Starten met houtbewerken

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
Welkom!

Ik denk na dat ik je introductie gelezen heb het wezenlijk is dat je eerst "ECHT" zoals jaap ook al zij een cursus neemt over het hoe te gebruiken en functie van gereedschap en andere materialen in de praktijk.
Want het gemak kan ook uitdraaien in ellende als je niet weet hoe of wat.
Een zaag of beitel kunnen een hulp in je handen zijn maar ook een stuk metaal waar je je lelijk aan kunt bezeren.

dus mijn starting tip is "lees je goed in en als eerste en belangrijkste veiligheid" en de beschermings-middelen, dan het hoe en wat over gereedschap, dan het te gebruiken martiaal.

Tip probeer ambachtsschool HOUT en timmerman's boeken te krijgen voor de basis.

Ik wens je veel plezier in de toekomst

Groet
Marco
 

jlenting

Nieuw lid
28 jan 2014
10
0
Eindhoven
Ben meer een doener en wil zo snel mogelijk aan de slag, cursus opzich een prima idee maar ben te ongeduldig :) maar is wel iets waar naar ik opzoek ben hier in de buurt.
Ben hard aan het studeren via youtube en diverse websites.

Ben ook van plan om de spullen die ik koop direct van goede kwaliteit te kopen zodat dit niet tegen werkt.
 

Guus'56

Actieve deelnemer
9 jan 2012
63
0
Apeldoorn
Op marktplaats worden regelmatig timmermanswerkbanken aangeboden door iemand die ze renoveert (ben vergeten wie dat was) Destijds heb ik eens bij hem geïnformeerd. Wat ik me kan herinneren, was ie beslist niet duur en is hij zelfs goedkoper dan wanneer je er een zelf maakt.
T.a.v. machines en gereedschappen aanschaffen zou mijn advies zijn: Eerst bedenken wat je wil gaan maken en daar je gereedschap e.d. op afstemmen. Gaandeweg bouw je zo je werkplaats op en voorkom je dat je een aanschaf doet, waar je toch niets mee doet!
En: hou dit forum en Marktplaats goed in de gaten!
Veel succes!
 

jlenting

Nieuw lid
28 jan 2014
10
0
Eindhoven
@Athanor die had ik al gevonden, maar de Paul Sellers is uitgebreider uitgelegd en ondanks dat het een groter en moeilijk project lijkt, is deze door de vele lange en goed uitgelegde films beter te doen. Moet alleen alles rustig aan doen en niet willen haasten, geduld hebben.
@Woruta opzoek in de buurt van Eindhoven, voor zowel cursus als iemand waar ik mee kan kijken
 

jlenting

Nieuw lid
28 jan 2014
10
0
Eindhoven
Heb via marktplaats een eerste berg beitels gekocht, uit de schuur van mijn ouders nog wat bruikbare spullen gevonden en via een vriend een festool bovenfrees na genoeg voor niks gekregen :)

Iemand ervaring met Proxxon tools? Is het iets? Als ik bepaalde apparent wil kopen, wat is dan een goede prijs/kwaliteits verhouding? Wil niet gelijk al mijn geld uitgeven aan festools en dewalds.

 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Proxxon is heel goed spul, een kwalitatief no-nonsense merk met slimme oplossingen. Veel modelbouw, tandartsboortjes enzo. Maar het iets grotere is prima voor houtbewerking.
Zie het als Dremel maar dan professioneel en met een volledig assortiment. (zaagtafels, frezen, boren, slijpers etc.)

Ik ben nu al een paar keer voor gereedschap bij Proxxon uitgekomen, en ben er erg tevreden over.
Aan de andere kant met zo'n zaagtafeltje bv, moet je natuurlijk geen volledige plaat 22mm Mdf mee in stukken willen zagen. Maar kleinere platen gaan prima.
Als je naar duitse webshops zoekt zijn de prijzen trouwens een stuk vriendelijker.
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Ik raad het boek 'Praktisch Handboek Houtbewerken' van Nick Gibbs aan. In dit boek word echt bij het begin begonnen (met eigenlijk nul kennis en nul gereedschap). Bij iedere paragraaf is er een stuk theorie waarbij de vaardigheden en het gereedschap besproken wordt. Met deze kennis en gereedschap kun je het project dat aan het eind van de paragraaf staat maken. In de volgende paragraaf wordt het gereedschap weer wat uitgebreid en het project wat moeilijk. Zo is (uit mijn hoofd) het eerste projectje een simpel vogelhuisje, gaandeweg in het boek een werkbank en aan het eind bijvoorbeeld een tafel en kast. Als je dit boek doorgewerkt heb, moet je in theorie eigenlijk bijna alle meubels kunnen maken.

Ook raad ik de site www.thewoodwhisperer.com en het Youtube-kanaal van Andrew Pitts FurnitureMaker (http://www.youtube.com/user/AndyPitts1000) aan. Hij post regelmatig leuke en leerzame filmpjes van vrij ingewikkelde projecten.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Jlenting: Ik heb geen ervaring met houtbewerkingsgereedschap van Proxxon, maar wel twee jaar terug een de steek/ratel-ring sleutels van dat merk aangeschaft op advies van motor-sleutelende vrienden. De kwaliteit is perfect, ik hoef nooit meer wat anders. Prima afgewerkt, sterk en duurzaam. Aanrader.

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.