Afgelopen week heb ik wat hard maple en mahonie in ontvangst mogen nemen van bij Rick, en nu wou ik beginnen aan mijn eerste kopshouten snijplanken. Toen ik wat begon op te zoeken online werd meteen duidelijk dat de snijplanken machinaal vlakken en vandikte schaven een grote afrader is. Bij veel mensen verloopt het probleemloos, maar ik ga met mijn bescheiden HC260 geen risico's nemen. Zeker niet na het lezen van 40-50 onheilspellende ervaringen met die methode.
Dus zijn we aanbeland bij mijn vraag: welke handschaaf kan ik hier best voor aanschaffen? Ik zie door de bomen het bos niet meer.. Criteria zijn er niet, behalve dan dat ik maar een hobbyist ben, en liever geen 2-300 EUR aan een handschaaf wil uitgeven. Ik heb momenteel geen enkele schaaf met een scherpe hoek, op een kleine blokschaaf na dan.
Afsluiten met een foto, gewoon omdat het kan:
Dus zijn we aanbeland bij mijn vraag: welke handschaaf kan ik hier best voor aanschaffen? Ik zie door de bomen het bos niet meer.. Criteria zijn er niet, behalve dan dat ik maar een hobbyist ben, en liever geen 2-300 EUR aan een handschaaf wil uitgeven. Ik heb momenteel geen enkele schaaf met een scherpe hoek, op een kleine blokschaaf na dan.
Afsluiten met een foto, gewoon omdat het kan: