Hammer N3800

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
@Bert: Ik denk dat jij een erg aardige man bent, want volgens mij heb ik er niets bijgekregen:cool:
Misschien bij de gratie Gods een zaaglint.
Die zaaglinten zou ik er trouwens niet bijbestellen. Die zijn echt slecht in mijn ervaring. Heb er twee gehad, in no time allebij gebroken en zaagden beroerd.
Ook ik zaag nu naar alle tevredenheid met de hier al zeer vaak genoemde linten van Tuffsaws.
Groet,
Hans
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Offerte is zojuist aangevraagd voor een standaard Hammer N3800 maar wel met een verstekgeleider. Tot nu toe netjes geholpen door Felder.nl ook nu alle denkbare maten in mijn bezit.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Zo blij als een kind hij is besteld !!!
Op aanraden van meerdere personen ZONDER verstekgeleider.

Ik had aanvankelijk ook geen verstekgeleider behorende bij mijn N4400 besteld, maar wat bleek…? Third-party geleiders passen niet (ik had er eentje van Incra op het oog, en ook eentje van Axminster…). De sleuf van de Hammer is niet standaard (in elk geval niet wat betreft alle after market spullen die via de VS enz. uit China komen). Dan kun je wel gaan bijvijlen en aanpassen, maar omdat ik daar geen zin in heb alsnog de geleider gekocht. En een tafelverlenging, want die is toch wel reuze handig in gebruik.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
De verkoper zei dat het een standaard makkelijke gleuf was...ahum.
Dus geen zwaluwachtig gedoe.
Enfin kan altijd nog bijbestellen..
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ahum zo een standaard is de gleuf dus niet met zijn 15 mm breedte...
Mezelf rot gezocht op internet maar werkelijk alle verstekgeleiders in binnen en buitenland zijn gebaseerd op 18-20 mm bij .........foutje Felder.

Nu twijfel ik om de "crappie" geleider toch maar te bestellen en deze om te bouwen....of om 15 mm breed messing te kopen en een deugdelijk verstekgeleider te kopen en te slopen en weer op te bouwen......gatver.

Heeft iemand de verstekgeleider van Felden en zou die even een fotootje kunnen plaatsen...het model wordt door Felder waarschijnlijk angstvallig verborgen gehouden...hahahaha :p
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Heeft iemand de verstekgeleider van Felden en zou die even een fotootje kunnen plaatsen...het model wordt door Felder waarschijnlijk angstvallig verborgen gehouden...hahahaha :p

Ik maak morgen een prentje en post die hier. (Tussen haakjes: wat zei ik nou eerder?). Ik heb trouwens ooit ergens een aftermarket geleider gezien van een Duits of Oostenrijks bedrijf, maar dat moet ik uitzoeken.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Ahum zo een standaard is de gleuf dus niet met zijn 15 mm breedte...
Mezelf rot gezocht op internet maar werkelijk alle verstekgeleiders in binnen en buitenland zijn gebaseerd op 18-20 mm bij .........foutje Felder.

Nu twijfel ik om de "crappie" geleider toch maar te bestellen en deze om te bouwen....of om 15 mm breed messing te kopen en een deugdelijk verstekgeleider te kopen en te slopen en weer op te bouwen......gatver.

Heeft iemand de verstekgeleider van Felden en zou die even een fotootje kunnen plaatsen...het model wordt door Felder waarschijnlijk angstvallig verborgen gehouden...hahahaha :p

http://nl.feldershop.com/be/Zagen/A...soires/Verstekaanslag-met-geleidingsrail.html
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Prima foto...inderdaad niet geweldig ..laat staan die haak....maar ik bestel hem toch mee...vandaaruit is het makkelijker iets van een betere geleider (op)bouwen.

Bedankt Bert en anderen....keep you informed
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
De vraag is of een verstekgeleider op een lintzaag wel zal doen waar je van droomt. Drift op een lintzaag is niet onbekend. Als ik bovendien naar de prijs kijk, dan zou ik eerst de lintzaag kopen en eens een geleider maken met een houten latje dat nauwkeurig in de groef past. Eventueel met een vaste hoek van bijvoorbeeld 45 graden om het ding sneller af te hebben. Dan weet je alvast wat je kan verwachten. Een verkoper van Tema raadde vroeger de aankoop van verstekgeleiders ( in ieder geval voor zijn Hammers) met enige nadruk af.


groeten
Ornament
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
De vraag is of een verstekgeleider op een lintzaag wel zal doen waar je van droomt. Drift op een lintzaag is niet onbekend. Als ik bovendien naar de prijs kijk, dan zou ik eerst de lintzaag kopen en eens een geleider maken met een houten latje dat nauwkeurig in de groef past. Eventueel met een vaste hoek van bijvoorbeeld 45 graden om het ding sneller af te hebben. Dan weet je alvast wat je kan verwachten. Een verkoper van Tema raadde vroeger de aankoop van verstekgeleiders ( in ieder geval voor zijn Hammers) met enige nadruk af.


groeten
Ornament

Is zeker ook wat voor te zeggen.
Dat van die drift snap ik niet goed...is het niet zo dat een eventuele drift juist komt door het gebruik van een (linker)aanslag over de volle tafeldiepte wat het gezaagde hout kan "opsluiten/wegduwen"
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Hierop inhakend: toen ik eind 2012 mijn Hammer N3800 bestelde kreeg ik de verstekgeleider (na flink zeuren) er “gratis” bij. Het was geen prettig ding, het stalen profieltje dat in het tafelblad valt vond ik veel te kort, en het schoof ook niet lekker...
Dus dat heb ik vervangen door een latje van Hard Maple (drie keer zo lang als het stalen origineel) dat heel soepel en toch spelingsvrij door de gleuf in de zaagtafel gaat. De aanslag zelf heb ik voorzien van een houten voorzetstuk, en een “duwknop” :

E8745839-CA79-4EC5-9062-972FFC0F4B2B.jpg

2C1F55DF-573A-4E82-9C9F-5CDCAFC684F9.jpg

Ben er tevreden mee...
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Erik,
Een lintzaag is geen cirkelzaag. Wat je beschrijft is het gevaar voor het terugslaan van massief hout bij het schulpen op een cirkelzaag. Hier wordt het ene en het andere wat door elkaar gehaald. Drift is het een fenomeen bij een lintzaag dat erop neerkomt dat de zaagsnede afwijkt. Daarom is de langsgeleider bij een lintzaag ook bij te stellen. Dus wat schuin te zetten is. Daarmee kun je dan recht zagen. Spanning op het lint veranderen en de inclinatie van het bovenwiel veranderen kan ( bij bolle wielen) ook wat drift tegengaan ( of juist creëren). Een lintzaag is geen afweringsmachine. Voor zuivere verstekken zou ik elders gaan kijken.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Hoi

nee ik haal het niet door elkaar maar misschien vertel ik het niet goed.
hier in ieder geval een informatief filmpje over drift zie 3.46 min.
(we zullen uiteindelijk wel hetzelfde bedoelen of op hetzelfde uitkomen ;-) )

zuivere verstekken was ik in ieder geval niet van plan ermee te maken dus ik laat het nog even langer bezinken.
in ieder geval een goede zaak dat Felder NL het eindelijk upgrade...

https://m.youtube.com/watch?v=4k-r5utmU2Q
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.