Wat is het verschil tussen (Inval)cirkelzaag en afkortzaag?

jlenting

Nieuw lid
28 jan 2014
10
0
Eindhoven
Ben vrij groen in het houtbewerken en ben me even aan het orienteren en het verdiepen in de verschillende machines en ik vroeg me af wat het verschil is tussen
bijvoorbeeld een invalzaag met zaagtafel en een afkortzaag (bijvoorbeeld van dewalt of festool) en waar past een lintzaag in dit verhaal?
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Een invalzaag is een cirkelzaag bedoeld voor het zagen van platen hout, in combinatie met een tafel heb je de mogelijkheid om er ook balken e.d. ermee te schulpen (Met de nerf mee zagen)
Een afkortzaag is een stationaire zaag bedoeld om balken en planken in te korten. (Haaks op de nerf)
Een lintzaag is een stationaire zaag waarbij een zaaglint in een langgerekte cirkel draait en dus zo zaagt. Hiermee kun je vanalles doen maar veelal gebruikt om dikke stammen te zagen.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
jlenting, ga eens op bezoek bij een houtbewerker. Er lopen genoeg leuke mensen rond op dit forum die je wel eens de weg willen wijzen in hun atelier. Ieder heeft z'n eigen manier van werken.
Wat wil je bewerken: plaatmateriaal, massief hout?
Ik weet niet van waar je bent? Maar steeds welkom.
 

jlenting

Nieuw lid
28 jan 2014
10
0
Eindhoven
Ben ook zeker van plan om op verschillende plaatsen te gaan mee kijken, al op aanraden van enkele forum gebruikers wat boeken en sites rijker :) langzaam aan kom ik er wel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.