Workshop bij Masave Hout door Roeland Brekelmans

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Nog maar een kleine week en dan is het zover !! Ik heb er enorm zin in. Zal zorgen voor genoeg koffie en een schone werkplaats ;)
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik ben blijkbaar niet de enige die niet kan wachten :). Als je nog restjes zou hebben die geschikt zijn om lepels uit te snijden, niet weggooien ;)!
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Misschien nog een klein ideetje: wie nog handgereedschap liggen heeft dat niet gebruikt wordt, of dubbel heeft of wat dan ook, breng het even mee. Wie weet kan er wel wat van eigenaar wisselen, en anders is het ook gewoon leuk om een praatje over te maken :)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Goed plan !! Ik heb al een zak schaafonderdelen klaar liggen maar die zijn voor raymond..... Zal eens kijken wat ik nog meer heb liggen....
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik heb ook nog wat schaafjes. Een tijd geleden aan Raymond aangeboden, maar ik lag niet op zijn route; nu misschien wel.
Rick: lege je een plankje ebben coromandel en rosewood voor me klaar om pennen te maken? 2 cm dik svp.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik ga in elk geval een paar spulletjes meenemen uit deze topic http://www.woodworking.nl/showthrea...it-er-allemaal-in-de-kist&highlight=rara+kist
Ik weet niet of er veel interesse is, het gaat in elk geval niet allemaal weg, maar een aantal zaken ga ik vermoedelijk nooit gebruiken. Gaan al zeker mee: twee tandschaven, twee schaven zonder beitel (ofwel nieuwe beitel ofwel nieuwe eigenaar) en misschien een paar van die gekke passers en de "panel-gauge".
Zie je nog iets leuks dat je graag aan je verzameling wil toevoegen? Laat maar weten. Het liefst ruil ik wat spulletjes.
Waar ben ik naar op zoek? Haalmessen, spookschaven, zagen allerhande, boren voor de booromslag, houtsnijmessen, slijpstenen, gutsen... Laat maar weten.

Ik ga ook wat stukjes leder meenemen, voor het geval er mensen een strop willen maken http://www.woodworking.nl/showthread.php?8547-Lederen-strop&highlight=lederen+strop

Groeten Reinoud
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Goed plan !! Ik heb al een zak schaafonderdelen klaar liggen maar die zijn voor raymond..... Zal eens kijken wat ik nog meer heb liggen....

Ik heb ook nog wat schaafjes. Een tijd geleden aan Raymond aangeboden, maar ik lag niet op zijn route; nu misschien wel.
Rick: lege je een plankje ebben coromandel en rosewood voor me klaar om pennen te maken? 2 cm dik svp.

Ik wordt er helemaal nerveus van! Top!
Vooralsnog is mijn zaterdag nog werkvrij, dus voorlopig ben ik van de partij.

Ik zal ook wat opgeknapte gereedschappen meenemen.
En misschien wel de hand-kolomboor. Afgelopen zondag hebben Armadaman en ik er nog wat reparaties aan gedaan.
Nu alleen nog een nieuw handgreepje op de slinger en hij is weer helemaal in ere hersteld.
Zodra ik het handgreepje af heb zal ik er een post met foto's van maken.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Vandaag al wat spulletjes klaar gezet. Is er nog iemand op zoek naar een aanzetstaal (burnisher)? Ik heb wat leuke spulletjes gevonden in de schrootbak op het werk die hiervoor ideaal zijn.
Ik heb zelf zo'n aanzetstaal in gebruik maar heb hier nog geen handvatje voor, en beschik helaas niet over een draaibank om er zelf eentje te maken. Bovendien heb ik geen idee hoe ik het staal aan het houten handvat zou moeten vastmaken, aangezien het uiteinde niet taps is, de ene is rond, de andere is eerst rond en gaat dan over in een zeskant.
 

Paul W

Actieve deelnemer
10 jan 2011
121
0
Hoorn NH
Reinoud, ik ben er zaterdag ook, heb een draaibank en wil zeker een poging wagen een handvat voor je te maken.

Paul
 

Guus'56

Actieve deelnemer
9 jan 2012
63
0
Apeldoorn
Helaas kan ik a.s. zaterdag niet, maar als er plannen zijn voor een volgende, houd ik me aanbevolen. Misschien is houtdraaien een idee :eek: ?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
@Reinoud: ik heb wel interesse in die burnisher. Misschien dat iemand ook eens goed kan laten zien hoe je een schraapstaal befrijfsklaar maakt.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Fantastisch Paul! Om je even een beeld te geven:

DSC_0004.jpg

Dit zijn de aanzetstalen. Ongeveer 14cm lang en vrij zwaar. Het metaal is behoorlijk hard, maar de langste van de twee heeft nog wat schuur en polijstwerk nodig. Eenmaal gepolijst werkt het heel goed als aanzetstaal. In een vorig leven was het vermoedelijk onderdeel van een uitdeuk-set (koetswerk) of iets dergelijks. Ik heb er ook nog één met een vreemd gevormde punt. Mijn broer, die ook meekomt naar Zwolle heeft er ook één.

DSC_0001.jpg

Ik heb met m'n uiterst nauwkeurige schuifmaat :eek: alles wat proberen opmeten, hopelijk is het een beetje duidelijk.

DSC_0002.jpg

DSC_0003.jpg

De diameter van de arend(?) is 10mm voor het ronde gedeelte. Het stuk zeskant is 8mm.
Het grootste probleem lijkt me vooral om het vast te maken in een houten handvat.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik heb wat schraapstalen van een oude zaag gemaakt.
Ze doen het goed, maar blijven niet lang scherp.
Ik neem ze mee.
 

herb1965

Actieve deelnemer
6 sep 2013
42
0
Locatie
Masave Fijnhouthandel
Gasthuisdijk 8, Zwolle

Grappig dit adres komt me bekend voor. Na enig nadenken: eind jaren 80 heb ik een maand of drie gewerkt bij bouwbedrijf Ruberg Ter Stege wat hier gevestigd was ( of nog steeds is?). Toeval bestaat niet?!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.