Cirkelzaagtafel of Lintzaag

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Beste medehoutbewerkers,

Ik ben David, 29 jaar, nieuw op dit forum en maak in mijn vrijetijd meubel(tje)s. Om maar gelijk met een vraag binnen te komen:

Wat is het beste geschikt voor het op maat zagen van paneeltjes voor kastjes, laden, deurtjes, etc. een cirkelzaagtafel of een lintzaag? Ik gebruik voornamenlijk 2e hands hout. Ik ben van plan een van de twee machines aan te schaffen, maar ik twijfel.

Graag advies gevraagd...
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Ook ik zit te denken over een lintzaag of een cirkelzaag. Kan iemand mij vertellen wat de meest gebruikte toepassingsverschillen zijn tussen een cirkelzaag en lintzaag. Een afkortzaag heb ik al, dus daar zou ik hem niet voor nodig hebben.
Is een lintzaag makkelijk te gebruiken als ‘figuurzaag’, of is hij daar te grof voor?

Mijn vader heeft vroeger ook een lintzaag gehad. Na een paar maanden weer weggedaan omdat de zaag steeds knapte. Ging hij er te ruw mee om of knappen deze inderdaad erg snel?
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik heb zowel een lintzaag als een zaagtafel.
In de praktijk gebruik ik de lintzaag het meest. Het is een genot om met deze machine te werken omdat hij zo lekker stil is (relatief gezien natuurlijk) en bovendien veilig in gebruik is.

Ik gebruik de lintzaag voor het op dikte zagen van massief hout (voordat het naar de vlak-vandikte bank gaat) en voor het maken van houtverbindingen (pen-gat en zwaluwstaart).
Incidenteel gebruik ik hem als figuurzaag en voor het kopieren van vormen.
Een voordeel van de lintzaag is de lage aanschafprijs van zaaglinten t.o.v. de zaagbladen voor een cirkelzaag.

De zaagtafel gebruik ik voor het op maat zagen van plaatmateriaal. Hiervoor is de lintzaag minder geschikt omdat de zaagsnede van de zaagtafel vele malen strakker is.

Conclusie: voor zijn veelzijdigheid en het prettige werken zou ik kiezen voor een lintzaag. Ga je daarentegen kasten maken m.b.v. plaatmateriaal v/d bouwmarkt dan is de zaagtafel veel waardevoller.


Overigens het knappen van zaaglinten heb ik nog niet meegemaakt. Mogelijk dat een kleine wieldiameter daar debet aan is. Ik heb een 12 inch lintzaag (dus met een wieldiameter van ruim 30 centimeter). Bij kleinere wielen kan ik me voorstellen dat er mee spanning op het lint komt.
 
A

Anonymous

Guest
Ik ben ook in bezit van beide en ik zou de keuze af laten hangen van het zwaartepunt van je werkzaamheden. Met een lintzaag kun je grote maten (oud) hout herzagen, pennen aan lange delen zagen en vrije vormen maken. De zaagtafel heeft als voordeel dat je er snel en strak kleinere (normale) houtafmetingen en groot plaatmateriaal mee kunt zagen.

Als ik zelf zou moeten kiezen, dan zou ik eerst een zaagtafel met flinke zaaghoogte aanschaffen. Daarmee kan ik 99% van mijn werkzaamheden zonder probleem doen en het werkt gewoon sneller en strakker dan een lintzaag. Daar moet ik wel bij vermelden dat ik niet al te vaak hout van meer dan 20cm hoogte te herzagen heb, ik niet echt van de vrije vormen ben en ik een Domino gebruik voor penverbindingen.
Ik maak over het algemeen strak ontwopen meubels en aftimmeringen, dus gebruik ik de zaagtafel veel vaker dan de lintzaag.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Nou, aan jullie advies te lezen is voor mij een zaagtafel dus handiger ivm. het nauwkeurig zagen van meubelpaneeltjes. Ook omdat ik weinig ruimte heb is het sowieso beter. Wat zijn leuke zaagtafels onder de 500 euro? Iemand tips?
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik zou toch kijken naar een goede tweedehands want met 500 euro ga je niet direct kwaliteit vinden. Zelf tweedehands wordt dat niet makkelijk.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Als ik dat onderstel twv. 199 euro en die auto er niet bijneem krijg ik em voor 300 euro zeker?
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ik heb sinds augustus dit jaar een Bosch PTS10 gekregen voor mijn verjaardag. Ik ben maar een simpele hobbyist, maar hij werkt naar mijn mening behoorlijk prettig met voldoende opties. Als het echt professioneel spul moet zijn dan praat je over veel hogere bedragen.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Die makita MLT100X is in Engeland veel goedkoper;186 euro dat is een verschil van 314 euro! Moet je nagaan hoeveel winst ze op zon apparaat in Nederland pakken. Ik zit er sterk over te denken... Als je in NL buiten de garantie zit kan je ook sterrrrven met je apparaat. Dus alleen in het geval dat het ding binnen een jaar kapot is het nadedelig als ik em in engeland zou bestellen.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Moet je nagaan hoeveel winst ze op zon apparaat in Nederland pakken.

Ik denk niet dat je het zo simpel kunt vergelijken. Het zal ook heel veel te maken hebben met van allerlei heffingen en dergelijke dat op een dergelijk apparaat in Nederland zit. Dan is de prijs hier automatisch hoger. Als voorbeeld de benzineprijs hier en in Duitsland. Hier is het vele malen hoger door allerlei accijnzen en dergelijke. Om in Nederland dezelfde winst te behalen als in Duitsland, moet hier de verkoopprijs omhoog.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
lastig zagen met een onderstel :)

Iets anders: is het niet beter om een nieuw draadje te beginnen bij een wijziging van onderwerp?
We begonnen over de keuze tussen lintzaag en cirkelzaag. Nu lopen we te zoeken naar een mooie zaagtafel. Is een volslagen ander onderwerp. Op deze manier wordt het forum er niet overzichtelijker op.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
David80 zei:
Die makita MLT100X is in Engeland veel goedkoper;186 euro dat is een verschil van 314 euro! Moet je nagaan hoeveel winst ze op zon apparaat in Nederland pakken. Ik zit er sterk over te denken... Als je in NL buiten de garantie zit kan je ook sterrrrven met je apparaat. Dus alleen in het geval dat het ding binnen een jaar kapot is het nadedelig als ik em in engeland zou bestellen.


David,

Dat is alleen het onderstel, niet de zaag zelf ;)
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Shit ja, ik zie het nu pas! dommm

Ben nu aan het zoeken of die makita ergens in Nederland voor rond de 300 euro te vinden is zonder onderstel of raceauto.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
De aanschaf van een zaagmachine blijft ivm. op het moment kleine werkruimte en budget nog even in de koelkast staan. Heb er even goed overna gedacht en op dit moment heb ik meer baat aan een kleine vlakbank. Dus iig. bedankt voor de goedbedoelde adviezen maar wat mijn betreft kan dit onderwerp op slot.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.