Starten met houtbewerken

jlenting

Nieuw lid
28 jan 2014
10
0
Eindhoven
Hallo allemaal,

komende vrijdag krijg ik een nieuwe werk ruimte en wil me gaan verdiepen in het maken van o.a. houten meubels. Hiervoor heb ik echter na genoeg geen materialen (en ervaring).
Ik ben opzoek naar een goede werkbank. Wat adviseren jullie? Een meubelmakers werkbank of een timmerwerkbank? Mijn eerste gevoel gaat naar een timmermans werkbank aangezien deze standaard voorzien in van dubbele rij gaten voor bankhaken, in sommige versies zowel op het blad als op de poten. ook hebben deze zover ik zag meerdere gaten op de bankschoef. Wat is jullie ervaring en waar kan ik ze het beste kopen? Heb slechts enkele leveranciers gevonden.

Ook zou ik graag willen weten wat jullie adviseren als minimaal benodigde tools? bovenfrees? Handzaag? Handschaaf? machinale zaag of schaaf?

Wat zou er in het basis pakket van een ambitieuze starter moeten zitten?

elke tip en informatie is zeer zeer welkom

alvast bedankt!

groet
Joost
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Joost, welkom. Simpele vraag. Antwoord hierop is persoonlijk. Als eerste zou ik de zoekfunctie eens proberen. Er zijn diverse draadjes op ons forum over dit onderwerp. Er zijn puristen die alles met handgereedschapdoen. Andere doen alles eelektrisch. Ik heb meestal de keus uit beide mogelijkheden.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Waarom maak je niet direct je eigen werkbank. Zoek naar Paul Sellers met youtube. Je maakt foto's en post die in dit forum. Zo heb je zelf niet alleen een goed leermoment maar wij ook.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Een eigen werkbank maken is een geweldige manier om ervaring op te doen met houtbewerking. Op zich hoeft zo'n ding niet ingewikkeld in elkaar te zitten, wat het een beetje een onderneming maakt zijn de afmetingen en het gewicht van het eindresultaat. Er gaat een behoorlijke partij hout in zo'n werkbank zitten, en al dat hout moet door jou op maat worden gemaakt. Dat is ook een voordeel, als de bank klaar is kun je heel aardig haaks zagen.
Ik zou me in dit stadium niet al te druk maken over gaten voor bankhaken. Gewoon beginnen zonder gaten, en daarna gaten boren op de plek waar je ze nodig hebt. Op die manier weet je zeker dat ieder gat minstens één maal op de goede plek zit. :)
(Zo is de theorie. Mijn werkbank heeft nog steeds geen gaten. Ik durf de boor er niet in te zetten. :eek:)

Hetzelfde principe zou ik gebruiken bij de aanschaf van gereedschap. Gewoon beginnen met bouwen en daarna kopen wat je nodig hebt. Als basisset is een paar zagen, een handjevol beitels en 1 of 2 schaven voldoende. Nog wat aftekengereedschap en een hamer erbij en je kunt beginnen. Wat vaak wordt vergeten is materiaal om je gereedschap weer scherp te krijgen. Je kunt met weinig maar scherp gereedschap heel mooi werk maken, met stomp gereedschap lukt dat niet, hoeveel je er ook van hebt.

De keuze tussen handgereedschap en machinaal is vooral persoonlijk, hoewel budget en afmetingen van je werkplaats ook een factoren zijn. Machines zijn duur en nemen (veel) meer ruimte in. Handig met handgereedschappen leren omgaan kost tijd, maar dat geldt ook voor veilig leren omgaan met machines. Onhandigheden met handgereedschappen zijn vaak nog te verhelpen met een pleister, onveilig omgaan met machines maar al te vaak niet.
(als je tussen de regels denkt te kunnen lezen dat ik niet zo dol ben op machines, laat ik zeggen dat ik blij ben een heel klein werkplaatsje te hebben. :cool: )
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ja, zo is het. Bouw het zelf en gaandeweg ontdek je welk gereedschap je nodig hebt.
Denk erom: Begin niet met het bouwen van een pracht super duper bank maar bouw eerst een eenvoudig bankje. Werk daar een poos mee en ontdek waar jouw kwaliteiten en voorkeuren liggen. Zo ontdek je zelf welke bank je wilt. Die mooie bank bouw je op je simpele bankje. Of je koopt hem. Ook goed, maar op dit forum zien we natuurlijk liever een fotoreportage van een zelfbouwbank :).

succes
klaas0639

PS: de opmerking van Ad Beumer over het belang van scherp gereedschap is goud waard. Geldt voor handgereedschap en voor gereedschap met stekker. In geval van handgereedschap moet je het zelf scherp (kunnen) houden. Dat moet dus ook op je lijst.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.057
1.689
Terkaple
www.woodworking.nl
Als het zo lees, heb je geen gereedschap en waarschijnlijk heel weinig ervaring. Je kunt op ons forum veel leren, maar ik wil je echt aanraden om ergens een cursus te gaan volgen, zodat je kennis maakt en krijgt van hand -en machinaal gereedschap. Dat lijkt me in jouw geval een goede investering om te starten.

jaap
 

WR1944

Oud hout
De opmerking over scherp gereedschap was ook aan mij besteed. Het betekende voor mij de omslag om zaken minder electrisch te gaan doen en te proberen meer met de hand te bewerken. En dat laatste heeft me onnoemelijk meer plezier in het houtbewerken opgeleverd. En dat maakte een echte werkbank noodzakelijk en dat leidde tot nog meer met de hand doen ....
 

jlenting

Nieuw lid
28 jan 2014
10
0
Eindhoven
Bedankt voor de reacties, lijkt me een mooi project om mee te beginnen. Mijn eigen werkbank. Heb er zin in!
Nog ergens speciaals waarnaar ik moet kijken en waar ik op moet letten bij het maken van een werkbank? Welke type hout is het beste geschikt?
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Misschien een idee om eens bij wat andere houtbewerkers te gaan kijken ? Zo kan je zien wat een ieder heeft staan en wat de voor/nadelen zijn. In Zwolle ben je in ieder geval van harte welkom !!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Wat zou er in het basis pakket van een ambitieuze starter moeten zitten?

groet
Joost

Da's een vraag waar ik ook mee geworsteld heb.

Na een tijdje hier mee ouweh....n viel me iets op, er zijn 2 soorten houtbewerkers, de ene werkt zoveel mogelijk zonder stekker, de andere zoveel mogelijk met stekker (ik hoor bij die laatste, daar beleef ik meer plezier aan)
Maar ik heb ook ondervonden dat beide niet zonder elkaar kunnen (soms heb je toch een beitel nodig om een randje weg te steken bijv.)

Ik beleef veel plezier aan: vlak/vandikte bank, lintzaag, freestafel

Aangezien ik niet veel houtknutselkennis heb/had ben ik hier op het forum vragen gaan stellen (net als jij) ook ben ik bij anderen wezen kijken hoe het eea in elkaar zat.
Toen ik daar een beetje een beeld van kreeg zocht ik naar een manier hoe ik de bank zou opbouwen, nu is dit ook wel afhankelijk van wat je wil, met handwerk zal je een zwaardere bank nodig hebben

Door (tijdelijke) omstandigheden heb ik er voor gekozen om de bank op te bouwen uit vuren balken en MDF platen, daar ben ik zeer tevreden mee

Mocht je in de buurt van flevoland wonen mag je gerust eens komen
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Mijn werkbank heb ik opgebouwd uit vuren balken 4 x 6.
Het ding is niet zo mooi als die kunstwerkjes die ik hier voorbij zie komen (jaloers! :p ), maar het was een aardig eerste project :p .
Een echt mooie bank komt er wel als ik er ooit de ruimte voor heb.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Mijn bank is helemaal opgebouwd uit 4x8 cm douglas balken.
Ik heb daarvoor gekozen om dezelfde redenen waarom vroeger massaal beuken werd gebruikt: het is geschikt, niet duur en ik kon er gemakkelijk aan komen.
 
A

Athanor

Guest
We hebben wel eens wat pogingen gewaagd om een beginners pagina te maken, maar is nog niet goed uit de startblokken gekomen. In dit topic vind je veel links om je te oriënteren.

Succes! fons
 

jlenting

Nieuw lid
28 jan 2014
10
0
Eindhoven
Super zo veel reacties en zo behulpzaam, ik had al zin maar kan nu helemaal niet meer wachten tot ik vrijdag de sleutel krijg en aan de slag kan gaan.

Paul Sellers bekeken en wel een echt mooie werkbank, alleen komt toch wel veel spullen bij, berg lijmklemmen bijvoorbeeld. De meer ik kijk de meer vragen ik heb.

Ik woon in Eindhoven, iemand in de buurt die een meekijker geen bezwaar vindt?

Maar ga er toch wel voor, mijn eigen werkbank maken, eerst maar investeren in een goede schaaf, zaag en klemmen. Nog bepaalde dingen waar ik op moet letten bij een zaag en schaaf?

En wat zijn goede (online)winkels om gereedschap te kopen?
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Op rommel markten en kringloop winkels kun je ook wel eens wat gereedschap vinden. Lijm klemmen kun je ook maken van een balk en een paar wigjes. Goede zaag is het investeren waard, de rest moet je eerst proberen.
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Hoe je het best kunt beginnen is ook afhankelijk van je stijl. Ben je een denker of een doener? Zelf was ik veel te schijterig om te starten met zoiets groots als een werkbank, maar het is absoluut een goed idee. In plaats daarvan ben ik me eerst gaan inlezen. Mijn eerste acties waren dan ook: inschrijven voor een cursus bij het HMC en tot de start daarvan elke avond dit forum doorbladeren tot ik een idee had van hoe de houtwereld er in grote lijnen uitziet :D Voordat de cursus startte heb ik veel gehad aan de diverse Youtube-filmpjes, van genoemde Paul Sellers, Wood Whisperer, Renaissance Wookworker, Fine Woodworking etc. Wat ik zeer fijn vond is dat ik bij een bevriende timmerman in de werkplaats kon kijken. Gereedschappen voelen, vergelijken etc. Dat gaf een hoop informatie voor mijn eigen aankopen en daarmee ben ik eerst "eenvoudige" opdrachtjes gaan uitvoeren. Blokjes haaks schaven, goed haaks afkorten, handigheid opdoen met steekbeitels, met zagen en het scherpmaken of scherphouden van gereedschap. Succes en houd ons op de hoogte! :)
 
Laatst bewerkt:

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Hoe je het best kunt beginnen is ook afhankelijk van je stijl. Ben je een denker of een doener? Zelf was ik veel te schijterig om te starten met zoiets groots als een werkbank, maar het is absoluut een goed idee. In plaats daarvan ben ik me eerst gaan inlezen. Mijn eerste acties waren dan ook: inschrijven voor een cursus bij het HMC en tot de start daarvan elke avond dit forum doorbladeren tot ik een idee had van hoe de houtwereld er in grote lijnen uitziet :D Voordat de cursus startte heb ik veel gehad aan de diverse Youtube-filmpjes, van genoemde Paul Sellers, Wood Whisperer, Renaissance Wookworker, Fine Woodworking etc. Wat ik zeer fijn vond is dat ik bij een bevriende timmerman in de werkplaats kon kijken. Gereedschappen voelen, vergelijken etc. Dat gaf een hoop informatie voor mijn eigen aankopen en daarmee ben ik eerst "eenvoudige" opdrachtjes gaan uitvoeren. Blokjes haaks schaven, goed haaks afkorten, handigheid opdoen met steekbijtels, met zagen en het scherpmaken of scherphouden van gereedschap. Succes en houd ons op de hoogte! :)

Ik ben bijvoorbeeld weer de extreme andere kant. Ik haal mijn informatie op het internet zodra ik hem nodig heb, en verder duik ik er gewoon in met zoveel mogelijk gezond verstand.
Begonnen met terraria bouwen door op voorhand gezaagd hout te kopen en niet meer te doen dat in elkaar schroeven en wat verluchtingsgaten boren. Daarna pijpen beginnen maken en een dremel en wat raspen en schuurpapier gekocht.
Vervolgens uitgebreid met lintzaag, kolomboor en wat elektromotoren en zelfs een metaaldraaibank.

Toen besloten de werkplaats te renoveren en een klopboormachine en cirkelzaag gekocht.
Nu terug richting het fijnere werk - begonnen aan een salontafel - en voor het eerst een houtbeitel aangeschaft, dik 3 jaar na het beginnen in de hobby :)

Ik mis nog steeds basisgereedschap zoals meerdere beitels of een schaaf, en ook bijhorende kennis dus. Nu zou ik een schaaf kunnen kopen om het blad van mijn tafel te vlakken, maar ik besluit dan weer een planing jig te bouwen en mijn bovenfrees te gebruiken, omdat ik die kennis al heb.

Ik ben eerst een echte denker (een project speelt eerst een paar weken in mijn hoofd), maar eens ik een plan van aanpak heb ben ik een echte doener en hobby ik erop los tot een resultaat :)

Zoals Woruta dus zei: het hangt écht af van je stijl!
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Als je gereedschap koopt: het hoeft niet veel te zijn maar wat je koopt: zorg dat dat een beetje deftig gerief is. Achteraf krijg je er anders spijt van, geen voldoening in wat je bezig bent en bovendien kost het je aan t einde van de rit nog meer want je wil iets beter kopen dan het spul dat je in de steek liet. Er zijn hier, als je iets op het oog hebt om te kopen, klein of groot, honderden mensen die je haarfijn de + en - van het beoogde materiaal kunnen vertellen. Jaap z'n tip om ergens eens een cursus te volgen zou ik zeker navolgen! En af en toe iets lezen. Het onlangs hier nog vermelde boek is zo een mogelijkheid om je een goed beeld te geven van wat er kan in de meubelarij. (illustrated cabinetmaking door Bill Hylton). Veel plezier nog in het hout! En laat je niet ontgoochelen door missers of near misses want die heeft iedereen :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.