst bewerkt:

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
De zaaglinten van TuffSaws zijn binnen. Blijkt dat ik een kleine misrekening heb gemaakt. Op de website van TuffSaws staat dat de SuperTuff Premium linten dunner zijn dan gewone linten van koolstofstaal. Het viel me bij het uitpakken al op dat de nieuwe linten dikker waren, niet dunner, dan het origineel. De Metabo, blijkt nu, wordt standaard voorzien van zogenaamde Thin Gauge linten, die zijn 0.35 mm dik. De SuperTuff Premium zijn 0.5 mm dik..... en dat is inderdaad dunner dan koolstofstaal linten, die zijn 0.65 mm, maar dikker dan Thin Gauge... oops.

Awel, het 1/2" mm lint past, maar vereist meer voorspankracht dan me goed dunkt. Zaagt wel heel erg mooi. Toch maar weer afgehaald en het 3/8" erop gezet. Zaagt net zo goed, met veel minder voorspankracht, ongeveer net zoveel of zelfs minder dan het standaard lint schat ik.

Ten opzichte van het origineel is het een enorme verbetering. Waar het met het origineel bijna niet mogelijk was om een rechte potloodlijn te volgen, is het met de Tuffsaws geen enkel probleem. Met een beetje beleid zaag ik op een latje van een halve meter lang de lijn precies weg. Zonder geleider. En dat is meer dan goed genoeg voor Thymen.

Nadat ik de tafel en de geleider iets had bijgesteld, lukte het me om, met geleider, van een eiken latje van 50 mm breed een stripje van nog geen twee mm af te zagen (over die 50 mm). Dikteverschil maximaal 0.3 mm. Ook prima!

Morgen nog iets verder testen, wat meer ervaring opdoen, maar ik kan nu al zeggen dat de TuffSaws linten een hele verbetering zijn!
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Ik ga bij Tuffsaws ook eens een of meer zaagbladen bestellen.

Zou ik doen. Goedkoper dan Metabo linten, en beter. Ik heb trouwens nog een vraag openstaan bij TuffSaws, over welke linten zij adviseren voor curves zagen in plaatmateriaal, en welke zaag/aantal tanden het beste is voor herzagen van plankjes. De info op hun website is goed, maar het is veel en je moet wel weten wat/waar je zoekt...
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Snel antwoord van TuffSaws.

Hi Thymen

Thank you for your email - it's difficult to say for sure with the 1/2" blade because it seems to vary from machine to machine. We've got some customers who can run 1/2" blades with no problem and others who's machine won't run anything wider than 3/8".

We don't know what makes the difference - they are all the same make/model so should all be the same but I don't know if they changes some parts or upgraded some of the parts used during manufacturing because some are fine but others do seem to struggle with 1/2" blades.
3/8" blades are fine though and there's no reason a 3/8" blade wouldn't work as well as a 1/2".

For the 1/4" I would go with 6tpi and 3tpi for the 3/8" blade - the 3/8" x 3tpi is suitable for all types of wood from 25mm thick and above.

All the best

Ian
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.