Inca lintzaag afstellen

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Gisteravond een inca 260 lintzaag gekocht.
Net het eea bekeken en geprobeerd de geleiders en het lint af te stellen.
Bovenste geleider:
Bovenste.jpg
Onderste geleider:
Onderste.jpg
Als ik de handleiding erop na sla, loopt het lint bij de onderste geleider goed tov de lager, bij de bovenste niet. Maar een stelmogelijkheid voor links- rechts kan ik niet ontdekken, klopt dat?
Moeten de tanden nu voor het wiel lopen, of volgens de inca handleiding het lint midden op het wiel? De laatste is minder goed voor de rubber lijkt mij.
Snelheid van het lint.
Ik heb de versie waar de motor eronder hangt en de machine met een v-snaar wordt aangedreven.
Toerental 2830 toeren per minuut.
De poelie op de machine is twee keer zo groot als die op de motor, dus het toerental wordt gehalveerd. Diameter van het wiel is 28 cm.
De lintsnelheid is dan pi . 0,28 . 1415 / 60 = 20,7 m/s, dat klopt aardig.
Bij de slijperij eens informeren of er ook bandzagen in zijn assortiment zitten, anders wordt het in Engeland bestellen.
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Dag Ronald,

Een lintzaag afstellen is een leuk maar ook lastig klusje. Op internet zijn er verschillende voorbeelden, het gaat er om dat je snapt hoe de krachten in het lint verlopen, dat maakt het afstellen een stuk gemakkelijker.
De stelmogelijkheid voor de lagers zit achter de stift van de lager, eerst met een imbus de stift iets lossen en dan achteraan met een platte schroevendraaier draaien.
Mijn ervaring is dat het lint het minste "drift"als de tanden over het midden van het bovenste wiel lopen. Belangrijk is hierbij dat eerst alle geleiders ruim los gezet worden en de spanning op het lint goed is. Daarna pas het bovenste wiel stellen, doe je dat niet dan kan hij akellig lomp langs de geleiders raggen.
Als dit goed staat kan je de lagers aan de achterkant tegen het lint zetten en de blokjes vlak achter de tanden vast zetten. Alles met een fractie aan speling. Suc6

Edit: zaaglinten zijn gewoon in NL te bestellen bij de lintzaagshop, goed advies en mooie prijs.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dankjewel voor je reactie.
Ik had dit topic al gevonden, maar daar zijn de plaatjes verdwenen. Ook de link naar het de gitaarbouwersmeeting werkt ook niet meer.
Ik heb nog 2 foto's gemaakt, ik zie geen mogelijkheid om het lager in de links-rechts richting te verstellen. Het asje is afgeplat voor het klemmen en de lager zit er centrisch op.
Zijkant.jpg
Achter.jpg
De zijgeleiders, de blokjes, staan vrij van het lint.
Als ik in de handleiding kijk, dan loopt het lint bij mij idem aan de afbeelding.
 

tuoh

Oud hout
Of dat lint nu links of rechts uit het midden van het achterste steunwieltje loopt maakt op zich niet uit.

Zaaglinten kunnen enkel midden op de wielen lopen als deze "gekroond" zijn (bol loopvlak) Bij vlakke loopvlakken zitten de tanden juist buiten het wiel, behalve bij de heel smalle linten, deze moeten wel volledig op het wiel liggen anders lopen ze eraf.

Ps: drift heeft niks te maken met de machine of de afstelling ervan, maar alles met het lint, zoals een slechte (= ongelijke) tandzetting, een bot lint, of een rij beschadigde tanden.
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ik heb er ook problemen mee. zou iemand gewoon een foto kunnen van de geleiders boven en onder?
Danku

F1450B1F-656E-44EB-A80D-04EA1611E454.jpg

0EA3476A-36D4-4458-9880-428D51BCAF74.jpg

FF46981B-A8C1-45BC-80A4-9D2D873CAD6A.jpg

325C4123-D88C-4D26-BE0B-5E80FE70C9F1.jpg

12605960-D8BE-40C8-A4D3-F17E3673B36F.jpg

Op een aantal foto’s heb ik een imbus-sleutel in de achtergeleiders gestoken, zodat te zie in waar deze bijgesteld kan worden.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Bij Doebeli.ch, maar dat zal duur zijn. Volgens mij kan het ook met een stukje pokhout.
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Ps: drift heeft niks te maken met de machine of de afstelling ervan, maar alles met het lint, zoals een slechte (= ongelijke) tandzetting, een bot lint, of een rij beschadigde tanden.

Toch gehad met een splinternieuw zaaglint. Dat kwam door de bolling van het wiel wat de richting van het blad dus aangeeft. Mischien hebben we allebij een andere defenitie van drift.. Maar inderdaad, met een vlak wiel zou dit niet uit moeten maken.

PS, wat blokjes betreft. Het is belangrijk dat deze super recht zijn. Als ze iets bol zijn afgesleten hebben ze totaal geen nut en zal het zaaglint z'n eigen weg gaan. Met een fijne vijl is hij evt mooi recht te maken.
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Bedankt voor de toelichting.
Dit plaatje had ik ook gevonden,lintzaag-01.jpg maar ik begrijp dus dat de links- rechts positie tov het achterste lager minder van belang is. De levensduur van het lager zal wel korter zijn.
Er zitten vlakke wielen op, dus het lint op de rand met de tanden vrij.
De geleide blokjes moet ik nog nakijken of deze nog vlak zijn. Zijn deze gemaakt van gewoon staal, of iets speciaals?
En dan uitzoeken of ik de insert 3D kan laten tekenen, en dan laten printen.
Lint wat erbij zat zaagt in vuren nog redelijk, in merbau niet. Ontspannen werd de zaag nooit bij de vorige eigenaar, een nieuw lint kan geen kwaad.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Bedankt voor de toelichting.
Dit plaatje had ik ook gevonden, maar ik begrijp dus dat de links- rechts positie tov het achterste lager minder van belang is. De levensduur van het lager zal wel korter zijn.
Er zitten vlakke wielen op, dus het lint op de rand met de tanden vrij.
De geleide blokjes moet ik nog nakijken of deze nog vlak zijn. Zijn deze gemaakt van gewoon staal, of iets speciaals?
En dan uitzoeken of ik de insert 3D kan laten tekenen, en dan laten printen.
Lint wat erbij zat zaagt in vuren nog redelijk, in merbau niet. Ontspannen werd de zaag nooit bij de vorige eigenaar, een nieuw lint kan geen kwaad.

Ik ben ook wel geïnteresseerd in een 3D insert tekening.
Zou teflon geen alternatief zijn voor de geleider steunen:
Lange leve aliexpress: zoek op : "diameter 10mm length 200mm Teflon stick" Dan kan je wel even vooruit.
 

tuoh

Oud hout
Als geleideblokjes kan je ook messing gebruiken, worden meestal vervaardigd uit platte latten van 3 à 5mm dik, en zo een paar naast elkaar tot de juiste dikte bereikt is.
Voordeel van deze manier van opbouwen, bij smalle linten trek je één of meer "lamellen wat achteruit zodat de tandzetting niet geraakt word. Alle "lamellen" zitten verticaal gepositioneerd in de behuizing.

Kunststof gaat niet werken, dat kan niet tegen warmte. Dan zijn bijvoorbeeld pokhout blokjes een stuk beter, maar (haag)beuk verzadigd met (lijn)olie werkt ook prima.
 

tuoh

Oud hout
Toch gehad met een splinternieuw zaaglint. Dat kwam door de bolling van het wiel wat de richting van het blad dus aangeeft. Mischien hebben we allebij een andere defenitie van drift.. Maar inderdaad, met een vlak wiel zou dit niet uit moeten maken.

PS, wat blokjes betreft. Het is belangrijk dat deze super recht zijn. Als ze iets bol zijn afgesleten hebben ze totaal geen nut en zal het zaaglint z'n eigen weg gaan. Met een fijne vijl is hij evt mooi recht te maken.

Een nieuw zaaglint is niet echt een referentie om op verder te bouwen, er is hier eens een topic over geweest waar diverse merken zaaglinten recht uit de doos een kl*** zetting bleken te hebben.
De meeste bedrijven hebben gewoon de kennis niet meer om een fatsoenlijk getrokken lint af te leveren. Eén van de weinige leveranciers waar ik nog nooit problemen over gelezen heb is Tuffsaws.
Gebruik die linten al een paar jaar redelijk intensief en die dingen werken wel recht uit de doos.

Bij bolle loopvlakken loopt het lint ALTIJD naar het hoogste punt, daar hoef je zelf niks voor te doen, dat gebeurt automatisch:D
Een bijkomend voordeel wanneer brede(ere) linten op bolle loopvlakken lopen is dat deze meer zijdelingse stijfheid meekrijgen, ze krijgen als het ware een zekere voorspanning op deze manier.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Het is gelukt, beantwoorders bedankt.
In vuren zaagt het vrij goed, in hardere houtsoorten niet, oftewel bot lint.
Nu eens kijken of er nog op een of andere manier een stofafzuiging op aangesloten kan worden.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Afzuiging 01.jpgAfzuiging 02.jpg
Wat in elkaar geknutseld van een stadsuitloop van 100 mm.
Werkt prima, tafel kan nog steeds kantelen. Als de kap eraf moet, dan moet hij los, 1 boutje losdraaien.
 

Dklusser

Nieuw lid
24 okt 2018
16
0
Veluwe
Hoe gebruiken jullie deze 2 stelbouten om het bovenste wiel af te stellen?
D3EA93BC-EFA7-4233-A523-4C65A2469CB5.jpg
Als ik de 1 net iets vaster draai dan de ander, reageert het zaaglint daar direct op. Het lukt me niet om het zaaglint (6mm) in het midden van het wiel te laten lopen. Wat ik ook probeer, het lint loopt er steeds af. Wat ik doe:
- geleiders weg van het lint
- lint onder en boven midden op de wielen leggen
- lint op spanning brengen
- draaien aan bovenste stelknop zodat lint in het midden blijft lopen terwijl ik met de hand het wiel rond draai.
- als laatste de 2 stelbouten ligt vastdraaien.

Resultaat: het lint loopt er toch af.
Wie geeft mij raad?
 

Dklusser

Nieuw lid
24 okt 2018
16
0
Veluwe
Die gaan door de behuizing heen en duwen tegen de binnenkant van dat aluminium glijblok aan. Ter hoogte van de 2 rode stippen.
Vraag me eigenlijk ook af of die 2 bouten wel origineel zijn. Heb jij die 2 kleine inbus boutjes er wel opzitten? (zie blauw). Die houden aan de binnenkant van de zaag een dikke metalen plaat op zijn plek, waar schroefdraad in is getapt voor die 2 grotere bouten.
AB7CDB1D-D95F-41A4-B36E-883423992FC6.jpg FCC2FB81-16D7-451D-85C1-29BED4CB8AE0.jpg F577E5B9-25D5-4878-9408-0199F05FC51E.jpg
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Nee, er zal wel teveel speling op het geleide blok gezeten hebben vermoed ik.

Even wachten tot bijvoorbeeld O Peatey of L.N. reageert, die hebben in het verleden verschillende inca' s gereviseerd. Er zijn er nog meer, maar ik kan even niet op hun naam komen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.