Een bureau

WR1944

Oud hout
Nu ik m'n LP's, CD's, DVD's, dia's en boeken een plaats kan geven wordt het tijd voor een volgend project.
Ik mis een goed bureau want je administratie doen aan de keukentafel klinkt romantisch maar een echt bureau werkt vele malen beter. Ik heb al in wat boeken geneusd, het Internet afgestruind en zelfs een heuse tekening van een roll-top bureau in Engeland besteld. Zo langzamerhand begint er zich een idee te ontwikkelen en één dezer dagen ga ik hout inslaan en dan gaat de beuk er in.
Roll top deskq.jpg

Voorlopig maak ik alleen het onderste deel, de roll-top moet maar even wachten. Die kan ik later altijd nog toevoegen. Ik ga het in drie delen maken, twee ladeblokken en een bureaublad. Dat bureaublad krijgt wel drie laden er onder. Ik gebruik het principe van de tekening maar pas het wel aan aan mijn wensen. Ook de afmetingen worden anders, 1500 breed en 700 diep. Ik weet nog niet of ik ruimte ga reserveren om m'n computer er in onder te brengen. Iets dergelijks doet wel afbreuk aan een min of meer klassiek ontwerp. Aan het geheel wil ik extra aandacht besteden om er een mooi meubel van te maken. Daarom wil ik proberen de standaard houtmaten wat aan te passen door te schulpen zodat het minder lomp wordt.

Het zal wel een project van de lange adem worden want er staan allerlei niet houtgerelateerde activiteiten op de rol voor de komende maanden.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Omdat ik de standaard houtmaten wil gaan aanpassen heb ik gelijk maar de kogel door de kerk gejaagd. Ik heb een vandikte bankje (planer) besteld. Ik zou eerst voor een DeWalt of een Ridgid gaan maar de recensies waren soms zo tegenstrijdig dat ik een Makita heb gekozen.
http://www.homedepot.com/p/Makita-12-in-Portable-Planer-2012NB/202757221
Met een weekje staat hij op de front porch. En die $560 (ca 415 Euro) lijkt het me best waard. Ik denk dat dit m'n laatste aanschaf zal zijn op het gebied van machinerie maar dat weet je nooit (gelukkig).
 
A

Athanor

Guest
Leuk uitdagend project heb je op stapel staan, Wim! Om eens in scheepsbouwtermen te spreken.....

Die Makita lijkt me een handige toevoeging aan je machinepark, waar je veel gebruik van zult maken. Zo te lezen heb je geen vlakbank in de planning staan. Dat is met de vandiktebank toch een logische combinatie. Ga je een hulpstuk maken voor de Makita om te vlakken?

Veel succes en we volgen het project!

Fons
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Zulk een bureau staat ook nog op mijn lijstje van dingen die ik wil maken. Veel onderdelen, dus een hele klus. Alvast veel succes. Ik volg!
 

coonman

Actieve deelnemer
1 jan 2012
132
0
Almere
20 jaar gelden zo'n buro gehad. vooral de roltop was handig gezien het toen in de woonkamer stond met de computer erin. Veel plezier van gehad.
 

WR1944

Oud hout
Ja, en zo te zien is het een Engelse tekening met METRISCHE maten! Of heb je juist daarop geselecteerd?

Ik ben bij toeval op de website van de man met de tekeningen terecht gekomen. De goede man is meubelmaker in Engeland en kreeg een beschadigd roll-top bureau om aan de buitenkant wat op te knappen. Maar er was zoveel mis met het meubel dat het totaal gedemonteerd diende te worden. Hij heeft toen alle onderdelen opgemeten en het verwerkt tot een werktekening.
En ja, de bakermat van de inches en feet is al jaren metrisch, alleen voor wegen gebruikt men nog miles. En gedurende mijn leven zal ik de omarming van metrische maten in Amerika niet meer meemaken.
Ik heb deze tekening gekozen omdat die een duidelijke tekening gaf met een hele beschrijving van de volgorde van bewerken en samenstellen. Dat metrisch is natuurlijk mooi meegenomen, dat sluit beter aan bij m'n gevoel. 100 mm zegt me meer dan 4 inch. Maar gestaald als ik ben in dit vreemde land maakt de maatsoort me weinig uit met mijn tweetalige rolmaat.

Ik heb alleen nog een appeltje te schillen met Home Depot. Na jaren van klandizie en duizenden dollars aan inkopen hebben ze moeite met m'n in Holland uitgegeven credit card. Die hobbel moet ik nog even nemen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb alleen nog een appeltje te schillen met Home Depot. Na jaren van klandizie en duizenden dollars aan inkopen hebben ze moeite met m'n in Holland uitgegeven credit card. Die hobbel moet ik nog even nemen.


Ha, ja rare jongens. Ik heb in de 80er jaren een poos in Los Angeles gewoond en wilde daar bij een van de vele grote banken ooit eens enige honderden guldens ruilen voor dollars. Ik werd naar een apart kamertje geleid en dacht: Wat aardig, een VIP behandeling. Dat pakte anders uit. Een uitvoerige check van mijn achtergrond. Aantal keren de vraag moeten beantwoorden uit welk land dat geld kwam. Men adviseerde me tenslotte het geld te wisselen op LA international airport omdat men daar wellicht over de middelen beschikte om dit geld (met zo'n gekke afbeelding erop van een vogel, dat kon niet goed zijn) te checken :). Overigens een fantastisch land als je niet arm bent.

Mvg
klaas


PS: mooi bureau :)
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Leuk project, ga ik volgen! Ben persoonlijk niet zo'n fan van de rol top, dus die zal ik niet missen. Ga je het blad van massief hout maken of met een lederen inleg?
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Een roll-top ... Zowat het summum. Mijn vrouw vraagt me op welke plaats van mijn todo lijstje dat staat?! Heerlijk als je dat kan realiseren. Als ik me goed herinner heeft Benchworks er onlangs een gemaakt? Zag ik ook al eerder eens bij Doucette and Wolfe. Twee artiesten trouwens.
Mvg, de Kastanjeboom
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ben benieuwd. Gezien de kennis, kunde en de tijd om alles gedetaileerd uit te leggen kan dit nog wel eens een leuk topic worden. Bij mij staat nog zo een mahonie bureau in engelse stijl op mijn lijstje. Geloof dat ie op plek 43 staat of 42....
 

WR1944

Oud hout
Het probleem dat Home Depot heeft met m'n in Nederland uitgegeven credit card is opgelost. Ik heb via Amazon een order geplaatst. Daar was het zelfs nog iets goedkoper maar door de transportkosten betaal ik nu ongeveer het zelfde als bij Home Depot. Ik denk dat ik Home Depot nog wel even een mailtje stuur met mijn bevindingen. Nu was mijn order wel niet zo wereldschokkend maar in deze benepen tijden helpen alle beetjes.
Ik moet volgende week naar New York voor een nieuw paspoort maar daarna gaat het echt beginnen.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Wel raar zeg dat CC gedoe. Je zou toch verwachten dat je met een CC overall ter wereld waar ze met die dingen werken je geld kwijt kan. In de vakanties in de VS heb ik iig nooit problemen gehad met het gebruik van mijn CC ( mastercard).

Overigens, wat die Makita betreft, ik ben heel benieuwd hoe je ervaringen met dit soort uitvoeringen is. Heb het ook wel eens overwogen maar onvoldoende vertrouwen in het ontwerp en de capaciteit ervan.
 

WR1944

Oud hout
@gompy58, Home Depot heeft een programma dat credit card zaken automatisch afhandelt. Er zitten checks in om fraude te ondervangen. Afhankelijk van de mate van gedetailleerdheid worden bepaalde transacties uitgefilterd. Zoals gezegd heb ik al voor enkele duizenden dollars met de creditcard bij Home Depot betaald aan de kassa's en heb daar nog nooit een probleem gehad. Maar de orderafdeling heeft blijkbaar een scherper afgesteld systeem. Tot op heden heb ik alleen bij één andere zaak problemen met m'n credit card gehad en dat was Best Buy (een soort van Mediamarkt). Maar sinds ik een winkelkaart van ze heb is ook dat opgelost.

Ik heb de Makita gekozen omdat die alleen maar positieve recensies had. DeWalt en andere merken hadden erg uiteenlopende recensies van ronduit crap tot zeer lovend. En dat geeft me altijd erg weinig vertrouwen. Zodra de zaak binnen (rond het volgende weekend) zal ik er over berichten. Er werd gevraagd waarom ik geen combinatie vlak/vandiktebank heb gekocht. Die combinatie ben ik hier nog niet tegen gekomen. Ik koop meestal geschaafd hout dus ik heb eeb goede uitgangspositie. Als ik ruw hout ga verwerken zal ik eerst één kant moeten vlakken met de hand.
 

WR1944

Oud hout
Ha, ja rare jongens. Ik heb in de 80er jaren een poos in Los Angeles gewoond en wilde daar bij een van de vele grote banken ooit eens enige honderden guldens ruilen voor dollars. Ik werd naar een apart kamertje geleid en dacht: Wat aardig, een VIP behandeling. Dat pakte anders uit. Een uitvoerige check van mijn achtergrond. Aantal keren de vraag moeten beantwoorden uit welk land dat geld kwam. Men adviseerde me tenslotte het geld te wisselen op LA international airport omdat men daar wellicht over de middelen beschikte om dit geld (met zo'n gekke afbeelding erop van een vogel, dat kon niet goed zijn) te checken :).....

Daarvoor hoef je niet in de USA te zijn, het kan dichter bij huis. Ik heb veel vakanties op de fiets gedaan in Frankrijk en in de tijd van voor de pinpassen en flappentappen nam ik reischeques en baar geld mee. Zo wilde ik begin jaren 70 ergens in Midden-Frankrijk in een provincieplaatsje twee biljetten van 100 gulden wisselen. Dat waren biljetten met Michiel de Ruyter die vrij recent in omloop waren gebracht. De kassier vertrouwde het niet en haalde zijn baas er bij. Die snapte het ook niet en haalde een boek te voorschijn met de officiele afbeeldingen van biljetten uit allerlei landen. En mijn geld zat er niet bij. Ook de bankdirecteur werd er bij gehaald. Toen die geen raad wist moest ik even terzijde wachten.

Toen kwam de Gendarmerie opdagen, twee man in uniform en twee man in burger. En ik maar bij hoog en laag beweren dat dit officieel Nederlands geld was. Ik begon door al dat gedoe m'n geduld te verliezen en begon boos m'n beklag te doen. Het volledige bankpersoneel had zich achter de balie verzameld en volgde met spanning de ontwikkelingen rond die Hollandse valsemunter, want zover was men al. Toen kwam de werkster met het verlossende woord. Een paar weken terug had ze bureaus opgeruimd, wat rondslingerende papier zolang boven op een kast gelegd en verder vergeten ze terug te leggen. En dat waren nu net de mededelingen van de Nederlandse Bank omtrent het in omloop brengen van de nieuwe bankbiljetten. Het geld werd goed gekeurd, ik kreeg m'n franken en als goedmakertje werd ik uitgenodigd om met de directeur te gaan lunchen. Na afloop kon ik met een voldaan gevoel m'n fietstocht voortzetten.

Nu weer terug naar het bureau.

Ondanks de sneeuw heb ik toch kans gezien om hout in te slaan. Ik moest daarvoor wel naar twee verschillende Home Depots want sommige maten waren krom genoeg om er hockeysticks van te maken. De vandiktebank kon gelijk laten zien wat hij waard was, ettelijke meters moesten van 29 naar 25 mm. Maar dat ging fluitend. Ik had van tevoren een overzicht gemaakt hoe de verschillende lengtes uit de diverse afmetingen te halen. Op een vel papier zette ik lijntjes van 24 cm (de lengte van een plank in schaal 1:10) en paste er de benodigde stukken op af. Zo wist ik precies hoeveel planken ik in welke maat moest hebben en zo kon ik na het schaven ook gelijk met het zagen beginnen.

Na dat ik de lengtes voor de zijkanten van de voeten had gezaagd werd alles op breedte gezaagd.

P1011711q.jpg
Alle stukken zijn ongeveer in de vorm op elkaar gelegd om de maten te controleren.

P1011712q.jpg
De delen worden met domino's gemonteerd. Ik heb een simpele mal gemaakt om de dubbele domino op de kopse kant af te teken.

P1011713q.jpg
Droog passen van de zijkanten. Ik heb ze ongeveer in werkelijke positie geplaatst om een beetje ruimtelijk inzicht te krijgen.

Nu ik zelf het hout op dikte heb gemaakt passen de delen een stuk beter op elkaar. Dus de aanschaf van de vandiktebank heeft gelukkig een verbetering opgeleverd.

Ik zit nog met een klein probleempje: ga ik multiplex gebruiken in de frames op panelen. Ik neig naar panelen omdat dat een sjiekere "look" heeft maar om die panelen samen te stellen moet ik meer hout inslaan en van 19 naar minimaal 12 mm schaven terwijl ik voldoende 1/2" ply resten heb staan voor de klus.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Ik ben weer een stapje verder. Door de sneeuw is het houttransport een beetje wisselvallig. Maar ik heb een paar dagen terug hout kunnen halen voor de panelen. In de rubriek "Je grootste blunder" (die naar mijn idee gewoon omgedoopt zou moeten worden in je huidige blunders) kan je lezen dat het niet geheel volgens plan ging maar die klip hebben we intussen ook weer gerond.

Ik heb de regels en ladegeleiders klaar en ik heb ook de dominogaten gemaakt. Ik weet niet of het komt dat ik het hout zelf op maat heb geschaafd maar ik sta versteld van de nauwkeurigheid waarmee de onderdelen en gaten worden gemaakt. Ik heb het idee dat ik op dezelfde manier als voorheen werk maar het komt allemaal veel exacter uit.

P1011714q.jpg
Om het hout sneller te kunnen spannen heb ik een Kreg-klem gekocht die zich automatisch aanpast aan de dikte van je werkstuk. Met een stelschroef stel je de houdkracht in. Dit had ik veel eerder moeten kopen. Met een boutje heb ik de klem in een blok hout geschroefd om de klem in de bankschroef te kunnen gebruiken.

P1011715q.jpg
Om de paneeldelen te kunnen samenstellen heb ik ook een messing en groef frees gekocht. Door het ene freesje door een lager te vervangen kan je de groeven maken. Met shims kan je de breedte van de messing bepalen en daarmee de strakheid van het passen.

P1011716q.jpg
Een paneeltje in de klemmen.

P1011717q.jpg
Door de aftekenlijntjes van de dwarsregels te gebruiken kon ik de gaten in de stijlen maken. Het was wel even puzzelen om de exacte plaats in verticale richting te bepalen.

P1011718a.jpg
Een ladeblok is droog in elkaar gezet. Tot zover klopt het nog precies met de tekening. Alleen de buitenmaten zijn anders maar de basis van de constructie is aangehouden.

Nu komen de panelen aan de beurt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.