Een bureau

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Dit topic zit in mijn late evening, heerlijk om te volgen, leerzaam en mooie resultaten.
 

WR1944

Oud hout
De voorlopig laatste fase is ingegaan, het maken van de drie laden in het blad. Omdat ik niet tevreden was met de verdeling van de zwaluwstaarten in de hoogte waarbij de bovenste en onderste pen te dun werden besloot ik een truc uit te halen. Bij een lade van 100 hoog zouden de pennen weer ongunstig uit komen.

Voor de half-blinde staarten voor en de volledige staarten achter besloot ik buitenste pennen niet te frezen en de dunne stukjes staart er gewoon af te zagen. Zo kreeg je onder en boven een wat bredere pen die naar mijn idee wat beter toond dan de dunne pennetjes.

P1011796q.jpg
Ik heb eerst drie maal gefreesd, daarna het bovenste plankje wat naar achteren geschoven en daarna de vierde groef gefreesd.

P1011797q.jpg
Dan heb je dit resultaat. Met een Japans zaagje werden de buitenste stompjes staart verwijderd kon er een wat evenwichtigere verbinding getoond worden.

P1011798q.jpg
Let maar niet op de butsen, het is maar een proefstukje.

Nu dit probleem uit de wereld was kon ik het hout voor de laden voorbereiden. Ik moest nog een extra keer rijden want een bepaalde maat vurenhout was er alleen in 6' (ca. 1800) terwijl ik op 8' (ca. 2400) rekende. Maar zodoende had ik door het extra hout een goede gelegenheid om het hout zo te verzagen dat de kwasten nagenoeg voorkomen konden worden. Nadat alles goed ingesteld was kon met het lopende band werk aan de zwaluwstaartenmal begonnen worden.

P5211809q.jpg
Voor het afzagen van de volle staarten kwam de verstekzaag goed van pas.

De bodem van de laden werd 1/2" (ca. 12 mm) multiplex dat van af achteren in een groef zou gaan vallen. Bij de laden van de voet had ik voldoende hoogte en kwam de bodem zo'n 10 mm vanaf de onderkant. Maar met een lade van maar 100 hoog wilde ik iets meer nuttige hoogte overhouden. Dus werd de groef 5 mm vanaf de onderkant gemaakt. De groef maakte ik met een 3/8" (ca. 9,5 mm) zodat ik dus een randje van de dikte van de plaat moest afhalen om het in de groef te kunnen schuiven.

P5221811q.jpg
De zijpanelen kon ik over de volle lengte van een groef voorzien. Bij de voorkant moest ik net voor het einde stoppen om geen gat aan de zijkant te hebben.

P5221810q.jpg
Van de achterpanelen haalde ik aan de onderkant een randje weg zodat de bodem er in geschoven kon worden.

P5221812q.jpg
Nu werd het tijd voor de Titebond lijm en de nieuwe parallelklemmen. Omdat ik maar twee klemmen had kon ik maar één lade tegelijk maken. Door na het klemmen de bodem in de groef te schuiven en stevig tegen de voorkant aan te klemmen werd alles redelijk haaks.

P5231813q.jpg
Met de grepen aan de laden werden ze makkelijker te hanteren. De midden- en rechterlade schoven mooi licht in de openingen. De linkerlade ging wat stroef en na wat schaven hier en daar was ook die lade weer soepel. De laden uit de voeten hadden zo'n 10 mm ruimte onder de bodem. Daarom kon ik twee stopjes aanbrengen op de regel onder de lade. Bij deze laden ging dat niet zodat ik aan het einde van de geleiders de stopjes moest aanbrengen. Omdat ik alleen aan de onderkant bij de geleiders kon komen moest het blad op z'n kop en kon ik de laden inschuiven om de plaats af te tekenen. Omdat ik de staarten aan de onderzijde van de achterpanelen had afgezaagd had ik (meer geluk dan wijsheid) net genoeg ruimte voor de stopjes.

P5231815q.jpg

P5231816q.jpg
Het bureau is voorlopig opgesteld in de ruimte waar het gebruikt gaat worden. Deze ruimte is m'n volgende project, wanden afwerken, laminaatvloer er in, plinten er in en dan geleidelijk aan inrichten als master bedroom. Dit is een achterkamer op de 1e etage zodat ik het toch wel zware blad twee verdiepingen naar boven heb moeten sjouwen. Ik heb er ook even een stuk kunstleer over gelegd dat ik op het blad ga plakken. Ik ben er nog niet uit hoe ik het ga afwerken. Ik heb per ongeluk Danish oil gekocht in walnootkleur naast de heldere versie. Ik ga eerst een proefje doen en dan zien we wel wat het mooiste staat. Er moet wel een echte bureaustoel bij komen want dit is veel te laag. Deze stoel is eigenlijk van een eettafelset.

Ik ga eerst het bureau volledig operationeel maken voordat ik over een rolltop ga nadenken.

Het maken van dit bureau ging vrij traag maar het is dan ook een hobby en geen beroep. Ook al heb ik de meeste maten aangepast, ik was blij dat ik gebruik kon maken van een set tekeningen waarbij het me vooral om de constructie van de diverse componenten ging. De tekening was gebaseerd op een klassiek bureau en ik denk dat dat idee redelijk overkomt als je naar het geheel kijkt.
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Mooi eindresultaat hoor! Je hebt ons mooi gedocumenteerd meegenomen door het bouwproces. Boeiend om te zien hoe je keuzes maakt en oplossingen vindt.

Complimenten!!


Fons
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Geweldig hoor WR1944 !!! voorlopig ben ik lang niet zover , als ik alleen al denk aan al die lijm klemmen stuiter ik in mijn werkhokkie uit .

En om al die verstek verbindingen mooi sluitend te krijgen , klasse .
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Nu nog een grote dikkedeur stoel, een havanna en een glas cognac, bankierslamp aan, helemaal TOP.
Mooi gedaan WR en weer heerlijk om dit alles van dichtbij mee te beleven.:D
Mvg.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Handig om de hele zwaluwstaart in één keer (twee keer met verschuiving van het achterste plankje) te kunnen frezen. Heb je die mal zelf gemaakt? Komt de plaatsing van de twee plankjes ten opzichte van elkaar erg nauw?
 

WR1944

Oud hout
Handig om de hele zwaluwstaart in één keer (twee keer met verschuiving van het achterste plankje) te kunnen frezen. Heb je die mal zelf gemaakt? Komt de plaatsing van de twee plankjes ten opzichte van elkaar erg nauw?

De mal is van Porter Cable en die heb ik eerder beschreven.
http://www.woodworking.nl/showthread.php?2963-Zwaluwstaartmal-Porter-Cable-de-eerste-stappen

Als je halfblinde zwaluwstaarten maakt kan je in één bewerking een hoek volledig afwerken. Er zit een aanslag die het mogelijk maakt beide delen van een aansluitende hoek op de juiste maat te laten verspringen, de halve steek van de staarten.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Wat een prachtig bureau. Als ik later groot ben, wil ik ook zo'n bureau maken.
Ga je het leer er zo op plakken, of frees je er eerst een mm uit zodat het leer gelijk met het blad is?

Groeten, Raymond
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Bij mijn werk bureau zit het leer gevouwen om het verzonken binnendeel. Dit is dus min of meer een los deel wat gemonteerd wordt nadat het leer er om heen gespannen zit. Rondom Aan de bovenzijde zit een facet zodat er een mooie overgang is.

Mooi bureau en mooi verslag. Zou ik later ook graag in huis hebben
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.