Spookschaaf sos

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Vorige week heb ik van mijn broer een Stanley 151 spookschaaf meegekregen. Hij had te laat gezien dat hij een exemplaar met een ronde zool had (verkeerd besteld/verkeerd geleverd). Hij was de beitel al ijverig beginnen slijpen dus terugsturen kon niet meer. Gebruiken dan maar.
Laat daar nu net het schoentje knellen. Hij zei me dat hij er niks mee kon doen omdat ze in het hout "hapt" en direct verstopt. Ik dacht dit te verhelpen... helaas.

DSC_0293.jpg

Zoals je kan zien heb ik er een beetje aan gewerkt.
Mijn eerste werk was de zool mooi glad maken, die was behoorlijk ruw zoals we van Stanley gewoon zijn de laatste paar decennia. Nu is het nog geen spiegel, maar toch lekker glad.
DSC_0295.jpg
Probleem nog niet opgelost.
Volgende stap: het beitelbed (?) vlakken. Dit was volledig geverfd en behoorlijk ruw. Met een vijl en schuurpapier heb ik dit zo vlak mogelijk gemaakt om een zo goed mogelijk contact te hebben tussen beitel en beitelbed.
DSC_0294.jpg
Probleem nog niet opgelost :(.
Volgende poging: de dekbeitel vlakken. Opnieuw in een poging om de beitel stabiel in de spookschaaf te krijgen en te voorkomen dat er hout tussen de dekbeitel en de beitel terechtkomt. De onderkant van de dekbeitel was behoorlijk ruw en had ook nog eens een dikke laag verf. De rand was ook verre van ideaal, dus ook deze mooi scherp gemaakt.
DSC_0296.jpg

Probleem nog steeds niet opgelost...zucht :confused:
Volgende poging: de rand van de dekbeitel mooi afronden zodanig dat het hout mooi afgevoerd kan worden. Met vijl en schuurpapier alles rond en glad gemaakt en even gepolijst op de strop.
DSC_0297.jpg
Nu gaat hij echt flinterdun schaven, toch? Nee?...

:mad::mad::mad:
Zowel in beuk als in den stuitert hij over het hout en hapt er stukjes uit. De beitel is in elk geval scherp, de haartjes op mijn handen vliegen er zo af.
Wat zie ik over het hoofd? Een spookschaaf is geen "rocket-science" dus zo moeillijk kan het niet zijn, toch? Iemand nog ideetjes? Alle hulp is meer dan welkom.

Alvast bedankt,

Reinoud
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Twee jaar gelden heb ik hetzelfde gedaan.
Ik wilde er een holle balk mee schaven en heb toen een nieuwe gekocht.
Na het fine-tunen werkt het nog steeds niet, terwijl ik al mijn andere schaven wel goed krijg. Daardoor tweifel ik niet aan mijn kunde.

Hij hangt nu al twee jaar ongebruikt aan de muur.

Groeten, Raymond
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
816
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Reinoud,

Bij een spookschaaf met ronde zool is het belangrijkste de voordruk, de druk die je uitoefent op de voorzool is die niet constant dan ga je klapperen en happen. Het is net zoals snijden met een beitel met de vouw naar onder de verandering van je (snij)hoek bepaald de afname in het hout.
Dus spelen met de (snij)hoek (aanvalshoek) en deze constant houden met een goede druk dit vergt dus veel oefening dit integenstelling tot een spookschaaf met vlakke zool, uiteindelijk kun je met een spookschaaf met ronde zool wat meer spelen tijdens je schaafstreek (meer of minder afname).

Roeland
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ps het ligt dus niet aan je spookschaaf!!!!!

Roeland

Inderdaad. Wat je beschrijft komt me erg bekend voor en ook bij mij lag dat niet aan de schaaf maar aan onbekendheid met de omgang daarmee. 't Werkt anders. Na heel veel oefenen heb ik het onder de knie gekregen en het is net fietsen.... Je verleert het nooit meer ;) Bijkomend voordeel: als je met die bolle spookschaaf om weet te gaan zal ook werken met een haalmes je makkelijk afgaan!

Stukje naaldhout klemmen en schaven tot je een ons weegt, het is niet anders!

Succes!!

Groet, Rob.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
@Roeland: Ik snap wat je bedoeld, een beetje zoals spelen met de snijhoek bij een haalmes.
Net wat verschillende dingen geprobeerd en inderdaad onder een bepaalde hoek gaat het ietsje beter. Helaas is hij na twee halen compleet verstopt waardoor verder werken onmogelijk is.
Ik heb ook nog een oude n°65 liggen (zonder merknaam) met ronde zool, al is deze minder rond dan de 151. Deze werkt veel beter dan de Stanley, maar is moeilijk in te stellen. Gewoon een instelvijsje, niet ideaal. Het mes is ook aanzienlijk kleiner dan dat van de 151.
Ik had gehoopt om de 151 te kunnen gebruiken om lepels te maken, maar ik vrees dat we zo geen al te beste vriendjes gaan worden.
Zolang hij zo snel verstopt kan ik er niet echt mee oefenen.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
816
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Reinoud,
Bij de tweede foto zie ik wel een heel kleine schaafmond opening hoe diep staat de beitel daar een haartje naar buiten? Nog even beter gekeken zit geen beitel in! Mijn foutje maar wat ik bedoel is als de schaafmond opening te klein is lopen de houtkrullen vast.
Als dat zo is dan vrees ik dat de opening gewoon te klein is even vijlen zodat de schaafmond opening groter word plus minus 2 MM is voldoende.

Roeland
 
Laatst bewerkt:

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik heb alles nog eens bekeken. De schaafmond heeft de vereiste 2mm opening, iets meer zelfs. Er zat echter wel een soort knikje binnenin de schaafmond, zoals een beetje te zien is op foto 2.
Nadat ik dit had weggevijld verstopte de schaaf niet zo snel meer. De krullen komen er mooi uit, al had ik ze graag iets gladder gezien. Waar het in vuren best nog wat hapt, gaat het in beuk een pak vlotter. Nog niet echt het resultaat dat ik zou willen zien, maar wat een verschil met vorige week.
Misschien moet ik de slijphoek iets aanpassen, geen idee. Het oefenen kan nu in elk geval beginnen, op naar de volgende lepel!

Dankjewel voor het advies.

ps: Ik denk dat er in Rotterdam nu iemand dat ene dekselse spookschaafje toch nog maar eens een tweede kans moet geven ;)
 

WR1944

Oud hout
Wat een deja vu. Het bovenstaande is precies op mij van toepassing. Alleen met dat verschil dat ik het na enkele pogingen op heb gegeven. Pas als ik een serieuze toepassing heb ga ik me er verder in verdiepen. Als ik zie hoe anderen er fluitend mooie krullen mee maken kan ik het gewoon niet uitstaan dat ik dat niet kan. :-(
 

WR1944

Oud hout
@WR1944: Gewoon even een lepeltje maken. http://www.youtube.com/watch?v=krAIHRCx9R0
Voor het geval je geen guts hebt, een spateltje is even leuk om te maken.
Anders nog wat random spookschaaf plezier, met of zonder kinderen in de buurt http://www.youtube.com/watch?v=_9YTRC4NHYQ
Eens je het onder de knie hebt komen de projectjes vanzelf ;)

Ik laat me natuurlijk niet kennen dus heb ik het geval maar weer eens bij de lurven gepakt en het weer eens geslepen. Het beiteltje is vrij dun en aardig gebogen. Daarom gaat het slijpen niet erg lekker. Maar met de aanwijzingen van de diverse forumleden in gedachte ging het toch een stuk beter. Door de schaaf ietsje te draaien tot de beitel net in het hout hapt krijg je er toch heuse krullen af en begin ik toch weer een beetje hoopvol gestemd te raken.
Dus maar een stukje van de omgehakte moerbeiboom gepakt en begonnen aan de zoveelste lepel.
Misschien gaat het met het tunen zoals in de aanhef beschreven werd een beter resultaat leveren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.