Adviesvraag herstelling eiken plafondbalk : liplas (trait de jupiter ) ?

Erik B.

Actieve deelnemer
8 sep 2013
28
0
Antwerpen
72500784.jpg

De kop van een eiken draagbalk van het plafond (20x18cm) is rot en moet vervangen worden. Het gevaarte van 6m lengte eruit halen en vervangen is vrijwel onmogelijk. Ik had gedacht aan een liplas met sleutels (zie foto) omdat de balken zichtbaar blijven.
Nu lees ik dat het onderste schuin gedeelte van de verbinding beste ondersteund wordt door een stijl - maar dat zou hier niet kunnen omdat je dan een paal in de woonkamer krijgt.
De verbinding ga ik wel zo dicht mogelijk bij de muur realiseren waar de spanningen het laagst zijn.
Om het zeker te spelen voorzie ik ook 2 of 4 M20 bouten verticaal om alles samen te spannen.

Graag uw bedenkingen ...

Erik
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
constructief is een raveling naar de twee naast gelegen balken een betere oplossing.
je verzwakt de balk met ruim 50% op de voorgestelde manier

normaal gesproken wordt er een stuk epoxy met glasvezelwapening toegepast indien het probleem moet worden opgelost in de oorspronkelijke afmeting van de balk
http://www.vanlierop.nl/Houtherstel
 

Erik B.

Actieve deelnemer
8 sep 2013
28
0
Antwerpen
Bedankt voor je reactie,

Ik ben geen voorstander voor epoxy vermits het zichtbaar blijft én ik graag een houten oplossing verzin.
Welke verbindingen stel je voor om de raveelbalk te plaatsen ?
De verzwakking van 50% hoeft m.i. geen probleem te geven vermits die aan de buitenzijde zit en niet in het midden, waar ik de hoogste krachten/momenten verwacht. Of slaag ik de bal hier volledig mis ?

grt.
Erik
 

tuoh

Oud hout
De geëigende manier tegenwoordig is inderdaad aanhelen met epoxy in combinatie met de nodige wapeningstaven. Een liplas zoals hier boven op foto te zien is op zijn eentje niet geschikt om hier een oplossing te bieden.

Wat wel kan is een simpele liplas in combinatie met een zware balksleutel. De balksleutel dient dan wel vastgezet te worden op het resterende deel van de balk met een paar zware U-vormige beugels met schroefdraad. De balksleutel moet een flink stuk voorbij de las lopen om nut te hebben. De liplas dient nu enkel als opvulling, alle krachten worden opgenomen door de sleutel en de stalen beugels. Eventueel kan de sleutel nog voor wat verfraaiing zorgen als de koppen mooi afgewerkt worden.


Mvg,

André
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Je kunt gewoon een nieuw stuk balk uithollen incl een stuk van de bestaande balk. De holtes fungeren dan als een verloren bekisting bij het aanbrengen van de Epoxy. Dat is zowel constructie als esthetisch een prima oplossing.
een tip; Mocht de aantasting door zwam komen zou ik voorzichtig zijn met inbrengen van nieuw hout.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
106
de spieën hebben geen dragende functie, ze voorkomen het afschuiven.
zoals op de foto ipv toognagels een paar flinke draadeinden gekoppelt met een stalen plaat er door.
omdat het zichtbaar is iets verdiepen en afwerken.
schuineliplas.JPG
 

Erik B.

Actieve deelnemer
8 sep 2013
28
0
Antwerpen
Bedankt allemaal,

De oplossing van Joop had ik dus in gedachten. Ik ben wel graag zeker dat hij het gaat houden. Bovenop is de slaapkamer, dus zoveel gewicht moet de balk niet dragen maar toch..

Kan het lukken als ik zoals door joop voorgesteld zowel boven- als onderaan een ijzeren plaat (1cm dik ?) inwerk in de balk. Deze plaat kan ik laten doorlopen voorbij de las en nogmaals hernemen met een extra bout/draadeind.

Erik
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Kan het lukken als ik zoals door joop voorgesteld zowel boven- als onderaan een ijzeren plaat (1cm dik ?) inwerk in de balk. Deze plaat kan ik laten doorlopen voorbij de las en nogmaals hernemen met een extra bout/draadeind.

Erik

Of neem een stalen T-profiel, en werk het verticale deel van onderen in de balk in. Dan zou je de T ook aan de bovenkant van de balk kunnen inwerken, dan is die helemaal niet meer te zien.
 

Erik B.

Actieve deelnemer
8 sep 2013
28
0
Antwerpen
Heb ik het goed begrepen dat het T-profiel onderaan constructief vergelijkbaar is met de balksleutel van André, maar dan in staal ipv hout en ingewerkt in de balk ?
 

Erik B.

Actieve deelnemer
8 sep 2013
28
0
Antwerpen
Er was een lek in raam op de verdieping boven de balk. Het huis staat nu ongeveer 30 à 40 jaar leeg. Eenmaal terug bewoond en verwarmd zie ik dit niet meer gebeuren.
Het huis is waarschijnlijk rond 1700 gebouwd.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Heb je aantasting door zwam gezien in of in de buurt van de rotte kop?

Zoiets, maar dan meestal in mindere mate (dit zijn wel heel fraaie voorbeelden):
zwam 2.jpg
zwam 1.jpg

Kan dus ook op je metselwerk, lekkende kozijn oid hebben gezeten.
 

Erik B.

Actieve deelnemer
8 sep 2013
28
0
Antwerpen
neen, zo heftig was het niet. Het hebben trouwens pas laat gezien dat de balk niet meer in de muur stak omdat hij er van ver volledig normaal uit ziet. De kop, of wat ervan overblijft is nog niet gedemonteerd, maar wat zichtbaar is heeft een eerder donkere kleur. Dus ik denk eerder aan bruinrot.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Hoop ik voor je, als het huiszwam is heb je een groter probleem.
Kijk eerst echt goed of er niets zit, anders kun je over een tijdje weer aan de slag. Die zwam vreet zich overal doorheen, ook metselwerk, kom je het tegen zou ik echt voor epoxy gaan.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Een staal profiel is een goed alternatief voor een sleutelstuk/balksleutel
Het is overigens niet zinvol M20 toe te passen deze zijn in verhouding tot de balk veel te sterk
m12 4.6 is sterk genoeg voor een koppeling mits je volgplaten voor hout toepast anders wordt de moer in het hout getrokken als er spanning op komt.

en inderdaad als er schimmel is opgetreden moet je dit eerst goed bestrijden anders ben je het alleen aan het voeren met nieuw hout
 

Erik B.

Actieve deelnemer
8 sep 2013
28
0
Antwerpen
De pleister is verwijderd van de muren evenals het plafond. Ik zal de balk en de omgeving nog eerst eens goed inspecteren op schimmelsporen. Mogelijk was de balk bij aanvang al net iets tekort en heeft de waterinsijpeling de kalkmortel uitgespoeld (als er al kalk inzat, wat de stenen van de muren liggen los op elkaar)
Rond 10 februari begin ik eraan, indien interesse wil ik dan wel wat foto's op het forum zetten.

Erik
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.