Dodacahedron lamp, hoe de hoeken verbinden

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
in een museum hing volgende lamp (van Adolf Loos voor de geinteresseerden, Oostenrijks architect) en ik zou deze in hout na willen namaken
Adolf Loos.jpg
maar welke houtverbinding moet ik nemen om de ribben met elkaar te verbinden ??
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
Hoi Carel09,

Het zou met een deuvel kunnen denk ik. Maar een uitdaging en veel precisiewerk is de zwaluwstaart (aan ieder uiteinde een pen en een gat )
De deuvel eventueel zelf maken in de juiste diameter.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
een echt design met afmetingen heb ik nog niet want ik wil eerst afschatten welke (sterke) verbindingen mogelijk zijn.

Het hangt ervan af hoe groot het geheel wordt. En hoeveel het gaat wegen (inclusief glas).
totale hoogte is denk ik 50cm en ik dacht eerder aan plexiglass om het gewicht te beperken.
de ribben zijn ... 10 à 15mm schat ik

Half houts op elkaar lijmen? Dan kan je dunner werken dan met deuvels.
wat bedoel je met half-houts ? ik ga 3 latjes tegelijkertijd moeten verbinden.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik denk dat je je té veel focused op de houtverbindingen, echter zullen de glas/plexiglasplaatjes een veel groter lijmoppervlak creeeren en zo het geheel tot een sterk geheel maken
één plaatje (het onderste denk ik) ligt er gewoon los in (moet ook om er een lamp in te kunnen zetten)

Leuk project
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
ik denk dat je je té veel focused op de houtverbindingen, echter zullen de glas/plexiglasplaatjes een veel groter lijmoppervlak creeeren en zo het geheel tot een sterk geheel maken

dat is ook weer waar, terug met beide benen op de grond :)
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Je maakt eerst de vijfhoeken uit latjes waarvan je de binnenzijde een profiel geeft tbv het glas — die fixeer/verlijm je in een op maat gemaakte mal.
De hoekjes verstevig je met een 'spline', een dunne strook hout dus die je in een inzaging lijmt. Voor dat zagen moet je een mal maken.
Vervolgens zaag je rondom de noodzakelijke hoek.
De vijfhoeken verlijm je in paren, daar moet je ook een slimme mal voor gebruiken, denk ik. De lijmverbinding is nerf op nerf, dus supersterk.
En dan dus de laatste puzzelstukje met elkaar verlijmen, waarbij tape wel eens heel handig kon zijn.
Het lijkt me te doen.
De glasplaatjes zou ik erin prutsen voor de laatste verlijming. En natuurlijk onderin er twee los inleggen, want anders kun je de lamp niet verwisselen : )

Aanvulling: die splines ga je dus niet zien in het eindresultaat.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
gewoon met een glue-gun en kops lijmen ?
Hmm, daar wil ik niet elke dag onder doorlopen .... of onderschat ik nu de sterkte van lijm ?

Zorg dat je een kunstof soort kiest die oplost, in tri bijvoorbeeld. Je kan de kunstof dan aan elkaar lijmen/smelten. Als alles aan elkaar gelijmd is heb je een object dat eigenlijk uit 1 onderdeel bestaat! (alles is immers versmolten)
 

gghm

Actieve deelnemer
15 aug 2013
40
0
Als ik dit zo zie dan is mijn eerste ingeving om twaalf 5-hoeken (met juiste verstek) uit plaatmateriaal te maken en vervolgens het binnenstuk er uit te zagen/frezen, al dan niet na het in elkaar lijmen van de dodecaëder. Lijkt me dat je het dan strakker krijgt dan met latjes in elkaar plakken.

Mvg
Gijs.

P.S.

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Dodecaëder kun je eventueel enkele maten/hoeken terugvinden.
 
Laatst bewerkt:

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Als ik dit zo zie dan is mijn eerste ingeving om twaalf 5-hoeken (met juiste verstek) uit plaatmateriaal te maken en vervolgens het binnenstuk er uit te zagen/frezen, al dan niet na het in elkaar lijmen van de dodecaëder. Lijkt me dat je het dan strakker krijgt dan met latjes in elkaar plakken.
frisse kijk op het probleem, dat is het leuke van dit forum. Wel veel afval natuurlijk
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Wat een gave lamp. Als je het wilt doen zoals gghm hierboven zegt heeft dit filmpje een heleboel informatie: https://www.youtube.com/watch?v=IBKKCdyG7iQ . Je kan hem natuurlijk uit gefineerd multiplex maken. De hoeken kan je gewoon koud lijmen (meer dan sterk genoeg) en met multiplex is het vrij simpel te maken aangezien alle 12 vlakken identiek aan elkaar zijn. Kwestie van de mal goed maken en gaan met die banaan. Even iets verzinnen om de midden stukken uit te frezen en dan iets verzinnen om het kopse multiplex af te werken (likje zwarte verf of een kleur die in je huiskamer past). Succes, leuk en simpel project, mijn handen beginnen er zelfs van te kriebelen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.