Diamant slijpsteen K300

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb enige tijd geleden een K300 slijpsteen gekocht bij HBM voor op m'n werkbank slijpmachine, maar kwam er gisteren achter dat deze niet gaat passen omdat ik een afwijkende asmaat heb. Bij de steen zitten verloopringen voor 13-16-19mm assen, maar ik heb iets van 15mm.

De steen is dus enkel de doos uit geweest om te passen, verder 100% nieuw. Het betreft deze: https://www.hbm-machines.com/produc...pstenen/hbm-150-mm-diamant-slijpsteen-model-4

HBM prijs €30,-, mag overgenomen worden voor €25,-.
Ophalen kan in Heerewaarden of verzending tegen post nl tarief (€6,95).
 
P

Pel

Guest
Joris, je kunt die verloopring van 13 toch uitboren naar 15 mm?

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb zelf ook een creusen werkbankslijper, daar is ook zoiets mee, dat word met ringen opgelost
Als je een kolomboor hebt kun je met een beetje kunst en vliegwerk zelf nog wel een paar ringen maken
Wss zijn ze ook wel (kant en klaar) te koop ?!
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Er zijn hier vast ook mensen met een metaal draaibank die jou een verloop bus kunnen draaien. Dat deed mijn ouwe heer altijd namelijk.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Kijk, dat is waarom ik van dit forum hou, vol mensen met praktische oplossingen. :)

Opboren zal alleen niet gaan ben ik bang voor en wel omdat ik geen metaalboor in die maat heb, maar vooral omdat je dan een ring over houdt met 0,5mm wanddikte, dat gaat niet lukken met kunststof.
Ik zal mijn as dikte eens exact opmeten, wellicht kan ik wel een ring 19-15 vinden of iemand die laten draaien.
Hier toevallig ook iemand met een draaibank die dat zou kunnen?
 

Debonk

Nieuw lid
24 okt 2012
12
0
Ik heb precies dezelfde steen. Teleurstellende kwaliteit. Bij mij paste hij wel, maar erg uit balans, wat ik ook probeerde. Las je goed naar de steen kijkt kun je ook zien waar dat aan ligt; niet overal een gelijke rand. Dus, bespaar jezelf teveel moeite....
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik heb precies dezelfde steen. Teleurstellende kwaliteit. Bij mij paste hij wel, maar erg uit balans, wat ik ook probeerde. Las je goed naar de steen kijkt kun je ook zien waar dat aan ligt; niet overal een gelijke rand. Dus, bespaar jezelf teveel moeite....

Ik heb de k150 in de 40mm uitvoering en echt deze draait bij mij super op een hoog toerige machine 2900 tpm.
Neemt agressief af zonder dat het staal te heet word wel even een stof maskertje op want neemt veel staal weg in weinig tijd heb een aantal magneten aangebracht om het slijpsel op te vangen. Bij mijn witte steen is het slijpsel veel minder "airborn" als op deze diamant steen.

groetnis, Roeland
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Zo op het oog ziet het er keurig uit idd.
Ik zit te denken om deze misschien op een boormachine te laten draaien, dat heeft een wat lagere draaisnelheid en opname van een 13-16mm asje gaat geen probleem zijn.

Voor nu maar even een slotje op dit topic ;)
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De kunststof verloopringen zijn in alle maten te krijgen. Weet niet wat de maat van het gat in de steen zelf is.

Hier hebben ze deze ringen van Tyrolit, een merk van slijpstenen. Die ringetjes zijn centenwerk:
https://www.indi.nl/nl-nl/p/gereeds...psteen-97868?PageNumber=0&VariationTable=true

Een beetje goede gereedschappenhandel in de buurt moet dit ook kunnen leveren. Wellicht heeft Ronald Kanne ze ook, alhoewel je de steen niet bij hem vandaan heb gehaald.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Als het een plastic ring is zou printen ook nog een mogelijkheid zijn.
Ook al een keer gedaan voor een zaagblad as was dunner dan het gat in het blad en een pasring kon ik niet vinden en er maar 1 geprint.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.