Een bureau

A

Athanor

Guest
Leuke reportage Wim!

Die blunder is meer dan gecompenseerd door je slimme ingeving om de Kreg klem te gebuiken op een blok dat je in de bankschroef kunt klemmen. Dat ga ik ook maken! Valt me op dat je zo netjes werkt. De genummerde stijlen en regels, zelfs de briefjes zijn keurig afgeknipt:rolleyes: Mooi hoor! Ik blijf het volgen.


Succes! Fons
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
....... Valt me op dat je zo netjes wert. De genummerde stijlen en regels, zelfs de briefjes zijn keurig afgeknipt:rolleyes: Mooi hoor! ......

Dat netjes werken met die stukjes tape is een noodzaak die ik me door schade en schande eigen heb moeten maken. Als je een paar keer links en rechts verwisseld hebt of onder en boven/voor en achter en meer van die grappen omdat je zonodig het snel wilt afwerken dan ga je toch naar een methode zoek om het jezelf makkelijker te maken.
En dat recht afscheuren gaat makkelijker met een grote dispenser met een mes met van die gemene tandjes.
http://www.homedepot.com/p/Scotch-Blue-Painter-s-Tape-Applicator-2093EL-TA-1/100242968

De markering op die stukjes tape zijn meestal letters en/of cijfers die ik ook op de schetsen/tekeningen gebruik. De stickers gaan op de buitenzijde van de delen of op de bovenkanten. Indien nodig geef ik de orientatie aan met een pijl met een B voor boven, een A voor achter enz. Omdat ik door de nauwkeurigheid identieke onderdelen onderling kan verwisselen krijgen bijvoorbeeld de 16 ladegeleiders en de 8 dwarsstukken tussen de laden geen nadere identificatie. Maar omdat ik met twee lengten 8 mm domino's werk (40 mm en 50 mm lang) heb ik een extra waarschuwing bij de 40 mm gaten geplaatst. Dan hoop ik geen te lange domino in een gat te rammen zoals me al eerder gebeurd is.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Leuk project WR1944 en bijzonder.
Ik heb zo'n oud engels bureau staan.
Succes met het maken en laat af en toe eens wat zien. Wordt het eikenhout en een met leer bekleed schrijfblad?bureau01.jpgbureau02.jpgbureau03.jpg
Zie foto's.
 

WR1944

Oud hout
Ergens in de 60er jaren kocht m'n vader een 2e hands bureau voor me. Het was van een student die met z'n studie stopte en geld nodig had. Van dat bureau heb ik veel plezier gehad ook al heb ik dat in m'n jeugdige slordigheid aardig verziekt. Dat model bureau heb ik in later jaren altijd willen hebben en het is min of meer een voorbeeld voor m'n huidige constructie. Ik heb er helaas nooit foto's van gemaakt dus m'n geheugen is m'n leidraad (helaas niet zo'n beste! ;)).
In het blad komt een plaat multiplex en ik probeer dat met fineer o.i.d. een beetje sjieker te maken. De roll top bewaar ik voor later, eerst het gewone werk en later de kunstjes.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
@Tjeerd, dat is een mooi bureau met een erg warme uitstraling. Ik heb per ongeluk danish oil gekocht in walnoten kleur. Ik ga daar een proefje mee doen en misschien maak ik m'n bureau in een noten kleur.

Toen de lijm van de panelen uitgehard was heb ik met een schaaf beide kanten van de panelen gevlakt. Op een paar plekjes is het hout uitgebroken door de vreemd verlopende nerf. Hier moet ik toch iets op verzinnen. Maar als het uitbreekt ben je meestal al te laat. Vervolgens zijn de panelen op maat gezaagd. De volgende stap was het aanbrengen van het profiel. Stapje voor stapje haalde ik wat materiaal weg tot de rand 9 mm was, de diameter van de vingerfrees.
P1011719q.jpg

Ik heb de groeven voor de panelen aangebracht. Het was nog een heel gepuzzel om de groeven op de juiste plek te krijgen en ook om op de juiste plaats te beginnen en eindigen. Er zitten een paar kleine missertjes in maar die worden gelukkig afgedekt door andere delen.
P1011720q.jpg

De volgende stap was om te zien of de panelen pasten. Toen pas drong het tot me door dat ik nog 4 zijpanelen moet maken. Zonder er verder over na te denken ging ik er van uit dat er voor elk achterpaneel twee zijpanelen komen. Wat ik vergeten was is het gegeven dat de zijpanelen gedeeld zijn. Morgen nog maar weer een paar planken halen.

Ik kon in ieder geval voor één ladeblok de panelen plaatsen en het begint in ieder geval al een beetje te smoelen.
P1011721q.jpg

De volgende stap is (na de extra panelen) de plint rondom de voeten en dan ga ik over de laden nadenken.
 

WR1944

Oud hout
...... Dat vandikken van 29 naar 25, in hoeveel stappen heb je dat gedaan met de Makita? .....

De maximale spaanafname is 3 mm en dat hangt af van de breedte en de hardheid van het hout. Omdat ik de machine niet over de rooie wil jagen doe ik het met stappen van 1 tot 2 mm, afhankelijk van de breedte. De schaal op de slinger heeft een verdeling in tienden zodat ik met elke slag een eventuele correctie kan meegeven om tot op hele millimeters uit te komen. Dan is het verder steeds een halve of hele draai om respectievelijk 1 of 2 mm spaan af te nemen.

De hoeveelheid spanen is wel enorm toegenomen. Waar ik vroeger aan een prullebak genoeg had moet ik nu grote afvalzakken inzetten en kon ik gisteren twee 120 liter zakken langs de straat zetten na een weekje knutselen. ;)
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Lekker bezig :D !!
Misschien wel een projeckt voor in de toekomst maar eerst nog kissie II in elkaar flanssen .
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Schiet er goed uit! Is het hout niet alleenwat zacht voor een bureua? Komt namelijk nogal zacht over.
 

WR1944

Oud hout
........ Nog een hele uitdaging zo te zien, niet?

In een vorig leven had ik te maken met het inrichten van machinekamers van nieuwbouwschepen. Om dat te doen zonder te maken te krijgen met de wet van ondoordringbaarheid (oftewel er kunnen zich geen twee dingen op de zelfde plaats bevinden) komt er wel wat meer bij kijken dan een bureau aan de hand van een redelijke tekening maken. Dat wil niet zeggen dat het probleemloos en foutloos gaat. ;) Maar ik vind het leuk om te doen en ik werk er rustig aan. Ik heb wel geleerd dat je pas moet gaan lijmen als je alles minstens drie keer gecontroleerd hebt.
 

WR1944

Oud hout
Vergeleken met tuoh heb ik de snelheid van een invalide slak. Maar ik heb dan ook te maken met allerlei afleidende gebeurtenissen. De afgelopen week bijvoorbeeld is de broer van de overleden echtgenoot van m'n vrouw overleden. Ook al ben je er niet direct bij betrokken, je wilt wel steun verlenen en nu en dan wat regelen. En dan praat ik nog niet eens over het vorst- en sneeuwverlet.

Op de beide ladeblokken komt een bureaublad te rusten. Net onder het blad is een ruimte gereserveerd voor twee uittrekbare bladen. Ik heb dat altijd zo'n specifiek ding gevonden bij sjieke bureaus dat ik het er persé in wilde hebben. Dus werd er een blad samengesteld op de wijze van een tafelblad, planken met messing en groef en een plank dwars op beide kopse kanten. Dat messing en groef maken in de planken ging soepel maar bij het droog passen kwam ik net een paar millimeter te kort in de breedte. Per naad verlies je 10 mm door de messing en ik had net een naad te weinig berekend. Dus maar een latje extra er tegenaan geplaatst. Na het lijmen heb ik het ontstane blad op lengte gezaagd. Aan de kopse kanten maakte ik een messing waar aan de voorkant een regel in komt met een groef in de onderkant als een handgreep. Voor die groef heb ik een nieuwe frees gekocht en dat ging lekker vlot.

P1011727q.jpg

De kopse regels werden aan het blad gelijmd. Ik heb alleen lijm op de middelste plank gedaan om ruimte te hebben voor het werken van het hout. Ook werden de bladen op breedte gezaagd.

P1011728q.jpg

Om de bladen te beperken in het uittrekken en weer terug doen en om ze te geleiden wilde ik groeven maken in de bovenregels. Om de bladen te kunnen monteren en demonteren heb ik een strookje gemaakt die in de groef loopt en aan de achterkant van de bladen wordt geschroefd. En bij het maken van de groeven sloeg het noodlot toe. Halverwege een groef liet de Triton het afweten. Onder de tafel stonk het naar verbrand plastic en isolatiemateriaal en toen had ik de oorzaak snel gevonden. De electronische snelheidsregeling was opgeblazen.
Na een bak koffie ging ik over op plan B, de Festool OF1400 die al aardig stof aan het verzamelen was. Met twee geleiders werden de groeven af gemaakt.

P1011729q.jpg

Nadat ik de geleidelat op de bladen had geschroefd heb ik alles droog gepast en het doet wat het behoort te doen. De bladen schuiven soepel in en uit.

P1011730q.jpg

Rondom de voeten komt een plint. Dat hout is al grof op lengte gezaagd en van een sierrandje voorzien.

De volgende stap is het lijmen van de ladeblokken. Met al die onderdelen is dat een aardige operatie. Eerst de zijkanten lijmen, dan de dwarsverbindingen aan één kant en dan de tweede kant. Op die manier heb je alles goed onde controle en wordt het geen nerveus gedoe en een race tegen de klok met de drogende lijm.
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
“Op de beide ladeblokken komt een bureaublad te rusten.
Net onder het blad is een ruimte gereserveerd voor twee uittrekbare bladen.”

AAAH, ik vroeg mij al af waarvoor die opening was boven de ladeblokken.
Jammer van de Triton zo oud is ie toch nog niet, zit er nog garantie op?
Gaat lekker zo WR, mooi hoor.:D
 

WR1944

Oud hout
Hoe simpel kan het soms zijn: gewoon een tweede geleider aan de stang monteren en... voilà ! Dit is weer typisch zo'n moment waarop ik denk: "Waarom verzin ik dit niet zelf?" ;)

Om eerlijk te zijn heb ik dit ook niet zelf bedacht. Maar het zou wel bij me op kunnen komen, alleen weet ik niet of dat op een moment zou zijn geweest dat ik er nog wat aan gehad zou hebben. ;)

Ik heb een e-mail uitstaan bij de vertegenwoordiger voor de USA dus het is afwachten.
 

WR1944

Oud hout
Weer een stukje verder.

Nu alle componenten van de voeten gereed zijn kan het lijmen beginnen. Eerst de zijkanten.
Als ik met domino's werk lijm ik bij het samenstellen meestal de domino's in het kopse hout. Dan heb je meer lijmoppervlak omdat de domino's helemaal tot op de bodem komen. Omdat ik geen zenuwachtig gedoe wil hebben bij lijmoperaties doe ik het in stappen waarbij de overige delen droog in en op elkaar komen. Eerst werd de middenstijl aan de onder- en boven regel gelijmd. Daarna werden de panelen er in geschoven (dit ben ik "maar" twee keer vergeten maar met wat moeite kreeg ik de delen nog los) en werden de voor- en achterstijl gelijmd.
P1011731q.jpg

Na het samenlijmen van de zijkanten werden de dwarsstukken aangebracht en aan één kant gelijmd. Het geheel zat goed haaks in elkaar. Daarna werd de andere zijde verlijmd en zat de voet in elkaar.
P1011732q.jpg

Het uittrekbare blad werd gemonteerd en de langsgeleiders voor de laden werden aangebracht. Het begint al een beetje op een meubelstuk te lijken.
P1011733q.jpg

Aan de voor- en zijkanten is een plint aangebracht. Dat maakt het een ietsje sjieker.
P1011734q.jpg

De logische volgende stap zou zijn om de laden te gaan maken maar ik zit nog een beetje te peinzen over het materiaal. De fronten worden van hetzelfde hout gemaakt als de rest. De bodem wordt 1/2" multiplex maar over de achter- en zijkanten ben ik er nog niet uit. Het simpelste is ook 1/2" ply met een deklatje op de bovenkant om van het ply aanzien af te zijn. Wil ik het van radiata pine maken dan moet ik bijna de helft van de dikte wegschaven om op de gewenste dikte te komen en dat vind ik een beetje zonde van het hout.

Dus ik schuif het probleem wat voor me uit en begin aan het blad. ;)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.