Pas op met het laten zagen bij de praxis en dat soort zaken. Een vriend van mij wou een kastje maken en liet dit zagen, veel onderdelen waren niet maat vast...
Schrijf ook duidelijk. Ik heb eens een 20-tal liggers op 509mm teruggekregen omdat ik het laatste nulletje (in de '500') blijkbaar niet voldoende had gesloten onderaan :rollende-oogjes:.Pas op met het laten zagen bij de praxis en dat soort zaken. Een vriend van mij wou een kastje maken en liet dit zagen, veel onderdelen waren niet maat vast...
Laat je plaatmateriaal zagen bij een echte houthandel en niet bij een DHZ zaak. Een goede houthandel heeft een deftige paneelzaag en geen onnauwkeurige verticale zaag. Ik heb honderden platen laten verzagen, één enkele keer enige stukken te kort volgens zaagplan, gewoon terug gegaan en zonder probleem nieuwe gekregen.
Moet heel eerlijk zeggen dat ik weinig verschil merk in (Fisher) schroeven of ze nu geleverd worden door Wurth, Bouwmarkt of Action (waar ik ze laatst gehaald heb).Zelfs de schroeven die je daar koopt breken af waar je bij staat.
Dan moet je maar naar de DHZ zaken gaan, aan U de keuze als je veel wil betalen voor slecht materiaal
Niet iedereen heeft beroepsmatig honderden platen te verzagen, of direkt toegang tot een professionele leverancier. Ik weet niet het aandeel leden van dit forum die hout be/verwerking als broodwinning hebben, voor mij is het een hobby. Dus als ik iets wil maken, moet het budget uit het gezinsinkomen worden gehaald. Het resultaat wordt niet verkocht, dus de kosten doorberekenen is niet van toepassing.
Ik heb bijvoorbeeld een freestafel met lades gemaakt, en daarvoor bij de Gamma wat balkjes, underlayment (voor de lades) en MDF gekocht, en op maat laten zagen zodat het én in de auto past, én omdat de zagerij van de Gamma altijd nog beter werk levert dan ikke met een decoupeerzaagje. Voor minder dan vijf tientjes had ik alles thuis.
Er zijn veel betere materialen om iets dergelijks van te maken, maar ten eerste moet je weten welke dat zijn, en moeten ze ook nog binnen het budget liggen. Maar daarom zit ik op dit forum. Een discussie over waar goedkoop en goed plaatmateriaal te koop is heeft absoluut mijn aandacht, ook al haalt de professional zijn neus er voor op..
...Schroeven moet je ook altijd afdraaien en dan een halve slag terug, dan zitten ze strak.
Wel duur inderdaad, 15mm populieren multiplex voor €40 ofzo
Schroeven moet je ook altijd afdraaien en dan een halve slag terug, dan zitten ze strak.
Volgens mij is dat erg goedkoop