Workshop bij Masave Hout door Roeland Brekelmans

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Wim, kom je de 15de ook? Ik wil dolgraag beginnen zwaluwstaarten maar ik krijg m'n zaagje niet in orde. Het liefst zou ik zelf een zaagje maken, maar als een bestaand zaagje al niet lukt :(
Had jij niet ook zelf wat zagen gemaakt?
 

Arnoud Delporte

Actieve deelnemer
29 sep 2013
50
0
Het ziet ernaar uit dat de vijftiende een boeiende dag wordt. En dan vooral om wat er later misschien nog uit voortvloeit, want er is blijkbaar wel wat vraag en aanbod voor workshops.
En laat ik nu onlangs gecontacteerd zijn door ene Paul Sellers die -na een aantal jaren veel in de VS te toeren- graag naar het Europese vasteland wil komen.
Ik zie vonkjes, ik zie hout en ik ruik al wat rook, nu alleen nog blazen...
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo forumers, ik heb er zin in leuk om te zien dat er zoveel animo voor is!

Coco jammer dat je niet kunt het is overigens niet zo dat het een workshop Kissie 2 betreft eigenlijk is het meer een vragen uurtje waar het een en ander word uitgelegd een soort tips and tricks dus. Twee uur voor het aanleren van. "" "" is te kort.

Reinoud je kunt met elk afkort/kapzaag zwaluwstaarten zagen zelfs met een schulpzaag(weliswaar met fijne vertanding) met een simpel toffelzaagje van de boumarkt(à €5,-) kun je al fijne staarten zagen en als je hem even calibreert doet ie niet onder voor een veritas.
Bahco heeft ook een leuk toffelzaagje 15 tpi tanden zijn echter inductie gehard niet naslijpbaar dus, dit zaagje gebruik ik in mijn cursussen.

Arnoud, komt Sellers ook? :) LEUK!!!

Roeland
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Wim, kom je de 15de ook? Ik wil dolgraag beginnen zwaluwstaarten maar ik krijg m'n zaagje niet in orde. Het liefst zou ik zelf een zaagje maken, maar als een bestaand zaagje al niet lukt :(
Had jij niet ook zelf wat zagen gemaakt?

Ik heb best wel interesse. Ben net begonnen met een eigen onderhoudsbedrijf. Heb diverse projecten die lopen. Ik kan nu dus geen ja of nee zeggen. Ik denk het wel al kom ik alleen maar voor de gezelligheid. Gezien mijn drukke werkzaamheden heb ik verder nog niets aan mijn zagen gedaan. Ik heb zelfs dr hervertander nog niet uitgeprobeerd. Maar dit is een mooi moment om ermee te beginnen.
 

Arnoud Delporte

Actieve deelnemer
29 sep 2013
50
0
Nee, Roeland, Sellers zal er de vijftiende niet bij zijn, maar misschien moet ik zeggen: nog niet. Hij lijkt vast van plan om 'iets' te doen voor de Europese handmatige houtbewerkers, maar het zit allemaal nog in de conceptueel-filosofische fase.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Dat van mij het voorstel van verbinding V en VI van meubelmakerskissie 2 is niet meer dan een voorstel he !!! het moet wel iedereen boeien /bekoren . Neemt natuurlijk niet weg dat is ik de virtuele duimschroefjes bij Roeland zachtjes aandraai om hem er van te overtuigen van de noodzaak van weer een puik filmpje :p
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Wim, ik neem sowieso het zaagje mee. Dan zien we wel. Ik ga sowieso wel wat handgereedschap meebrengen om te kijken hoe ik een aantal zaken op punt kan stellen.
 
A

Athanor

Guest
Neuhh, niet gepland.... Heb net mijn afzuiger weer operationeel en moet de komende tijd veel schaafkrullen maken;)

Ga jij wel?


Fons
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Bahco heeft ook een leuk toffelzaagje 15 tpi tanden zijn echter inductie gehard niet naslijpbaar dus, dit zaagje gebruik ik in mijn cursussen.

Roeland

Heeft iemand ooit geprobeerd om de tanden van een bot geworden Bahco toffelzaagje elektrisch weg te slijpen tot onder de hardpoits en in het zachtere gedeelte tanden te vijlen.? Zou de hardheid van dat staal te vergelijken zijn met de hardheid van staal van een naslijpbare zaag?

groeten ,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.