Schroeven

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Kent of gebruikt iemand de schroeven van; Dyna Plus?

Ze beweren super roestwerend te zijn.

4,0 x 60/35 T20 buitenschroef (35 mm is de draad lengte)
Dynaplus AR TX-500x500.jpg

Heb wat schroeven geprobeerd in eiken proef stukjes.
Bij rustig er in draaien met een accuboormachine kan ik de schroeven er probleemloos een bit diepte indraaien.
Tot 20 mm vanaf de rand als je ze er heel rustig in draaid geen gespleten hout, van de 14 schroeven gebeurde dit een keer.
Heb expres geen enkel gat voor geboord.

De coating blijft er goed op, pas na vijf keer in en -uitschroeven, zit er een klein plekje waar de beschermlaag weg is.
Ze draaien heel gemakkelijk door het speciale draad, en verzinken goed dankzij de freeskop.

Het lijkt dus een erg goede schroef.
Maar zouden deze schroeven geschikt zijn voor eiken?
Vanwege het looizuur (tannine?) heb je kans op roesten van schroeven.
Meestal word aanbevolen te schroeven met RVS, maar die zijn behoorlijk wat duurder.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik heb zo'n 4 jaar geleden mijn terrasplanken vastgezet met deze schroeven, nu nog steeds zijn ze intact. Schroeven van RVS in een harde houtsoort is vragen om meer werk, voorboren en verzinken. Mijn ervaring is dat ondanks dat RVS toch nog snel breekt.
 

stanley

Actieve deelnemer
12 aug 2013
30
1
Ik ken zelf het merk via hun schroeven voor kunststof, met coating.
Die waren me wel 2x zo duur als RVS schroeven, maar persoonlijk vind ik ze beter.
De RVS schroeven hebben een tapse kop(frees) en dat trekt in het kunststof en hun schroeven hebben een kop met platte onderkant(ring) waardoor die "klemt"
Zo kan het makkelijker krimpen en uitzetten.
Kan wel eens een foto plaatsen, meen dat het maar plaatselijk verkocht word
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
RvS is relatief broos het zal dus ook sneller breken dan schroeven van andere materialen (met uitzondering van gipsplaatschroeven misschien)
Als "normale" schroeven sneller breken, ligt het probleem vaak bij een slechte productietechniek en niet aan het materiaal zelf.
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Gebruik deze schroeven vaak in het gewone zachte vurenhout, vind ze ideaal, de kop van deze schroef is meestal ook aan de kleine kant, wat mij beter uitkomt voor het wegwerken van...;) Trekken ook zeer goed aan!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Deze schroeven hebben als voordeel dat ze de twee delen tegen elkaar trekken door de snellere spoed op het bovenste stuk en ook nog zelf verzinkend zijn.

wat rvs betreft daar zijn ontzetten veel verschillende kwaliteiten in.
Als je rvs schroeven wilt die niet breken moet je voor kwaliteit a4 gaan en minimaal 5 dik nemen
in combinatie met de begrenzer op je schroeftol breken ze dan eigenlijk nooit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.